Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag

2 Klassen 2d Studieretning med fagene: – Engelsk A – Samfundsfag B – Mediefag B eller idræt B 18 piger og 12 drenge 5 lærere deltog i forsøget

3 Udfordringen En klasserumskultur præget af lav grad af solidaritet (ansvar for fællesskabet) og social tryghed Mange generte eller umodne elever Drengene fylder ikke meget i klassen (ingen ”konkurrence”) Desuden et par elever med psykiske diagnoser Generelt en klasse, der oplevedes som svære at engagere og undervise

4 Ambitionerne med forsøget 1.At eleverne overholder de aftalte rammer for sekvenserne i timerne. 2.At eleverne i højere grad end før tør deltage mundtligt i timerne og dermed forbedre deres mundtlige karakterer. 3.At jeg som lærer vurderer, at eleverne føler og skaber social tryghed i klassen.

5 Metoderne Klar italesættelse af krav og forventninger Klar struktur for dagens program ”Don’t mention the war”/positiv psykologi Varieret undervisning Inddragelse af IT, spil og konkurrenceelementer Desuden skriftlige refleksioner foruden løbende erfaringsudveksling på lærerværelset

6 Resultatet for 2d 1.Eleverne er blevet væsentlig bedre til at overholde aftaler, men der er stadig episoder med tilbageskridt 2.Eleverne tager stadig sjældent initiativ, men accepterer en form for strukturel tvang 3.Den sociale tryghed er ikke væsentligt forandret, men er bl.a. styrket med en vellykket studietur

7 Erfaringerne blandt lærerne Sociale udfordringer har formentlig været meget præget af forskellige elevers afvigende adfærd Det er guld værd at koordinere didaktikken og reflektere i fællesskab Det kræver endnu flere ressourcer for alvor at ændre de sociale og kulturelle konstruktioner

8 8 TAK


Download ppt "Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google