Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Steensen Redigeret for ca. et år siden
1
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn
2
Vores oplæg 1. Projektet, processen og produktet Thorarinn 2. Brugerundersøgelse Christina 3. Målgrupper og troværdighedsdiskussion Mette 4. Opsummering Thorarinn
3
Den store Vores Øl gruppe ● 15 personer delt op i 5 mindre grupper ● To fælles produkter: – 80 liter øl – websitet voresoel.dk
4
Websitets opdeling
5
Problemformulering Hvordan formidles ideen med, at man knytter open source-begrebet til et analogt produkt på bedst mulig vis, så den forstås og indbyder til debat og videreudvikling?
6
Forslag til websitets fokus ● Et produkt-site som så viser sig at informere om ideen. ● Ideen er præsenteret ved at sætte fokus på øllet.
7
Vores værdisæt ● Åbenhed ● Enkelthed ● Troværdighed ● Engagement
8
Vores demo-site
9
Fire tekstkategorier ● Hvad er Vores Øl? ● Nyd Vores Øl ● Det frie øl ● English info
10
Kategori: Hvad er Vores Øl? ● Fokus på produktet – smag og farve – energien ● Storytelling-gruppens historie – nysgerrighed ● Næsten ikke noget om Open Source
11
Kategori: Nyd Vores Øl ● Afslører at øllet ikke bare kan købes ● Opskriften ● Mulige ændringer til opskriften – udvikling af opskriften / ideen ● Bryg selv, enkel visuel manual ● Henvisning til grundigere information andre steder
12
Kategori: Det frie øl ● Fokus på open source ideen ● Scenarier for at vise de friheder, som øllet indebærer på en enkel måde ● Forklaring af vore ideer og projektets baggrund ● Tekst fra storytelling-gruppen om ophavsret ● Henvisning til grundigere information andre steder
13
Kategori: English information ● Tænkt for de (få) udlændinge som kunne komme til at støde på sitet ● Forklaring af nøgleelementer i projektet ● Opskriften på engelsk ● Enkle ”spørgsmål og svar” tekster
14
www.voresoel.dk
16
Brugernes dom ”...vi vil gerne opnå, at de forstår ideen...” ”...hvordan formidles ideen...på bedst mulig vis, så den forstås?”
17
Formålet er at fastlægge: ● Om de forstår ideen ● Hvilke værdier de forbinder med sitet ● Om de finder os troværdige ● Om teksterne fungerer ● Om vores navigation er brugervenlig
18
Resultaterne ● Positiv respons ● Ideen forstås ● ”Man forstår jo ret hurtigt...hvad baggrunden er”
19
Vores værdier ● Åbenhed ● Engagement ● Troværdighed ● Enkelhed
20
Kommunikationsstil ● Sjovt ● Spændende ● Anderledes
21
Testdeltagernes egne ord ● Åbent og liberalt ● Nytænkende ● Moderne ● Brugervenligt
22
”Man skal ikke være nørd i et eller andet for at forstå det”
23
Troværdighed? ● ”Man får en stærk fornemmelse af, at det har I virkelig prøvet, I har stået og kogt og alt det der.” ● ”Det virker meget oprigtigt, og man får forklaret, hvad der ligger bag.” ● ”Jeg har overhovedet ikke forstand på, hvordan man gør, men hvis man fulgte den [manualen], så ville man kunne finde ud af det.”
24
Afsløringen ● Må man godt bruge opskriften? ● En tredjedel eller en tilfældighed?
25
Teksterne skulle være: ● Nemme at forstå ● Underholdende og informative ● Ikke for lange Talesprog på skrift - et plus eller et minus?
26
Navigation
27
Smag og behag... ● Enkelte konkrete forslag til forbedringer ● Men ingen redundans... ● Bortset fra det manglende forum...
28
En kort opsummering ● 3 respondenter ● Generel forståelse af ideen ● Alle synes, vi var troværdige ● Positive konnotationer ● Tilfredshed med teksterne ● Fin navigation
29
Hvorfor teste? ● Svar på vores spørgsmål ● Bekræftelse af vores valg
31
Holdt hypotesen om målgruppen? …og hvad med troværdigheden?
32
Hypotesen ● Brygentusiaster og open source- interesserede ● Fortrinsvis danskere ● ITU-studerende
33
Vurderingsgrundlag ● Mails ● Omtaler ● Forum på haandbryg.dk
34
Eksempler på henvendelser ● Tysk ”kopist” ● Danske grafisk design-studerende ● Svensk hobby-brygger ● Australsk radiovært ● En ”hurtig” amerikaner ● En amerikansk Firefox
35
Mulige ændringer til bredere målgruppe ● Komplet engelsk oversættelse ● Kort information på andre sprog ● Sektion til pressen ● Forum
36
● Troværdighed skal fortjenes ● Identitet ⇄ Selvfremstilling ● Kritiske bryggere
37
Konklusion ● Viljen til troværdighed ● Kun få stiller spørgsmålstegn ● Generelt en glad, kraftigt udvidet, målgruppe
39
En spændende model af virkeligheden ● Markedsføring af en ny, kompleks ide ● Design af et nyt brand; stil, tone – indtryk af troværdighed ● Stor projektgruppe med forskellige ideer og formål ● Krævende tidsramme
40
Processen begrænses af en kunstig tidsramme
41
Men hvad hvis...
42
Forudsigelig videreudvikling ● Brugerundersøgelser ● Erfaring af øllet (troværdighed) – virkelige billeder – smagskommentar ● Feedback fra brugere
43
Uforudsigelige videreudviklingskrav ● Genovervejelse af målgrupper ● Udenlandsk interesse ● Oversættelse til andre sprog (engelsk) ● Mere fokus på detaljer i overførelsen af en klassisk opskrift til open source opskrift ● ”Pressen skrev...”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.