Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger."— Præsentationens transcript:

1 Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger

2 Gruppe A (no., dan., se.) (4. – 6. kl.) Indhold: Eleverne skal præsentere deres hverdagsliv for de andre landes elever i forskellige genrer (fortælling, opskrift, rap, avisgenrer). Indholdskriterier: by, land mv. Aktiviteter –a) eleverne producerer et præsentationsprodukt (skriftlig og mundlig), som skal opfylde ovenstående krav (asynkron) –b) modtagerne stiller respons, stiller spørgsmål mv. (synkron og asynkron) Organisering: Grupper på 2-4 elever matches med de andre landes klasser, 3 uger. Udtryk/kommunikation: multimodalt medie (vigtigt at tale og skrift understøtter hinanden)

3 Gruppe B (no., dan., se.) (7. kl.) Indhold: Eleverne præsenterer deres forestillinger af de andre lande (kultur, sprog mv.) Aktiviteter –a) Evt. undersøgelsesfase. Grupperne interviewer elever fra det land, de skal præsentere (asynkron og synkron). –b) Produktionsfase. Eleverne producerer præsentationsvideoer med udgangspunkt i deres undersøgelser (asynkron). Organisering: Grupper på 2-4 elever matches med de andre landes klasser, opstart uge 3 (klasserne deles i halvdele) Udtryk/kommunikation: div. kommunikations- og produktionsværktøjer – Google+

4 Gruppe C (dan., se.) (7. kl.) Mål: At give eleverne en sproglig succesoplevelse (sprogforståelse) Indhold: Det digitale brev. Eleverne skal præsentere tre steder fra deres skole i billede, lyd og tekst. Aktiviteter –a) eleverne producerer et præsentationsprodukt, som skal opfylde bestemte krav (asynkron) –b) fase med forståelsesspørgsmål –c) besvarelse af spørgsmål Organisering: grupper på 2-3 Udtryk/kommunikation: Kommunikations- og produktionsværktøjer afprøves i december Perspektiver: chat mellem eleverne (”speeddating”), herefter tekster og genrer, samskrivning mv.

5 Gennemgående diskussionstemaer Fagligt indhold: emne, tekster, genrer mv. Sprog og sprogforståelse: udnytte multimodaliteten i det virtuelle klasserum – skabe fælles ordbog Progression: fra det simple og sikre mod det komplekse og risikable Kollaboration og kommunikation: (gruppearbejde i klasserne vs. tværnordisk gruppearbejde) Mål og evaluering: løbende evaluering (formativ). Fælles Mål på tværs?

6 Organisering (udfordringer) Deltagere: Skal alle tre lande være med i hvert forløb? Hvordan? Relationer: En-til-en er sårbart (udstillende?), gruppe-til-gruppe sikrer samarbejde. Kontinuitet og progression: Hvordan sikrer vi kontinuitet (lærer eller klasse?) Parallelundervisning? Kan en lærer i et land undervise elever i et andet land? (sparring på undervisningsforløb/emner)


Download ppt "Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google