Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN"— Præsentationens transcript:

1 RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN
KURSUSGANG 12. RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN 8. april 2017

2 IDAG Introduktion til emnet /Lisbeth
Gruppe 10 præsenterer Hoff-Clausen tekst Lisbeth om pol.komm. ver 2.0 Gæsteforedrag – Niels M.L. Pedersen Øvelser: åben vejledning/skrivning 8. april 2017 2

3 DAGENS LÆRINGSMÅL forståelse af særlige problemstillingere relateret til retorisk og målrettet kommunikation i web 2.0 tidsalderen og kunne redegøre for disse kunne opererere med begreber der relaterer til web 2.0 og ethos kendskab til hvilke aspekter af web 2.0 kommunikation, det giver mening at inddrage i en retorisk analyse 8. april 2017

4 NYE KOMMUNIKATIONSPRAKSISSER
“web 1.0” (1990erne) statisk indhold html-kode hjemmesider menu/indholdsfortegnelse ”anbefalet læsning” få folk til at blive på hjemmesiden længst muligt sitemaps FORMIDLING / INFO “web 2.0” (2001+) dynamisk cms-systemer blogs & sociale netværkssites “tagging”,“folksonomy”, sociale bogmærker ranking syndikering (få dem til at komme igen) googlemaps & ”mods” DELTAGELSE /FORTÆLLING 8. april 2017

5 SOCIAL OG EGO-CENTERERET KOMMUNIKATION
Klastrup, 2008 Work in progress personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0, selvfortælling) blog/ SNS-profil hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) social networking (online community ver 1.5) 8. april 2017

6 DANSKERNE OG WEB 2.0 DK 2007 statistik Telia Trendrap
Comp.world april 2008 DK 2008 Statistik Folk der læser/komm. blogs 19%* 18% (PC) 1% (mobil) 21% læser 9% skrevet komm. 22% læser Egen blog 8% 9% Eget bidrag (film/Bill) 16,9 % (M) 15,5 % (K) 6% (video) 16% Soc.Netværks profil 42% (27%) (IT&T-36%) * 36% af årige, 29% af 20-39årige ** kun spurgt om videoer *** Comp.world: f.eks. MySpace, Facebook, LinkedIN Pew marts-april (voksne, med arbejde, 855): 35% brugt SNS, 33% læst journal el. blog, 12% egen blog 8. april 2017

7 MEST POPULÆRE SOCIALE MEDIER I DK
”89% af kvinderne er medlem af Facebook, hvor kun 81% af mændene er medlem. Kun 23% af kvinderne er medlem af LinkedIn, hvor 36% af mændene er medlem.” 85% af de adspurgte er medlem af Facebook, 29% af de adspurgte er medlem af LinkedIn og 12% er medlem af MySpace. 8. april 2017

8 GRUPPE 10 om ELISABETH HOFF-CLAUSEN TEKST
8. april 2017

9 POLITIKERE OG WEB 2.0

10 WEB 2.0 og ”CORPORATE COMM”
nyt middel til at indgå i dialog med /forbinde især ”kunder” og medarbejdere?! (social responsibility, lydhør virksomhed) hvordan håndterer man tabet af kontrol med kommunikationen? hvordan forandres en ”social medie” genre, når det bruges i professional sammenhæng, som led i målrettet kommunikation? (NB! Genren betragtet som diskursiv praksis, ikke teknologisk defineret) er der tale om en hybridgenre (kombination af f.eks. strategier for pol.komm og web 2.0 konventioner?... web 1.5?) 8. april 2017

11 ”WEB 2.0” OG STRATEGISK KOMM.
helhedsorienteret kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål, VISION MACROSUASION generelle procedurer/tiltag for at nå målet (f.eks. etablere eller redesigne website, lave kampagnesite finde ressourcer, drift, målgruppe-undersøgelse) TAKTISK NIVEAU PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES situation, dispotio, brug af appelformer, materiale, stil, billedsprog osv, OPERATIONELT NIVEAU (RETORIK/PR/PERSUASIVE DESIGN I PRAKSIS) Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003 8. april 2017 8. april 2017 11

12 ØNSKET EFFEKT?!

