Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitet, drift og vedligehold

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitet, drift og vedligehold"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitet, drift og vedligehold

2 Efter denne lektion skal du:
Kende de mange forskellige definitioner af kvalitet Kende de officielle (= Dansk Standard) kvalitetsbegreber Kunne anvende review-teknikken til kvalitetsovervågning Kunne skrive en projektplan, der også omfatter kvalitets-aktiviteter Kende til alternative og ikke-rationelle perspektiver på projektledelse Kunne gøre rede for hvorfor et projekt generelt bør inkludere aktiviteter og overvejelser, som sigter på at gøre projektets drifts- og vedligeholdelsesfase så vellykket som mulig Kunne give eksempler på aktiviteter og overvejelser der naturligt vil indgå i software projekter

3 Kvalitet i projekter Hvad er kvalitet Kvalitetsstyring Standarder
Review og test Ændringsstyring Målinger og rapportering

4 KVALITET Hvad forstår du ved kvalitet i et projekt ?

5 Graden af behovsopfyldelse Værdibaseret kvalitet
Fire typer KVALITET Proces-kvalitet Produkt-kvalitet Graden af behovsopfyldelse Værdibaseret kvalitet

6 Hvad er kvalitetsstyring?
= Kvalitetsplanlægning + kvalitetsovervågning + kvalitetssikring

7 Kvalitetsplanlægning omfatter:
1. Specifikation af krav til ønsket kvalitet for produkt(er) 2. Beslutning om proces(ser), herunder planer og procedurer vedrørende tid, sted, faser, personer etc.

8 Kvalitetsovervågning
De aktiviteter og handlinger der foretages med det formål, at finde ud af om de udviklede produkter overholder de besluttede specifikationer. Overvågningen består af: 1. Måling og registrering 2. Vurdering, sammenligning og bearbejdning, med henblik på at iværksætte korrigerende handlinger.

9 Kvalitetssikring De aktiviteter og handlinger der foretages med det formål, at finde ud af om processer udføres i overensstemmelse med de besluttede planer og procedurer. Overvågningen består af: 1. Måling og registrering 2. Vurdering, sammenligning og bearbejdning, med henblik på at iværksætte korrigerende handlinger.

10 Arbejdet med kvalitet Anvendelse af definerede metoder og værktøjer
Gennemførelse af reviews Test af programmel (testprocesser) Etablering og sikring af standarder Styring af ændringer Målinger Systematisk opsamling af kvalitetsdata og rapportering

11 Standarder inden for kvalitetsområdet
ISO 9000 Capability Maturity Model (CMM) BOOTSTRAP SPICE - ISO Software Process Assessment

12 ISO 9000 ISO 9000 kort fortalt: Skriv, hvad du vil gøre
Gør, hvad du har skrevet Skriv, hvad du har gjort ISO 9000 standarder i relation til IT projekter ISO 9001 bliver man certificeret til ISO Retningslinier for anvendelse af ISO 9001 til programmel (Dansk Standard, Baunegårdsvej 73, 2900 Hellerup, tlf , fax )

13 Review Det er reviewernes opgave at påpege problemer
Et review er et møde, hvor kvaliteten af et produkt eller emne vurderes. Formålet er: At påpege forbedringer At godkende et produkt At skabe ensartet kvalitet At uddanne deltagerne Det er reviewernes opgave at påpege problemer - ikke at løse dem

14 Typer af review Husk at der er overlap mellem de forskellige review

15 Review af Kravspecifikation Formål
At validere forandringsmål (hvorfor skal projektet gennemføres) At verificere at krav til systemegenskaberne er veldefinerede og dokumenterede Validere at de beskrevne funktioner og data svarer til krav

16 Review af Kravspecifikation - Fejlkilder
Misforståelser i kommunikation Manglende kvantificering af mål og krav Manglende formel information eller dokumentation Manglende forståelse for forandringsmål Misforståelse af eksisterende data Manglende forståelse for data relationer Funktionsanalyse og informationsanalyse er adskilt Interessenterne forstår ikke produkter/diagrammer Manglende review fra referencegruppe

17 Review af Kravspecifikation - Reviewgennemgang
Scenarier (tegnefilm) Visioner (ledelsen) Checklister (obligatorisk) Arbejdsanalyser Analyse af eksisterende systemer og ændringer Gennemgang af eksisterende blanketter og forretningsgange

18 Review af Kravspecifikation - Dokumentation
Reviderede kravspecifikation Scenariebeskrivelser Reviewrapporter (mødereferat) Dokumentation over konflikter og løsningsvalg (-> Styregruppe) Liste over krav og ønsker som er afvist Risikoliste ved systemigangsætning

