Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Steensen Redigeret for ca. et år siden
1
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab, imvaf@dac.au.dk
2
Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 2 Formål Begrundelser for at ville synliggørelsen □ Få studerende til at arbejde fuld tid (blandt andet gennem et forventningspres). □ Hjælpe studerende til at prioritere deres arbejdstid. □ Hjælpe underviserne til at gennemtænke kursets arbejdsbelastning. □ Hjælpe underviserne til at koordinere semesteret med hensyn til belastning.
3
Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 3 Taløvelsen □ Nøgletal/præmisser ■ Fuldtidsarbejde og -studie er 1650 arbejdstimer per år. ■ Årsværk er 60 ECTS ■ Er primært et mål for de studerendes arbejdsindsats. ■ Sekundært er der en kobling til undervisernes timekompensation. ■ 27,5 arbejdstimer per ECTS.
4
4 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 Kursus A : □ 10 ECTS. □ 10 dages skriftlig eksamensopgave. □ Ingen vejledning. □ 1000 siders pensum. □ Ét mundtligt oplæg. □ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). □ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen (10 x 7,5)75200 Mundtligt oplæg25175 Fremmøde (14 x 4)56119 Forberedelse (119/14) 8,50 Eksempel på synliggørelse K-time = arbejdstime 60 minutter = 45 minutter
5
5 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Kursus B : ■ 10 ECTS. ■ Bestået ved deltagelse. ■ 1000 siders pensum. ■ Ikke andre aktiviteter ■ 14 mødegange af 4 K- timer (ny 56-norm). ■ 275 arbejdstimer. AktivitetTimerRest 275 Eksamen0275 Mundtligt oplæg0275 Fremmøde (14 x 4)56219 Forberedelse (219/14)≈ 160 Eksempel på synliggørelse
6
Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 6 Et ‘skoleskema’ Ud fra timefordeling = 825 timer/semester Aktivitet (14-ugers semester eksklusive eksamen)timer/uge K-timer = A-timer = 60 minutter MTA (15/30 ECTS – 84 K-timer) Skr. eksamen (10 dg.) 24 Heraf forelæsninger og workshop6 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)18 APF (5/30 – 28 K-timer) Deltagelse10 Heraf forelæsninger og workshop2 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)8 MU (10/30 – 56 K-timer) Mundtlig eks. (25 timer)18 Heraf forelæsninger og workshop4 Forberedelse (læsning, gruppearbejde, opgaver)14 Sum52 T ake H ome M essage : Brug 40 timer om ugen på forberedelse. Undervisningen er kun 20% af arbejdet.
7
7 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Synliggørelsen har i sig selv næppe større effekt. □ Der skal bruges tvangs- og motivationsmekanismer. □ Det stiller store krav til underviserne om at tilrettelægge kurser, som matcher tallene. □ Det stiller store krav til den tværfaglige koordinering. □ Det afslører et ’systemisk problem’ med de lange inaktive perioder. ■ Enten når man reelt ikke de 1650 timer/år. ■ Eller arbejdsbelastningen bliver urealistisk ujævn. Udfordringer Det er en pandoras æske 60 timer 52 timer 37 timer 14 uger
8
8 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Hvis målet er, at studerende skal arbejde mere, er synliggørelse hverken det eneste eller det vigtigste. □ Det skal gøres nødvendigt, attraktivt og muligt at studere fuld tid: ■ Præsenskrav, test, eksaminer, undervisning. ■ Studieåret tilrettelægges bedre: belastningen fordeles over hele året med 20-ugers semestre. ■ Alle semestre skal planlægges i detaljer. □ Er målet om fuldtidsstudium realistisk/fornuftigt? Refleksion Og forsigtige anbefalinger
9
9 Oplæg om synliggørelse af ECTS © Foss 2014 □ Et overdrevet fokus på antallet af K-timer er ufornuftigt, urealistisk og pædagogisk ubegrundet. ■ Forskellige fag, kurser og emner har forskellige behov. □ Erstat 14-12-8 med et (lavere) mindstekrav til K-timer: ■ 5 ECTS: 30 timer ■ 10 ECTS: 50 timer ■ 15 ECTS: 70 timer □ Lav et komplet timeregnskab for hvert kursus set ud fra de studerendes perspektiv. En anden type regnskab Der er vigtigere end 14-12-8
10
Spørgsmål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.