Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
I Forebyggelsesudvalg og Livsstilsværksteder? Lektor, ph.d. Karen Wistoft/DPU

2 Pædagogisk målsætning
At mennesker lærer at takle sundhedsmæssige udfordringer og ændre de ting, de kan ændre – i en sundhedsfremmende retning At de har en oplevelse af tid og ro, livsmod og livsglæde, både i sig selv og sammen med andre At de lærer at se forskel på, hvad de har brug for og ikke brug for – både kropsligt og mentalt (behovsudsættelse) At de lærer at leve et godt liv ud fra deres egen og omverdenens opfattelse At de lærer at undgå krænkelser

3 Sundhedspædagogisk kompetence
Opdateret viden om sundhed, risiko og sygdom Pædagogisk viden og erfaring Evne og lyst til at tage afsæt i deltagernes viden, roller og værdier Evne til at gennemføre sundhedsfremmende undervisning og skabe lærerige rammer Evne til at arbejde involverende Evne og lyst til at arbejde tværfagligt og overskride traditionelle fagskel Evne til at evaluere sundhedsarbejdet, både hvad angår deltagernes udbytte og aktiviteternes umiddelbare og forventede effekt

4 Tværfagligt samarbejde
Afklare egen faglighed (viden og værdier) Afklare værdier og et fælles sundhedsbegreb Have blik for befolkningens indsigt, værdier og opfattelser af et godt liv Kunne kvalificere deres idéer og lade dem indgå i såvel målsætningsarbejde som konkrete aktiviteter I fællesskab gennemføre pædagogiske aktiviteter og løbende justere aktiviteternes indhold og form Udvikle egen evne til at bryde med normer, vante arbejdsgange og vedtagne sandheder!

5 Tværfaglige udfordringer
At kunne se en sag fra flere sider At være opmærksom på både egne og andres værdier og de grundantagelser, værdierne bygger på At være opmærksom på egne og andres kompetencer At være i stand til at åbne sig over for partnernes viden og metoder og skabe rum for fælles refleksion At forholde sig åbent til indbyrdes forventninger og roller At involvere sig ’ægte’ i arbejdet og være autentisk – dvs. turde være den man er!

6 Forskning på området viser
At borgere i alle aldersgrupper – også børn og unge – kan lære at forholde sig til de sundhedsmæssige udfordringer, de møder, hvis får mulighed for det At de kan handle hensigtsmæssigt, hvis de erfarer og lærer det At de har evner og kompetencer, der gør dem i stand til at være opmærksomme på såvel deres egen som andres sundhed…

7 Specielt for børn og unge
De kan lære at forholde sig og tage ansvar i forhold til sundhedsmæssige risici, der er en del af deres hverdag. De har brug for hinanden og for engagerede voksne, når de skal lære at tage vare på deres liv og dermed også på deres sundhed De udfordrer de deres sundhed på forskellig vis, og de kan ikke leve sundt og trives uden både med- og modspil Deres viden og identitet afhænger af de sociale netværk, de indgår i: familien, kammeraterne, skolen eller andre fællesskaber

8 Den tværfaglige udfordring
At formulere fælles sundhedspædagogiske mål At organisere sundhedsarbejdet med udgangspunkt i tværfaglige projekter At kombinere en sundhedsfaglig og en pædagogisk tilgang til forebyggelse og sundhedsfremme

9 Spørgsmål Hvilken særlig faglighed har jeg i forhold til andre, som også arbejder med min målgruppe? Hvilken forståelse af min rolle har jeg i forhold til mine samarbejdspartnere? Hvilken viden trækker jeg (selv) på og hvilken viden trækker vi på, når vi arbejder sammen? Hvilke forventninger har politikerne og beslutningstagerne ift. de ting vi skal samarbejde om?

10 Diskussion Prøv at besvar de foregående spørgsmål i forhold til:
Forebyggelses-udvalgene? Livsstilsværkstederne?


Download ppt "Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google