Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEmilie Hedegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Om projektet KOMPIS: Kompetencemål i praksis
Tomas Højgaard DPU Oplæg på lærermøde Marievangsskolen, Slagelse, 7. marts 2011
2
KOMPIS faktuelt (jf. www.kompis.dk og Højgaard m.fl., 2010)
Samarbejde mellem DPU, University College Sjælland og Slagelse Kommune i Involverer 16 lærere fra fire skoler: Antvorskov Skole, Dalmose Centralskole, Marievangsskolen og Tårnborg Skole. Involverer fagene dansk, matematik og naturfag. Projektet udvikler og undersøger brug af faglige kompetencemål som omdrejningspunkt for undervisningen i klasse.
3
To opgaver Hvordan kan man beregne arealet af et parallelogram? Hvor meget maling skal man købe hvis man vil male rummet her?
4
Kompetence, færdighed og forståelse (jf. Jensen, 2007)
Kompetence bruger jeg som betegnelse for nogens indsigtsfulde parathed til at handle på en måde, der lever op til udfordringerne i en given situation. - ”At kunne handle når det gælder.” Færdighed kan forstås som nogens evne til at udføre en given handling med utvetydige karakteristika. - ”At kunne handle på automatpiloten.” Forståelse af noget er når nogen kan assimilere det i forhold til en passende aktiverbar semantisk struktur. - ”At kunne se ting i sammenhæng.”
5
Et eksempel på et fokusområde: Orientering af projektarbejde
Projektarbejde er en tilrettelæggelsesform kendetegnet ved en længerevarende sammenhængende arbejdsproces som munder ud i at der produceres et konkret produkt, fx en rapport. Elev- vs. lærerstyring. Dilemmaet ved at undervise i orienteret autonomi. (Jensen, 2007, kap. 9) Samarbejde mellem Lene og Tomas. Snapshots: MMM A og MMM B.
6
Referencer Højgaard, T. (2009). Modellering versus problemløsning – om kompetencebeskrivelser som kommunikationsværktøj. MONA, 2, s Højgaard, T., Bundsgaard, J., Sølberg, J. & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis – foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA, 3, pp Jensen, T.H. (2007). Udvikling af matematisk modelleringskompetence som matematikundervisningens omdrejningspunkt – hvorfor ikke? IMFUFA-tekst, nr Roskilde: Roskilde Universitetscenter. Ph.d.-afhandling. Kan rekvireres ved henvendelse til Jørgensen, P. S. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb?, Uddannelse, nr. 9, pp Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9, pp Niss, M. & Jensen, T.H. (red.) (2002). Kompetencer og matematiklæring – Idéer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie 18. København: Undervisningsministeriet.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.