Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler"— Præsentationens transcript:

1 Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler
0. Om kritikken af økonomisk teori, hvilke bøger med, avislæsning i timerne, artikler med Økonomiske (mikro)nyheder (drukner…) Repetition Dagens pensum ((kun) de figurer jeg gennemgår, skal I kunne) Prøve (Opgave) Hjemmeopgave til næste gang Næste lektion

2 1. Økonomiske nyheder Oliemarkedet: ”Olieprisen lå lavere mandag morgen. Det gør den på en bekymring om, at den 700 mia. dollar store redningspakke ikke vil kunne hindre den økonomiske afmatning og dermed frygtes det, at efterspørgslen efter olie mindskes” (JP, ).

3 1. Økonomiske nyheder Boligmarkedet: ”»Lige nu er det købers marked, efter det har været sælgers i mange år. Og den situation vil vare ved, indtil antallet af boliger til salg falder. Vi skal have en efterspørgsel på boliger, der er højere end udbuddet, inden priserne begynder at stige«, siger Carsten Valgreen” (Pol., ). Hvad bestemmer priserne på boligmarkedet?

4 1. Økonomiske nyheder (Læserbrev i Politiken, d makro: ’Hvorfor regner man ikke det største af alle forbrugsgoder med i inflationen, nemlig boligen?’)

5 1. Økonomiske nyheder ””Det er mere vanskeligt at lægge budgettet [for virksomhederne], fordi man har jo ikke en klar idé om prisdannelsen på markedet. De fleste har skærpet opmærksomheden, og man er meget mere observant på det, der sker, fordi situationen er så usikker. …" siger Jørgen Møller-Rasmussen, adm. direktør i tømmergiganten Dalhoff, Larsen & Hornemann” (Børsen, ).

6 1. Økonomiske nyheder - Dansk Aktiemarked
”Turbulensen fortsætter, og den er drevet af psykologiske faktorer«. (Pol. d. 29.9) - Danske bankfusioner/opkøb ”Under danske himmelstrøg kan der være grund til at frygte, at regeringen i alt for høj grad læner sig op ad finansindustrien, som domineres af nogle få store aktører”. (JP i dag)

7 1. Økonomiske nyheder Makro: Flaskehalse eller mangel på efterspørgsel? - Dansk Industri? - Uansvarlig regering?

8 2. Repetition Hvorfor sætter monopoler ikke bare prisen så højt som overhovedet muligt? Nogle økonomer hævder, at konkurrencen kan blive så hård, at det går ud over produktudviklingen. Hvordan passer det med den økonomiske teori, som I har lært? Forklar med egne ord, hvad producent- og forbrugeroverskud er.

9 2. Repetition Forklar med egne ord, hvad død-vægtstab er.
Hvor forsvinder dødvægtstabet hen? Hvorfor bruger virksomhederne i praksis ofte mark-up til at fastsætte priserne? Bør samfundet for enhver pris bekæmpe overnormale profitter?

10 3. Dagens pensum-citat ’En virksomheds valg af prisstrategi vil ofte være underlagt hensynet til konkurrenternes reaktion’ (NØ, p. 109) Hvad vil forfatterne sige med det citat? Og hvorfor er citatet centralt?

11 3. Dagens kurvepensum Kap. 11: Fig 1 a, 1b, Fig 2 (erstattes af Pouls kurve på tavlen), Fig. 3, Fig. 6 (men erstattes af slide 27), Fig. 8

12 3. Dagens pensum Hvad betyder monopolistisk konkurrence?
Monopolagtigt på kort sigt (SR) produktdifferentiering sikrer midlertidigt overnormale profitter Fuldkommen konkurrence(agtigt) på langt sigt (LR) overnormale profitter lokker konkurrenter til => prisen falder indtil kun normal profit (pris = ATC)

13 3. Dagens pensum Problem: overskydende kapacitet på både kort og lang sigt Bland det ikke sammen med monopol (som er monopol(agtigt) hele tiden…)

14 3. Dagens pensum Hvad kendetegner monopolistisk konkurrence? (Skal I kunne…) Varerne har særlige karakteristika (’differentierede’) Mange udbydere af nære substitutter Virksomheden sætter pris og udbud baseret på egen efterspørgsels- og omkostningskurve

15 3. Dagens pensum Hvordan modelleres monopolistisk konkurrence? (vises grafisk, fig. 1 a og b) En kurve for den enkelte monopolistiske virksomhed (ikke markedet generelt) På kort sigt: grafen for ufuldkommen konkurrence (monopolkurven) På længere sigt bliver efterspørgselskurven skudt mod venstre, fordi ’markedet’ nu deles med andre = mindre efterspørgsel(sniveau) ved en given pris

16 3. Dagens pensum Efterspørgselskurven bliver også fladere – afspejler øget konkurrence på pris (mindre prisændring giver stor efterspørgselsændring)