13 ANALYSEMETODE retorisk situation? og genrekonventioner
diskursiv praksis (tone, stil, deiksis) hele teksten i synkront perspektiv (opførsel over tid, både indlæg og kommentarer) kollaborativ ethos, anerkendelse af publikum evt. aktivitet ”andre steder” identifikation af subgenre 8. april 2017

14 STOR VÆKST 2005 fra 2007 2005: 52 politikere bloggede (5% af kand.)
& ca 33% m kommentar funktion * 2007: 243 politikere bloggede (30% of kand.) & ca 90% m. kommentar funktion - flere havde 2 blogs, heraf en på ”mediehus”-site * Klastrup & Svejgaard Petersen, 2005 antal ikke-siddende: skal også ses i relation til Ny Alliance siddende kandidater blogs: 29% “ikke-siddende” kandidater blogs: 71% 8. april 2017

15 AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 I gennemsnitligt antal indlæg pr blog: ca 9,5 (fordelt på 25 dages periode) fordeling: fra 1 – 69 indlæg 8. april 2017

16 Samlet antal kommentarer: ca 5833
AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 II Samlet antal kommentarer: ca 5833 blogs m komm: blogs m komm: 17 blogs m komm: 19 blogs m komm: 38 blogs m. 5-9 komm: 25 blogs m. 1-5 komm: 51 blogs m 0 komm: 54 8. april 2017

17 BLOGTYPE 1: TALERSTOL/LÆSERBREV
8. april 2017

18 BLOGTYPE 1: TALERSTOL/LÆSERBREV
8. april 2017

19 BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG
8. april 2017

20 BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG
8. april 2017

21 BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG
Louise Schack Elholm, Venstre ”nybagt kandidat og mor” 8. april 2017

22 BLOGTYPE III: PERSONLIG POLITISK
8. april 2017

23 BLOGTYPE III: PERSONLIG POLITISK
alle kneb tages i brug! gratis biftur– 02.11 8. april 2017

24 BLOGTYPER & KOMMENTARFREKVENS
antal blogs kommen-tarer i alt median pr. blog Kampagnedagbøger 50 545 11 politisk talerstol 71 410 6 personlig politisk blog 129 1550 12 Målt per blog, ikke politiker (flere politikere havde mere end 1 blog) 8. april 2017

25 MEST AKTIVE POL BLOGGERE
Antal indlæg Benny Engelbrecht (S) 69 Jette Plesner Dali (DF) 65 Ellen Trane Nørby (V) 52 Leif Olsen - SF Bornholm (SF) 44 Bjarne Nederby Jessen (V) 42 Kamal Qureshi (SF) 35 Daniel Nyboe Andersen (B) 34 BalderSF (SF) Morten Dreyer (B) 30 Anders Basbøll (V) (2 siddende, 8 opstillede) 8. april 2017

26 MEST KOMMENTEREDE POL BLOGGERE
indlæg Antal kommentar Mest kommen-teret indlæg Indlæg u. komm. Helle Thorning-Schmidt 4 726 252 Villy Søvndal 16 531 73 Bendt Bendtsen 9 203 59 Anders F.Rasmussen 164 87 Margrethe Vestager 23 148 3 Peter Skaarup 112 62 Johanne S-N 17 90 14 2 Bodil Kornbek 8 71 20 Naser Khader (på Zyb) 8 (?) 53 8. april 2017

