Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,"— Præsentationens transcript:

1 ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab, imvaf@dac.au.dk

2 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 2 Formål Begrundelser for at ville synliggørelsen □ Få studerende til at arbejde fuld tid (blandt andet gennem et forventningspres). □ Hjælpe studerende til at prioritere deres arbejdstid. □ Hjælpe underviserne til at gennemtænke kursets arbejdsbelastning. □ Hjælpe underviserne til at koordinere semesteret med hensyn til belastning.

3 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 3 Taløvelsen □ Nøgletal/præmisser ■ Fuldtidsarbejde og -studie er 1650 arbejdstimer per år. ■ Årsværk er 60 ECTS ■ Er primært et mål for de studerendes arbejdsindsats. ■ Sekundært er der en kobling til undervisernes timekompensation. ■ 27,5 arbejdstimer per ECTS.

4 4 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 Kursus A : □ 10 ECTS. □ 10 dages skriftlig eksamensopgave. □ Ingen vejledning. □ 1000 siders pensum. □ Ét mundtligt oplæg. □ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). □ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen (10 x 7,5)75200 Mundtligt oplæg25175 Fremmøde (14 x 4)56119 Forberedelse (119/14) 8,50 Eksempel på synliggørelse K-time = arbejdstime 60 minutter = 45 minutter

5 5 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Kursus B : ■ 10 ECTS. ■ Bestået ved deltagelse. ■ 1000 siders pensum. ■ Ikke andre aktiviteter ■ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). ■ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen0275 Mundtligt oplæg0275 Fremmøde (14 x 4)56219 Forberedelse (219/14)≈ 160 Eksempel på synliggørelse

6 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 6 Et ‘skoleskema’ Ud fra timefordeling = 825 timer/semester Aktivitet (14-ugers semester eksklusive eksamen)timer/uge K-timer = A-timer = 60 minutter MTA (15/30 ECTS – 84 K-timer) Skr. eksamen (10 dg.) 24 Heraf forelæsninger og workshop6 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)18 APF (5/30 – 28 K-timer) Deltagelse10 Heraf forelæsninger og workshop2 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)8 MU (10/30 – 56 K-timer) Mundtlig eks. (25 timer)18 Heraf forelæsninger og workshop4 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)14 Sum52 T ake H ome M essage : Brug 40 timer om ugen på forberedelse. Undervisningen er kun 20% af arbejdet.

7 7 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Synliggørelsen har i sig selv næppe større effekt. □ Der skal bruges tvangs- og motivationsmekanismer. □ Det stiller store krav til underviserne om at tilrettelægge kurser, som matcher tallene. □ Det stiller store krav til den tværfaglige koordinering. □ Det afslører et ’systemisk problem’ med de lange inaktive perioder. ■ Enten når man reelt ikke de 1650 timer/år. ■ Eller arbejdsbelastningen bliver urealistisk ujævn. Udfordringer Det er en pandoras æske 60 timer 52 timer 37 timer 14 uger

8 8 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Hvis målet er, at studerende skal arbejde mere, er synliggørelse hverken det eneste eller det vigtigste. □ Det skal gøres nødvendigt, attraktivt og muligt at studere fuld tid: ■ Præsenskrav, test, eksaminer, undervisning. ■ Studieåret tilrettelægges bedre: belastningen fordeles over hele året med 20-ugers semestre. ■ Alle semestre skal planlægges i detaljer. □ Er målet om fuldtidsstudium realistisk/fornuftigt? Refleksion Og forsigtige anbefalinger

9 9 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Et overdrevet fokus på antallet af K-timer er ufornuftigt, urealistisk og pædagogisk ubegrundet. ■ Forskellige fag, kurser og emner har forskellige behov. □ Erstat 14-12-8 med et (lavere) mindstekrav til K-timer: ■ 5 ECTS: 30 timer ■ 10 ECTS: 50 timer ■ 15 ECTS: 70 timer □ Lav et komplet timeregnskab for hvert kursus set ud fra de studerendes perspektiv. En anden type regnskab Der er vigtigere end 14-12-8

10 Spørgsmål?


Download ppt "ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google