Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering."— Præsentationens transcript:

1 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering og udvikling af SkoleIntra Fordi livet er heller ikke længere, hvad det var engang.

2 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Løst og fast i lidt skæve vinkler Baggrund En betragtningsmodel En udviklingsmodel Implementeringsproblematikker Åbenhed og gennemsigtighed Sammenhæng med andre systemer På jagt efter Kinderæg

3 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Baggrund Skolens digitale hjemmebane www.intra2.dk www.intrateam.dk Digital dannelse IT som kulturteknik Effekten af at bruge det

4 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel 20% 40 %  10   20 

5 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel SkoleIntras rolle er således dobbelt: At rette de 60% af arbejdstiden mere mod kerneydelsen At udvide elevers og læreres rammebetingelser for udvikling af læringsmiljøer

6 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel At rette de 60% af arbejdstiden mere mod kerneydelsen: Tænke i virtuelle rum og roller for Skolevejleder-skolebibliotekar-skoleleder- fagudvalg-klasseteam-årgangsteam- udviklingsgrupper-AKT-læsevejleder-it-vejleder- SSP-kontaktlærer - ildsjæle osv. osv.

7 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel At rette de 60% af arbejdstiden mere mod kerneydelsen: At få skolen til at blive til en arbejdsplads for lærerne ved at tilgængeliggøre informationer, arbejdsredskaber og værktøjer uafhængig af tid og sted - altså omlægning til digital drift.

8 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel At udvide elevers og læreres rammebetingelser for etablering af læringsmiljøer: Ubegrænsede adgang til kildemateriale Udvidede kommunikationsmuligheder Mangfoldige læringsværktøjer Differentierede udtryksformer Evalueringsværktøjer

9 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En betragtningsmodel At udvide elevers og læreres rammebetingelser for etablering af læringsmiljøer: Arbejdsrummet er et hit bl.a. fordi det strukturerer

10 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane En udviklingsmodel Fra institution til organisation -der skal fokuseres på værktøjer og processer der kan tilføre skolen dynamik -Et særligt spændende aspekt er her: Hvordan tænkes ny viden og innovation ind i lærende organisationer -Pædagogisk merværdi

11 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Implementeringsproblematikker I skolelederkredse høres ofte: ”EDB – det er noget vi har folk til” - Men et succeskriterium er strategier for hele organisationen.

12 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Implementeringsproblematikker Strategier: Aftaler om rum og roller Gensidige forventninger Niveau af skriftliggørelse Synkronitet eller frit slag Vilkår for arbejde fra hjemmet Tydeliggørelse af sammenhænge Fælles erkendelse af, at videndeling stadig foregår mellem mennesker og er kulturbestemt

13 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Lov 414 Åbenhed og gennemsigtighed – et liberalt slogan. Formålstjenstligt at anlægge 2 vinkler: -Mod omverden -Internt

14 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Lov 414 Lovændringer pr. 1. juli 2005: For grundskolen kan ministeren bestemme, at skolerne skal give oplysninger om, hvor stor en andel af eleverne, der deltager i folkeskolens prøver og på hvilket niveau I § 2, stk. 1, nr. 2, indsættes efter »udgangspunkt«: », herunder pædagogisk praksis og indsatsområder Stk. 3. Undervisningsministeren kan med hensyn til grundskolen, herunder 10. klasse, bestemme, at de offentliggjorte karakterer efter stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2, skal ledsages af oplysninger fra Undervisningsministeriet, der angiver en måling af skolens indsats.«

15 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Lov 414 Et kig ind i skolen: Forældrenes interesse: Eget barn Klassen Skolen Kommunen Nationen

16 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Intern åbenhed og gennemsigtighed Hvordan udvikler vi strategier, der er fremmende for medarbejdernes ejerskab til beslutninger og udviklingsprocesser. Hvor transparent er ressourcetildeling, ressourceforståelse osv.

17 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Sammenhæng med administrative systemer. Mange lærerteam er selvstyrende – men hvad kan de styre? På hvilket grundlag Hvor bøvlet er det Retter systemerne sig mod forvaltningen eller mod medarbejderne? En forudsætning for videre udvikling er standardisering af adm. data.

18 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Sammenhæng med andre systemer - skolebiblioteket:

19 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane Sammenhæng med andre systemer - skolebiblioteket:

20 SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane På jagt efter Kinderæg SkoleIntra JPCK Evaluering Rummelighed Sprogteknologier Faglighed Sammenhængene er langt fra tydelige


Download ppt "SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google