Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide."— Præsentationens transcript:

1 Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide

2 Mobil læring for transportbranchen

3 Mobil video-læring perspektiver Disposition Flex-learn system Video som platform for læring Multiple choice-konceptet Mediering, remediering og læringspotentialer Værktøjer Brugersynsvinkler Demonstration M-lærings perspektiver

4 Flex-learn® uddannelses system Systemet anvendes med brug af egnede læringsmetoder Bredbånd Mobiltelefon net Internet Mobiltelefon og PC Software Kursus, hjælpeværktøjer Instruktør Uddannelses-system Kursusadministration Opfølgning på bruger Andre systemer

5 Video som platform for læring 1 Instruktørens/coachens rolle som vidensformidler Formidling af tavs viden

6 Video som platform for læring 2 Oplevelses og erfaringsbaseret læring Cases og eksempler Kontekstuel anvendelse

7 Video som platform for læring 3 Kombination af flere modaliteter Lyd Billede Tekst overlays Multiple choice spørgsmål

8 Video som platform for læring 4 Stort potentiale – men sikrer ikke i sig selv interesse eller motivation hos målgruppen Tilrettelæggelse af video-læring må tage udgangspunkt i målgruppens forudsætninger og behov Video kan føre til passive kognitive processer Understøtte interaktion og refleksion

9 Multiple choice-konceptet Kurset anvender tekst-baserede multiple choice test efter enkelte lektioner og til at evaluere hver afsluttet kursussektion Betydningfuldt for kursisters måde at tilegne sig stoffet Involvering og engagement Spil-karakter Kan med fordel suppleres af andre spørgsmålstyper som fremmer selvstændig problemløsning

10 Mediering, remediering og læringspotentialer Gennem mediering kan der blive tale om en anden kognitiv tilgang Et interaktivt læringsrum kan understøtte en aktiv videnskonstruktion Ved at arbejde med stof i flere sammenhænge kan opnås transfer

11 Værktøjer Værktøjer til beregninger Håndbøger Umiddelbar adgang til værktøjer og ressourcer

12 Brugersynsvinkler Nogle kursister motiveres af: Mobil teknologi-baseret læringsarena Multiple choice-spørgsmål med direkte feed- back Mulighed for repetition og progression i eget tempo

13 Brugersynsvinkler 2 Brugernes oplevelse af indhold, formidlingsaspekt og anvendelighed Remediering og kondensering gør stoffet vanskeligt tilgængeligt Velegnet til repetition men ikke til at stå alene Blended learning Demo

14 M-lærings perspektiver Personlig Let transportabel Tids- og sted uafhængig læringsteknologi Genopfriske og repetere et stof Kontekstualiseret on-demand læring Livslang læring

15 M-lærings perspektiver 2 Visuelt og auditivt orienteret læringsarena Støtter en ikke-boglig tilgang til læring Kontekstuel og situeret læring Video-telefoni muliggør dialoger Blended læring Understøtte dybere læringsprocesser/handlekompetencer

16 Referencer Lisa Gjedde og Leif Gredsted: Læringspotentialer med Mobil-læring DPU 2005

17 Mobiltelefoner Nokia N71 Nokia N71 Nokia N80 Nokia N80 Nokia E61 Nokia E61 Nokia E70 Nokia E70 Nokia E60 Nokia E60 Nokia 3250 Nokia 3250 Nokia N91 Nokia N91 Nokia N70 Nokia N70 Nokia N90 Nokia N90 Nokia 6682 Nokia 6682 Nokia 6681 Nokia 6681 Nokia 6680 Nokia 6680 Nokia 3230 Nokia 3230 Nokia 6670 Nokia 6670 Nokia 6630 Nokia 6630 Nokia 6260 Nokia 6260 Nokia N-Gage QD Nokia N-Gage QD Samsung SGH-D730 Samsung SGH-D730 Samsung SGH - D720 Samsung SGH - D720 Siemens SX1 Siemens SX1

18 Effektiv / ideel m-læring KompetenceKompetence ErfaringErfaringHåndværk Teknik Metoder Vil DU være med ? med dine behov og ideer ! Flex-learn søger nye strategiske samarbejdspartnere ! M-læringssystemM-læringssystem Brug af teknikBrug af teknik FormidlingFormidling EngagementEngagement Motivation af menneskerMotivation af mennesker Kontakt: Niels Tougaard – VisioGuide – Telefon 4355 1528


Download ppt "Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google