17 3. Dagens pensum Hvad er problemet med monopolistisk konkurrence?
Nævner lærebogen ikke! (Uhyrligt!) Prisen for diversiteten – mangfoldigheden = overskudskapacitet. Virksomheden kunne øge produktionen – den øgede konkurrence får den monopolistiske virksomhed til at indskrænke produktionen

18 3. Dagens pensum Giv nogle eksempler på monopolistisk konkurrence i virkeligheden Vigtig pointe: mange monopolistiske markeder er oligopolistiske cowboybukser og cola (NØD: monopolistiske??) Bedre eksempel ’slagtere, restauranter, møbel- og beklædningforretninger’ (minilex) – egen kundekreds/service/kundepræferencer Andre eksempler på monopolistisk konkurrence?

19 3. Dagens pensum Check-spørgsmål:
Hvad er forskellen på fuldkommen konkurrence og monopolistisk konkurrence på lang sigt?

20 3. Dagens pensum Hvad er oligopol? Oligarki – flermandsvælde
Dvs. flere end to dominerende virksomheder (typisk 4-6). Omkranset af en række små Oligopoler ’lurer’ på konkurrenterne og sætter pris og mængde og differentierer produktet herud fra Den typiske markedsform i virkeligheden

21 3. Dagens pensum Hvad er den knækkede afsætningskurve?
Ingen teori om oligopoler – kun fragmenter Eneste fragment i bogen: the ’kinky demand curve’ Derimod er de undersøgt empirisk – i virkeligheden – sådan da… Empiri: de fleste priser er stabile => Hypotese: kan skyldes oligopoler, fordi…

22 3. Dagens pensum Teori: Man tager højde for konkurrenterne – før man ændrer prisen (et ’spil’) (graf) En ensidig prisforhøjelse kan ikke betale sig En prissænkning vil de andre følge Kun store fælles omkostningsforandringer => prisændring Eller andet der får virksomhederne til at handle som et kollektiv (ØMU’en)

23 3. Dagens pensum Har vi så forklaret, hvorfor priser ofte er stabile på virkelighedens markeder? Bemærk: Teorien forklarer ikke prisfastsættelsen: Hvordan fastsættes priserne på oligopolistiske markeder? Normalt antager man ’mark-up’ Holder det?

24 3. Dagens pensum Hvad er prisførerskab?
Lille lokalt marked for eksempelvis benzin, med én dominerende virksomhed og 10 små Den dominerende virksomhed har stordriftsfordele = relativt effektive Hvordan sættes prisen (og produktionen) på et sådan marked?

25 3. Dagens pensum Fig 3: Hvor højt kan virksomheden sætte prisen?
Den dominerende virksomhed sætter prisen, men mætter kun en del af efterspørgslen Den resterende del af efterspørgslen dækkes af de små virksomheder Hvor højt kan virksomheden sætte prisen? Er det her oligopolistisk konkurrence?

26 3. Dagens pensum Hvad er prisdiskrimination?
Perfekt prisdiskrimination – hvis hver forbruger betalte det, som en vare var værd (målt ved nytte) Monopolisten kan have to sæt af priser. SAS - billige og dyre billetter alt efter tidspunktet Den ene pris vil være den samme som i den normale monopolsituationen – den anden lavere Hvis adskillelse umulig – én pris

27 3. Pensum: en prisdiskriminerende monopolist
MR pm 1 pd S = MC 2 3 qm qd qc Mængde

28 3. Pensum: En prisdiskriminerende monopolist
Den anden pris vil være lavere => en produktion på (qd – qm) større end i den rene monopolsituation med prisen pd dødvægtstabet reduceres fra til 3

29 3. Dagens pensum Hvad er en adgangstarif? (fig. 8)
Kunne være et telefonabonnement Stordriftsfordele Når en pris svarende til marginalomkostningerne giver et underskud p.g.a. store etableringsomkostninger => abonnement dækker differencen mellem gennemsnitsomkostningerne og prisen

30 4. Prøve/Opgave Mikroprøve Opgave 4, p. 94 i Opgavebogen

31 5. ’Hjemmeopgave’ Øvelsesbogen: Opgave 2, p. 28 (forklar svaret)
Opgavehæftet: Opgave 2, p. 76

32 6. Næste lektion NØ. kap. 12-15 Beskrivende Dansk økonomi kap. 4-5.
NØ: Centralt fig. 3, p. 121; hele kap. 13; kap. 14: paretooptimalitetsbegrebet og økonomisk efficiens; kapitel 15: offentlige goder. BØ: kap. 4: markedsfejl, politiske fejl. Kap. 5: bemærk brugen af teori p Ellers makro (anvendeligt senere).


Download ppt "Lektion 5 Monopolistisk konkurrence og oligopoler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google