Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKim Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
1
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability
2
Hvem er vi? Peter Malling (Underviser) Ole Gregersen (Hjælpelærer) xxx (Hjælpelærer)
3
Hvem er I? Spørgeskema udfyldes 2-mandsgrupper: Hvem er I, og hvorfor er I her?
4
Hvad vil I? 4-mandsgrupper: –Præsentér makkeren –Diskuter jer frem til 2 emner I vil vide noget om og to ting I vil kunne ved kursets afslutning –Vælg en ordfører
5
Praktiske færdigheder I vil få en forståelse for betydningen af usability i udviklingen af software I vil blive i stand til at designe og evaluere UI I vil blive i stand til at fremme bruger- centreret UI udvikling i organisationen
6
Viden og forståelse Vigtigheden af bruger-centreret design og evaluering Relevante akademiske discipliner Indsamling af usability-krav UI design Evaluering af UI
7
Kognitive færdigheder Fleksibel og iterativ udvikling af UI i tæt samarbejde med brugerne Profilering af brugerne, deres opgaver og miljøet Design af UI som letter brugerne i udførelsen af deres arbejde Repræsentation af den underliggende struktur for UI Anvendelse af design principper og guidelines Valg fysiske UI-enheder Effektiv anvendelse af tekst, farve, lyd, billeder og layout Design af GUI’er og web sites Udvikling af strategier og planer for evaluering UI-evaluering gennem brugerobservation og inspektion Anvendelse af evalueringen til at forbedre UI
8
Kursets bestanddele Forelæsninger Øvelser Udarbejdelse af usability-rapport Fremlæggelse af usability-rapport Eksamen
9
Litteratur
10
Forelæsninger Krav (3 sessioner) Design (5 sessioner) Evaluering (3 sessioner) Afrunding (3 sessioner)
11
Øvelser ”First impressions” Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugertest Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Spørgeskema-design Rapportskrivning og fremlæggelse
12
Eksamen 6. juni 2007 kl. 9-15 6 timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers usability ekspert-vurdering af digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Eksamensform: Ekstern censur, 13-skala, A3: Skriftlig eksamen med alle skriftlige og trykte hjælpemidler samt pc med adgang til internet og egne foldere
13
Hvad er usability?
14
Hvad er en brugerflade? ?
16
Brugerflader UI = brugergrænseflade = brugerflade Human Computer Interaction (HCI) Computere og indlejret teknologi Forskellige typer user interfaces For brugeren er UI = systemet Vi vil primært beskætige os med computer UI
17
Godt UI design Vigtigheden af et godt UI –Brugeren har ændret sig –Økonomiske konsekvenser Et godt UI –Interaktion mellem bruger og system –Udførelse af opgave –Subjektiv bedømmelse Usability –”The extent to which a product can be used by specified users to acieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use” (ISO 9241)
18
Et dårligt UI kan være frustrerende...
19
Andre konsekvenser af UI design Produktivitet, effektivitet og indtjening Sikkerhed (kritiske systemer)
20
Brugercentreret design Involvering af brugerne Afbalancering af aktiviteter udført af bruger og system Iterativ tilgang til udvikling af løsninger Tværfaglige design teams
21
Hvad er UI design? Designing interactive products to support people in their everyday and working lives –Sharp, Rogers og Preece (2002) The design of spaces for human communication and interaction –Winograd (1997)
22
Mål for UI design Udvikling af brugbare produkter Inddrage brugerne i design- processen
23
Hvad er en god brugerflade? Eksempel på god og dårlig brugerflade Hvad kendetegner gode brugerflader?
24
Et eksempel på dårligt design www.baddesigns.com Hvad er problemet?
25
Design-overvejelser Samspillet mellem brugere og produkter Overvej brugerne
26
Udviklingen af HCI 50erne – Brugerflader baseret på rå hardware 60-70erne - Brugerflader for programmering 70-90erne - Brugerflader for terminaler 80erne - Brugerflader for interaktionsdialog 90erne - Brugerflader på arbejdspladsen 00erne - Brugerflader bliver “pervasive”
27
Fagområder Akademiske fagområder UI Design Tværfaglige områder Design-praksis
28
Specialiserede usability-firmaer Nielsen Norman Group IDEO DialogDesign
29
Hvad går usability ud på? Behovsanalyser og kravspecifikationer Udvikling af alternative designs Udvikling af interaktive prototyper Evalueringsopgaver
30
Mærkesager i usability Brugerne skal inddrages gennem hele projektet Specifikke mål for anvendelighed og brugeroplevelse skal identificeres, dokumenteres og godkendes i begyndelsen af projektet Iterativ tilgang
31
Mål for anvendelighed Gode systemer skal: Udføre deres opgave......på en effektiv måde Være sikre Have passende funktionalitet Være lette at lære Være lette at huske at bruge
32
Mål for brugeroplevelsen –Tilfredsstillende –Fornøjelig –Sjov –Behagelig –Underholdende –Hjælpsom –Motiverende –Æstetisk tiltalende –Støtte kreativitet –Udbytterig –Følelsesmæssigt tilfredsstillende
33
Eksempler useit.com dr.dk/fjernsynfordig
34
2003
35
2004
37
Anvendelighed og brugeroplevelse Hvordan adskiller de to slags mål sig fra hinanden? Trade-offs Måling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.