27 BLOGKOMMENTARTYPER: 1. FAN/KLAKKØR
NB! Ingen forventning om svar! 8. april 2017

28 BLOGKOMMENTARTYPER: 2. POLEMISK POLITISK
Bendt Bendtsens blog 28

29 BLOGKOMMENTARTYPER: 3. PERSONLIG, RELATIONEL
8. april 2017

30 BLOGKOMMENTARTYPER: 4. MIN HISTORIE
8. april 2017

31 BLOGKOMMENTARTYPER: 5. METAKOMMENTAR RE MEDIEBRUG
Kommentar til blogindlæg fra Brian Mikkelsen, ” Hvornår vælger Ny Alliance side?”, 59 kommentarer 8. april 2017

32 FACEBOOK BRUGSMØNSTRE
Klastrup, 2007 8. april 2017

33 : : 2.460 8. april 2017

34 ”Anders vs Helle” Tilgang i antal af ”venner” på Anders Fogh Rasmussens og Helle Thorning-Schmidts profiler. Kilde: Klastrup, 2008. NB! I januar 08 overgår AFR fra at have personlig profil til at være en ”politican”, man kan være fan af. Helle fortsat personlig profil. 8. april 2017

35 MEST POPULÆRE WEB 2.0 SITES VALGKAMP 2007
Top 10 Webside besøg 1. “Snemanden smelter” (Radikale, Myspace) 109 2. Villy Søvndahls blog (sf.blogs) 51 3. ”Kan jeg finde vælgere, der vil af med Anders Fogh Rasmussen” (Facebook gruppe) 31 4. Hvorfor har vi ingen Zlatan? (Enhedslisten, Youtube) 30 5. Ida Aukens blog (idauken.dk, SF) 21 6. Helle Thorning-Schmidts blog (på partihjemmeside) 15 7. Helle Thorning-Schmidts Facebook profil 14 8. – 10. Villy Søvndahls blog på Politiken/ Pernille Bagges blog (SF)/ Findfogh v Tejs Laustsen Jensen (S) / Anders Fogh Rasmussens Facebook profil /Facebook gruppe: ”Kan jeg finde der vil ha DF uden for indflydelse?” 10 8. april 2017

36 WEB 2.0 BRUG VALGKAMP 2007 Hypoteser:
stadig mgl fortrolighed m. mediet som diskursiv genre trods professionalisering af teknologi stadig primært kommunikation til, ikke med dialog udebliver pga manglende tilstedeværelse & kompetence Hvis man bruger ”web 2.0 retorik”, virker det, men synlighed = kendthed oplevet relation mellem politikere og vælgere? 8. april 2017

37 FORSTÅELSE FOR KONTEKST?
8. april 2017

38 SOCIALE MEDIER ER LANGSOMME MEDIER?
Overskrift.dk: i valgperioden pol.blog indlæg 50% af aktiviteten på 6 mdr. i de 3 uger (december 2007)

39 TILSTEDEVÆRELSE? 8. april 2017

40 WEB 2.0 KOMM: IKKE SOM KOMM, MEN GIVE VÆLGERE MULIGHED FOR SELVISCENESÆTTELSE?
8. april 2017

41 NATIVES VS. IMMIGRANTS 8. april 2017

42 NYE KRAV TIL ”TROVÆRDIGHED”?!
EGO-CENTREREDE SOCIALE MEDIER (BLOGS, SNS) tilstedeværelse over længere tid (aktivitet, respons) lydhørhed (aktiv lytten) mangel på gatekeeping (redaktionelt filter) ”ikke-medieret”, personligt, spontan, kortform transparens i håndtering af kommentarer diskursiv kompetence KOLLABORATIVE SOCIALE MEDIER (WIKIPEDIA, DIGG, GEO-INFO SITES) tilstedelseværelse ranking/”peer-review” ”emne”kendskab (fagligt, geografisk) villighed til identifikation?? 8. april 2017

43 NÆSTE UGE – SIDSTE GANG! besøg af Christian Fonnesbech, Congin.com
- om tværmediel kommunikation afrunding og opsamling (inkl. formelt omkring opgave og jeres spørgsmål) NB! ca (dobbeltgang) 8. april 2017

44 8. april 2017


Download ppt "RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google