Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet

2 Aalborg University - Denmark To INFATI-projekter 1. ”INFATI” – 2001 –Aalborg Kommune –24 bilister –6 ugers forsøgsperiode 2. ”Trafiksikre Unge” 2005 - 2008 –Nordjyllands Amt –300 unge bilister på 18 – 24 år –2 års forsøgsperiode

3 Aalborg University - Denmark Samarbejde mellem universitet, amt og erhvervsliv Institut for Samfundsudvikling og Planlægning –Forskningsgruppen i GeoInformatik –Trafikforskningsgruppen Nordjyllands Amt M-tec –udstyrsudvikling – soft og hardware –produktion Topdanmark (det andet forsøg) –forsikringsselskab

4 Aalborg University - Denmark 1. Forsøg: ”INFATI” Opgaver: –udvikling af en ”On Board Unit” (OBU) hardware og software –udvikling af digitalt hastighedskort registrering af hastighedsskilte –test af udstyr og hastighedskort –evaluering: Har INFATI-udstyr en hastighedsreducerende effekt?

5 Aalborg University - Denmark On Board Unit 50 kph - you are driving too fast

6 Aalborg University - Denmark Analyser af log-data viste Generel hastighedsnedsættelse på ca. 5 – 6 km/t Ca. 25 % reduktion i ulykkesrisikoen Størst effekt i byerne – mindre på landet Se evt. www.INFATI.dkwww.INFATI.dk

7 Aalborg University - Denmark 2. forsøg: ”Trafiksikre Unge” Bilejere på 18 – 24 år –ingen erfaring, ingen respekt for fart –det største antal trafikulykker –25 % reduktion = 3 dræbte og 68 tilskadekomne/år i Nordjylland besparelse på 23 mio. og 34 mio. Hvordan nedsætte hastigheden? –”løftede fingre” har kun en kortvarig effekt

8 Aalborg University - Denmark Nye udfordringer Økonomisk motivation 2. generation af OBU –undgå snyd Datatransmission mellem server og biler –logfiler –opdatering af kort Digitalt hastighedskort –opdateringsprocedure –kvalitetssikring

9 Aalborg University - Denmark Hvordan ændre trafikadfærd? Kan økonomiske incitamenter indvirke på unge menneskers trafikadfærd? –ja, det tror vi Hvordan? –unge nybagte bilejere betaler en meget høj forsikringspræmie – op til 20.000 kr årligt –Topdanmark vil give op til 30 % præmiereduktion for at overholde hastighedsgrænserne –op til ca. 6.000 kr. årligt

10 Aalborg University - Denmark Udvikling af anden generation af OBU’en Nyt: GSM og GPRS kommunikation til –daglig eksport af logdata fra bilerne –daglig import af opdateringer til det digitale hastighedskort i bilerne Sikkerhedsmodul for at undgå snyd med positioner og hastigheder

11 Aalborg University - Denmark Grunddata til digitalt hastighedskort Top10DK

12 Aalborg University - Denmark Kvalitetssikring Udvikling af en web-applikation til opdatering af –de oprindelige registreringer –kommende ændringer sletning, ændring af eksisterende skilte opsætning af nye skilte –varetages af vejmyndighederne –mulighed for udtræk af egne data til lokalt system på sigt import af data fra lokale systemer Data optimeres til brug for eksport til OBU’en

13 Aalborg University - Denmark Generering af hastighedskort GPS–positioner koblet med hastigheder –snappet registreringer til et vej tema - TOP10DK (Kort og Matrikel Styrelsen) 1m nøjagtighed Checke om zoneskilte og strækninger har både start og slut –mangler ofte i virkeligheden –indsætte logiske skilte

14 Aalborg University - Denmark Digitalt hastighedskort Udviklet på Aalborg Universitet Udgør grundlaget for at OBU’en kan fungere –opdatering af kort i bilerne Udgør grundlag for beregning af bonus –logfiler

15 Aalborg University - Denmark Forsøgsperioden 300 unge kunder hos Topdanmark Bosiddende i Nordjyllands amt 2 års kørsel (=8 kvartaler) Kvartalsvis udbetaling af bonus for ”pæn kørsel” – ses i logfilen

16 Aalborg University - Denmark Forskning: Evaluering og afrapportering 2 PhD studerende med fokus på –motivation –teknologi dokumenteres i 2 PhD afhandlinger Løbende information til offentligheden og GIS- og ITS-miljøet –resultater præsenteres ved den europæiske ITS- konference, som afholdes i Aalborg i Juni 2007 Målrette information til de unge bilister mhp. at motivere til fortsat deltagelse

17 Aalborg University - Denmark INFATI-perspektiver understøtter trafiksikkerhed understøtter variable hastighedsgrænser sikrer smukkere veje nedsætter trafikstøj og luftforurening bevirker stigende mobilitet


Download ppt "Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google