Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering"— Præsentationens transcript:

1 Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Kvalitet og kontinuitet i studiegruppearbejdet – på forløbet PKS - Pædagogik, Kultur og Samfund forløbet Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.

2 Introduktion Motivation bag projektet … Mål
Overskrive ”folkeskole-diskursen” Opøve gode studievaner fra starten Løfte grundfagligheden Et campus der summer af liv og foretagsomhed –til fælles glæde og inspiration

3 Udfordringer og dilemmaer..:
Arbejdsspørgsmål Kan en målrettet underviserstruktureret indsats, omkring de studerendes selvstudietid i studiegrupper, medvirke til at højne det sociale- og faglige udbytte på kort og længere sigt? Kan strukturerede og målrettede tiltag tilrettelægges på en sådan måde at det motivere de studerende til, på selvstændigt initiativ, at fortsætte studiegruppearbejde og holde en høj social og faglig kvalitet heri? Udfordringer og dilemmaer..: Når man går ind og strukturer: hvordan undgår vi at de studerende bliver afhængige af os? hvordan vækker og understøtter vi de studerendes eget initiativ, selvaktivitet og studieengagement? Når studiet er ”hårdt arbejde” og godt må ”gøre ondt”, hvordan undgår vi så at skræmme nogen væk?

4 Jf. den Blå Model: Selvstudietiden udgør 75% af den samlede uddannelse!
Fokuseret indsatsen på en dialektisk proces mellem 1. og 3. kategori i studieaktivitetsmodellen. Det tilstræbes at tiltaget medtænker og afføder en positivt afsmittende effekt ind i 2. og 4. kategori.

5 Overordnede tilgange Forventningsafstemme  Finjustering
Løbende, gensidig formidling af forventninger om selvstudieaktivitet til studerende (underviser/studerende – studerende/studerende) Metoder til bearbejdelse af undervisningens litteratur og opgaver, jf. læseplan og undervisere  Fordybelse Inspirere og lede de studerende i deres studieaktivitet: med henblik på at give dem positive og konstruktive oplevelser med at anvende selvstudietiden aktivt og få gode oplevelser med gruppebaseret arbejde (fordybelse) Understøtte empowerment  Foretagsomhed Inspirere og opbakning om de studerendes studieaktivitet: studerende tager initiativer og bruge fx. eget netværk til fælles studierelevante aktiviteter Bakke op om nyudvikling af egne metoder  Fusk Løbende evaluering i form af eftertanke, refleksioner: før, under, efter

6 ..because you’re worth it!
1. processuelle greb Formidling af vigtigheden af selvstudieaktivitet Formidling af forventningerne til selvstudieaktivitet ..what’s in it for you..!? ..because you’re worth it! Oplæg om studiemetodik allerede i intro-uge

7 2. processuelle greb DEL 1 af 2 – undervisningsfokuseret:
Studiereflektions- og selvstudieaktivitetstiden figurerer på de studerendes læseplan og indgår som en obligatorisk del af forløbet Underviserene planlægger og igangsætter forskellige former for gruppeprocesser som relaterer sig til undervisningen(CL, cafe-arbejde, fordybelse i litteratur osv.), som de studerende gradvist overtager styringen af: Krav om mindst et spørgsmål fra hver gruppe til daglig undervisning – vi søger ikke de rigtige svar, men de gode spørgsmål Dialog om udviklingspotentialer i studierefleksionstiden Planlægning af fremlæggelser for hele holdet Gode erfaringer med gruppearbejde

8 2. processuelle greb DEL 2/2: På kanten…
…som aktivt medspiller i fremme af den foretagsomme studerende… Opmuntrer til at tage initiativ til gavn for dem selv, deres gruppe og hele holdet. Fx: rundvisning på institution, besøg fra praksis De studerende opfordres til at benytte eget netværk De studerende gøres successivt til selvstændige aktører i eget studie og får øget ejerskab over deres læreprocesser. De studerende inspireres af og handler på det, som de gennem undervisningen og selvstudieaktivitet bliver optaget af

9 3. processuelle greb Løbende opsamling og dokumentation af de studerendes proces - sammen med studerende. Projektansvarlige fører logbog over erfaringer og refleksioner med input fra de studerende mht. oplevelser, effekten af de afprøvede studiemetodikker ..ooOoo.. Halvvejs inde i PKS forløbet Der foretages fokusgruppeinterview, hvor projektansvarlige ”bytte” hold, med 7-8 studerende fra hvert hold Interviewene danner grundlag for udformningen af spørgeskema, som vil blive anvendt til at undersøge begge holds tilfredshed med forløbet (og evt. en kontrolgruppe – spørg følgeforskningsgruppen?)


Download ppt "Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google