19 Brug review dagligt Review er en god og billig måde at sikre kvaliteten af dokumenter tidligt i IT projekter

20 Test af software - Typer
Modultest Integrationstest Funktionstest Regressionstest Systemtest Godkendelsestest Installationstest Kapacitets og performancetest

21 Ændringsstyring KRAVSPECIFIKATION
Styring af ændringer træder i kraft, når først kravspecifikationen er godkendt og “låst” KRAVSPECIFIKATION

22 Ændringsstyring Etabler et ændringsliste/log
Udfyld en ændringsanmodning + konsekvens Godkend, afvis eller sæt som ønske Projektgruppe Styregruppe Opdater ændringsdokumentet Replanlæg og implementer ændringer i Projektdokumentation og software Ændrings- liste

23 Måling og Rapportering af kvalitet
Produktmetrikker Fejlrate per produktenhed Antal fejl per review/test Procesmetrikker Tidsforbrug pr. fase i forhold til budget Forbrugt kalendertid i forhold til budget pr. fase Antal timer per produktenhed Antal fejl i de enkelte faser

24 Rapportering af kvalitetsdata
Procedurer for systematisk opsamling af kvalitetsdata Reviewrapporter og testdokumenter Ændringsdokumenter Ressourceforbrug Tidsforbrug Økonomi Intern/ekstern benchmarking Kvalitetsdata

25 Traditionelt tre former for vedligehold
Forberedende vedligehold (improvement Maintance IM) Modifikation, implementering af ændringsordrer, re-design og retrofit (insætte nye og bedre komponenter) Afhjælpende vedligehold (Corrective Maintenance) Uplanlagt, når noget er gået i stykker Forebyggende vedligehold (Preventive Maintenance PM) Planlagt, sættes ind før noget går i stykker

26 Hvad med software projekter?
Hvilke aktiviteter og overvejelser sigter på at gøre projektets drifts- og vedligeholdelsesfase så vellykket som mulig?

27 Øvelse i grupper Tag udgangspunkt i det projekt som er beskrevet i artiklen og overvej følgende: Hvor (hvornår) slutter projekt ansvaret og begynder driftsansvaret? Hvilke overvejelser og aktiviteter bør projektet inkludere i forhold til at sikre succesfuld brug af det nye system? nem forbedrende, afhjælpende og forebyggende vedligehold?

28 Introduktion til eksamensopgave
Eksamensopgaven (skriftlig rapport) i faget systemudvikling og projektorganisering knytter an til det projekt som det studerende skal gennemføre på 4. semester. I forventes at arbejde i de samme grupper og bruge jeres eget projekt som case. Den skriftlige rapport skal afleveres den 20. Maj 2009 senest kl (se kursushjemmeside).

29 Eksamensrapportens indhold (I)
Eksamensrapporten skal indeholde følgende: Indledning med kort beskrivelse af 4. semester projektet og dets rammer Analyser udarbejdet som grundlag for projektplanen Interessent analyse Planlægning af scope Risiko analyse Argumentation for valg af udviklingsmodel

30 Eksamensrapportens indhold (II)
Projektplan (netværksplan med angivelse af ressourcer) En redegørelse for hvordan der foretages fremdriftsrapportering, kvalitetssikring og risikostyring i jeres projekt Gruppens overvejelser omkring samarbejde og kommunikation i projektet En evaluering af det gennemførte projekt: a) erfaringer med de anvendte teknikker, hvad fungerede godt/mindre godt? b) hvordan arbejdede I som projektgruppe – hvad gik godt, hvad kunne I have gjort anderledes?

31 Løbende (del)aflevering og feedback
Undervisningen de sidste 6 uger er tilrettelagt således, at I vil få lejlighed til at arbejde med jeres projektrapport i øvelsestimerne, hvor jeg vil være til rådighed og give vejledning. Desuden er der 3 delafleveringer, som vil give jer mulighed for at løbende at få feedback på jeres arbejde. Den første delaflevering (tirsdag i uge 11) omfatter punkt 1 og 2 Anden delaflevering (tirsdag i uge 12) omfatter punkt 3 og 4 Tredje delaflevering (tirsdag i uge 14) som omfatter punkt 5 og 6.

32 Endelig aflevering 20. Maj 2009
Deleafleveringerne med evt. rettelser foretaget som følge af den løbende feedback forventes at indgå i den endelige rapport. De tre delafleveringer suppleres med en redegørelse til punkt 7. Punkt 7 er tænkt som en evaluering/refleksion af jeres projektproces og forventes derfor udarbejdet umiddelbart før den endelige rapport afleveres. Rapporten forventes at omfatte ca sider plus bilag.


Download ppt "Kvalitet, drift og vedligehold"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google