Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse."— Præsentationens transcript:

1 Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse

2 Martin K. Sillasen msil@viauc.dk Lektor på Læreruddannelsen i Silkeborg i fysik/kemi og natur/teknik Ph.D.-Studerende ved Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet Ph.D.-projekt: Natur/teknik-læreres arbejdsvilkår 2

3 Plan Hvad karakteriserer den naturfaglige kultur? Præsentation af data Konklusion

4 Hvad er lokal naturfaglig kultur? En subkultur på skolen Skabes gennem løbende forhandling af fagopfattelser, værdisæt, normer og praksisformer med fokus på at realisere undervisning Dimensioner i analytisk perspektiv: 1.Eksisterende naturfaglig praksis 2.Sociale og organisatoriske forhold 3.De praktiske rammer for undervisning

5 NaTeKu-undersøgelsen 5

6 Design Spørgsmålene falder i 8 kategorier: 1) Forventninger til udviklingsprojektet 2) Personlige kompetencer og uddannelse 3) Lærer-til-lærer samarbejde 4) Undervisningspraksis 5) Undervisningsfaciliteter 6) Skole-hjem samarbejde 7) Kommunale ressourcer 8) Organisatoriske og økonomiske vilkår for faget Spørgsmålene har 2 perspektiver: 1) Hvordan opfatter lærerne deres egne vilkår 2) Hvordan burde det være ideelt set 6Martin Krabbe Sillasen: msil@viauc.dk

7 EKSISTERENDE NATURFAGLIGE PRAKSIS

8

9

10 SOCIALE OG ORGANISATORISKE FORHOLD

11

12

13

14 PRAKTISKE RAMMER

15 Hvor ofte indgår…?

16

17 Konklusion Lærere vil gerne samarbejde med andre naturfagslærere I realiteten samarbejdes der oftest med andre lærere tæt på klassen Der er muligheder for at udvikle kollaborative kulturer gennem fx deltagelse i udviklingsarbejde Ledelsens engagement er af stor betydning for at udvikle en kollaborativ kultur Fagteamet eller fagudvalg er eksempler på konstruerede kollegialiteter, hvorfra en kollaborativ kultur kan udvikle sig

18 Konklusion Kommunale ressourcer kan støtte lokale initiativer, hvis lærerne er informerede om dem Teknisk rapport: www.bladt-krabbe.dkwww.bladt-krabbe.dk

19 Design af NaTeKu 2 Ca. 30 spørgsmål der falder i 6 kategorier: 1) Forventninger til udviklingsprojektet: Blev de indfriet? 2) Lærer-til-lærer samarbejde: Hvordan har det udviklet sig? 3) Undervisningspraksis: Har den ændret sig? 4) Undervisningsfaciliteter: Er de blevet bedre? 5) Kommunale ressourcer: Er det blevet mere synlige? 6) Organisatoriske og økonomiske vilkår for faget: Har ledelsen fået en ændret betydning for fagets udvikling? 19Martin Krabbe Sillasen: msil@viauc.dk


Download ppt "Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google