Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke"— Præsentationens transcript:

1 Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke Christina Colclough Vice-general sekretær NFU – associeret FAOS

2 Oplæg Viden – den vigtigste ressource?
Delingen af viden – tillid, netværk og fælles forståelse Social kapital Dansk ledelse + forholdet medarbejdere-ledere Den danske model som social kapital model?

3 Påstand(e) Viden er en af de vigtigste konkurrenceparametre (i forhold til den internationale konkurrence) Konkurrencen om arbejdskraften (den rigtige af slagsen) er stigende

4 Viden kan….. Rekrutteres Opnås gennem kurser
Fremkomme gennem løbende eller radikal innovation

5 Men…. Viden hører i udgangspunktet individet til (private good)
Dvs. for at kunne blive en aktiv for virksomheden… Skal viden gøres kollektivt (public good) Og deles

6 Fra private til public good…..
Fra en individuel gode til en delt gode Forudsætter: Klar og ’sikker’ kommunikation mellem individer eller grupper Med andre ord: TILLID

7 Netværk og fælles forståelse
Hvis tillid findes, findes den i den sociale interaktion mellem mennesker Dvs. i netværk mellem mennesker, der har et fælles fundament – en bagvedliggende forståelse for hinanden Fælles sprog, forståelse, kultur

8 Social kapital Tillid, netværk og fælles sprog/kultur/forståelse =
De 3 dimensioner af social kapital

9 social kapital Kognitiv Strukturel Relationel Fælles sprog Værdier Normer Forventninger Fælles forståelse Netværk (formelle og uformelle) Social interaktion Fordele at hente ”gevinster ved netværk” - tillid (generaliseret) - udveksling af erfaringer, info. Kollektivisering af viden  Innovation, fleksibilitet, kompetenceopbygning

10 Social kapital i praksis
HR politikken som vigtig – og ligeværdig – strategi Kognitive strategier (virksomhedens kultur) Strukturelle strategier (netværk gennem træning, udstationering, rotation, medarbejderfora) Relationelle strategier (politikker der understøtter trust and trustworthiness….)

11 Social kapital, viden & læring
Betingelserne for bæredygtig viden opbygning og -deling er bedst hvis høj score af social kapital på alle 3 dimensioner! Spørgsmål: Sætter det så danske virksomheder i front med hensyn til kapløbet om de bedste medarbejdere?

12 dvs…. For hurtigt at kunne fornye sig, lære og tilpasse organisationen til forandringer, skal der støttes op om social kapital Indsats på lederniveau – hvordan tænker lederne? Tilpasning af strukturen – HR tænkes ind, ligestilles andre Rekruttering, uddannelse, udstationering – midler til at fremme virksomhedens ’kultur’ Fokus på de kognitive processer!

13 dansk ledelse & danske virksomheder
Dansk ledelse måler succes efter om den opnår respekt (kontra at opnå autoritet) Værdibaseret ledelse Dialogbaseret Overlever generelt på løbende innovation Fleksibilitet – funktionel (såvel som numerisk) Dancing – not boxing: konkurrencemæssig fordel? Arbejdsmarkedets parter og traditionerne…..

14 Medarbejderne og social kapital
Danske medarbejdere, OK’erne og viden At (turde) sige sin mening Forholdsvis anti-autoritær Selvstændige og engageret

15 Danske virksomheder og social kapital
Ledelsesstilen  tillidsrelationer Intern fleksibilitet (funktionel)  Netværk (både formelle og uformelle + fælles forståelse (Videre)uddannelse  netværk, tillid Dansk CSR, virksomhedskultur  kognitiv sammenhold

16 Danske virksomheder, social kapital og den danske model
Den danske model ’med vrangen ud’ Den danske model som ’social kapital’ model? - tillid - netværk (formelle såvel som uformelle) - fælles forståelse – enighed om målet om end ikke midlerne


Download ppt "Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google