Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar

2 Usability ITU, Forår 2009 Slide 2 Fra sidste gang Brugssituationen Usability-kriterier Designudfordringen Generel og specifik kontekst Usability som opgave: Objekt, metode og kontekst Analyse – Design - Evaluering Fokus på brugssituationen, nemlig brugeren På det generelle niveau, om at interagere.

3 Usability ITU, Forår 2009 Slide 3 Aftenens program En kognitiv Human-Computer Interaction målestok –At interagere: Normans 7 trins Action Cycle –Menneske overfor grænseflade: Mentale modeller –Don’t make me Think: Intuition, perception og gestalter –Vores harddisk: Viden, hukommelse og kognition –Læring Brugen af at identificere et GAB!

4 Usability ITU, Forår 2009 Slide 4 Actions Cycle’s 7 trin The World Goal Sequence af actions Intention to act Evaluation of perceptions Interpreting the perception Execution of the action sequence Percieving the state of the world

5 Usability ITU, Forår 2009 Slide 5 Normans Action Cycle For hver trin, kan vi spørge hvad der kræves fra systemet for at skabe et godt udgangspunkt for netop det trin. Det er de 7 spørgsmål man kan stille ud fra modellen (Norman: Figur 2.7, side 53) Gulfs: –Udførelse: Forskel mellem muligheder i system og i det brugeren vil –Evaluering: Forskel mellem feedback og det brugeren forstår der sker.

6 Usability ITU, Forår 2009 Slide 6 Afstanden mellem brugerens og systemets model Den mentale model er vores forklaring af, hvordan noget bruges – det har vi behov for, når vi skal bruge noget, vi skal ”forstå” det, så vi forstår vores egen model. I det optimale system er den mentale og designerens model ens. Jo tættere de er på hinanden, desto nemmere opleves det at bruge.

7 Usability ITU, Forår 2009 Slide 7 System model (Norman) ’System model’ er for kompleks at forstå. Brugers handlinger stemmer ikke overens med systemets. Forståelse af systemet, hjælper os ikke i brugen Forståelse i udviklingen gælder ikke forståelse af brugen. Kunsten er at er repræsentere systemets handlen, uafhængigt af hvad der reelt sker. For at komme tættere på den mentale model, må repræsentationen forenkles (og det skal forstås relativt).

8 Usability ITU, Forår 2009 Slide 8 Modellering af den sammenstilling Designer 7 trin cyclus Mental model System model Designers model

9 Usability ITU, Forår 2009 Slide 9 Identifikation af gulfs/gaps Hvordan kan vi arbejde med disse afstande mellem bruger og grænseflade? Kan vi lave en plan? –1: –2: –3:

10 Usability ITU, Forår 2009 Hvornår er noget intuitivt? Don’t Make Me Think

11 Usability ITU, Forår 2009 Eksempler fra verden Slide 11

12 Usability ITU, Forår 2009 Slide 12 ”Intuitivitet” – et syn på viden #1 Brugeren har den viden der kræves og kan bruge designet umiddelbart #2 Designet hjælper brugeren over springet mellem bruger og system Man kan altså øge brugerens viden eller gøre systemet tilgængeligt (guessability?) Det kan gøres på mange niveauer – tænk ”mængden” af kognition der behøves

13 Usability ITU, Forår 2009 Slide 13 Jared Spool: Det intuitive design

14 Usability ITU, Forår 2009 Slide 14 Kognition: Dynamiske størrelser Viden - information Erfaring – hukommelse Tænkning – brug af de to ovenstående Læring – at lægge til de to ovenstående Opmærksomhed Problemløsning, planlægning, valg, argumenteren De siger tilsammen noget om brugeren forudsætninger og situation – brugeren egen påvirkning af brugen. De har indflydelse på oplevelsen af brugbarheden, da de indgår i udgangspunktet for interaktionen.

15 Usability ITU, Forår 2009 Slide 15 Viden, erfaring, hukommelse (tegn linje) Pre-attentive processing: Sensory (iconic) register Korttidshukommelse 7+/-2 –Hurtig, men sårbar. Begrænset kapacitet Langtidshukommelse –Langsom, men med stort potentiale Mønstre, vaner, egne erfaringer Kulturelle normer og traditioner Erfaringsbaserede designprincipper

16 Usability ITU, Forår 2009 Slide 16 Viden og tænkning - polerne Ubevidste processer (mindre tænkning) Bevidste processer (mere tænkning) Experiential cognition –Relateret til det preattentive, men erfaringsbaseret Reflective cognition –”Avanceret tænkning”

17 Usability ITU, Forår 2009 Slide 17 Iconic memory Hurtig aflæsning Baseret på prekognitiv aflæsning

18 Usability ITU, Forår 2009 Slide 18 Gestalt principper (mønstre), gruppering

19 Usability ITU, Forår 2009 Slide 19 Gestalt principper - meningsdannende Forhold mellem gestalter:

20 Usability ITU, Forår 2009 Hvad kan vi bruge gestalterne til? Hvordan ser de ud? Slide 20

21 Usability ITU, Forår 2009 Slide 21 Graden af tænkning involveret Sammenhæng mellem det vi ser på og det vi tænker - som i Eyetracking Når noget er intuitivt, let af overskue eller forstå, så er det tæt knyttet til visuelle kvaliteter Læren: –Hvis disse processer ikke understøttes, skal vi tænke mere –Hvis de gør, får vi hurtigere forståelse.

22 Usability ITU, Forår 2009 Slide 22 STM og LTM Hvordan kan vi understøtte disse igennem en forståelse af dem?

23 Usability ITU, Forår 2009 Slide 23 Mod større præcision (effektivitet) Information in the head and in the world –Hukommelse er viden i hovedet (STM, LTM) –Vi har ikke al viden i hovedet –Fordele og ulemper ved forskellig placering Vi kan understøtte viden i hovedet ved: –Viden i verden –Ikke at kræve stor præcision (men understøtte den) –Naturlige begrænsninger er til stede –Kulturelle rammer Viden i verden er også en påmindelse – altså en blanding af de to placeringer af viden

24 Usability ITU, Forår 2009 Slide 24 Perpetual Intermediate – Alan Cooper Vi er i en evig tilstand midt mellem begynder og ekspert. Vi lærer og aflærer hele tiden. Vi holder ved lige, vi lærer nyt. Der skal designes forskelligt til begynder og ekspert – og til midt mellem…

25 Usability ITU, Forår 2009 Slide 25 Læring og erfaring Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven Få fejl Mange fejl

26 Usability ITU, Forår 2009 Tak for nu Vi ses til mere usability...


Download ppt "Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google