Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
At coache er at “låse op” for menneskers potentiale til at maksimere deres præstationer, både på kort og på lang sigt at være opdagelsesrejsende i fokuspersonens forestillinger om vejen til målet at stille spørgsmål der åbner for ny erkendelse at hjælpe fokuspersonen med at formulere eller forfølge nye mål at invitere til egendialog og selviagttagelse at styrke fokuspersonens bevidsthed, ansvarlighed og handlingskompetence især at tilbyde hjælp til forholdemåde

2 Coaching bygger på en relation baseret på gensidig tillid, respekt og tilfredsstillelse at både coach og den coachede er i gang med en søge- og læreproces at teknikken ikke er svaret i sig selv - det der virker er rigtigt at interventionen skal passe til den andens tolkningsstruktur (tænkning og forestillingsverden)

3 Sammenligning af rollerne ved dialog og coaching
Symmetrisk relation Asymmetrisk relation Dialogholder Coach Fokusperson Fælles tredje Egendialog Dialog- deltager Udfordring

4 Hvilke funktioner har en coach?
En coach er ikke en problemløser, underviser, konsulent, instruktør og heller ikke engang en ekspert En coach er en mentaltræner og bevidsthedsskærper En coach er en opdagelsesrejsende i den andens kompetencer, læring og udvikling En coach er en katalysator, en aktiv lytter, en sparringspartner og et levende “spejl” (konstruktivt med- og modspil) En coach er “kun” en ressonansbund, En coach er fremfor alt hensynsløst hensynsfuld!!!

5 Karakteristika ved den coachende samtale
Relationen mellem coach og fokusperson er assymmetrisk Samtalen er tidsafgrænset Fokuspersonen har eller kan definere et mål med samtalen Objektet for samtalen er relationen mellem fokusperson og dennes aktuelle dilemma/ problem/udfordring Formålet med samtalen er at fokuspersonen udvikler selvopmærksom-hed (bevidsthed og ansvarlighed) og bringes i en position af oplevet kompetence. Coachens redskab er cirkulære spørgsmål, d.v.s. spørgsmål der introducerer forskelle, inviterer til positions- eller perspektivskift, eller skaber adskillelse med fokusperson og dilemma

6 Den vellykkede samtale bygger på at du som coach
stiller forskellige typer af spørgsmål gennem hele samtalen stiller konkrete og præcise spørgsmål stiller åbne spørgsmål (HV-spørgsmål, dog ikke hvorfor) stiller anerkendende (positivt værdsættende) spørgsmål også stiller paradoksale spørgsmål og spørgsmål der nænsomt betvivler den andens udsagn (for at grave ny erkendelse frem) spørgsmål der rummer den andens person (holdninger, adfærd, følelser og værdier) løbende checker den andens feed-back (verbale som non-verbale)

7 Den vellykkede samtale bygger på evnen til
at skabe og fastholde kontakt og tillid at tune sig ind på den andens forestillingsverden og perspektiv at matche og mismatche den andens sprogbrug, stemmeføring og kropssprog at skabe fordybelse (forankring) i samtalen at skabe fornyelse (forandring) i samtalen d.v.s. nænsomt at kunne flytte/ændre fokus eller perspektiv i samtalen.

8 Faserne i den coachende samtale
0. Den psykologiske kontrakt Afklaring af forventninger til udbytte og coachens rolle 1. Afdækning og afgrænsning af problemstillingen/udfordringen 2. Udforskning af relationer og sammenhænge 3. Nye perspektiver samt alternative strategier og handlingsmuligheder 4. Målsætning Hvad skal ændres/udvikles? 5. Planlægning og aftaler vedr. opfølgning Hvad skal gøres?, hvornår? og af hvem? 6. Afrunding og evaluering af samtalen Samtalen afsluttes ved at vende tilbage til og følge op på den psykologiske kontrakt

9 Den psykologiske kontrakt “Samtalen om samtalen”
O Afklaring af forventninger til udbytte og rolle- fordeling 6 Afrunding og evaluering af samtalen 1 5 Afdækning og afgrænsning Målsætning, planlægning og opfølgning 4 2 3 Udforskning af relationer og sammen-hænge Nye perspektiver og handle-muligheder

10 Spørgsmålstyper i den coachende samtale
Lineær kausalitet Detektiv/ arkæolog Kaptajn 6 5 Orienterings-spørgsmål Adfærdspåvir- kende spørgsmål Påvirke til ændret tænkning og adfærd Afdække og afgrænse 1 4 Opdagelsesrejsende/ etnolog Kunstner 2 3 Relations- spørgsmål Hypotetiske spørgsmål Udforske relationer og sammen- hænge Udfordre til nye forestillinger og opfattelser Cirkulær kausalitet


Download ppt "Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google