Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde."— Præsentationens transcript:

1 DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde

2 DIEB6.2 Sidste kursusgang Aktivitet 3: Byg interaktiv version ­ To tilgange: vandfaldsmodel og prototyping ­ Valg af tilgang ­ Low fidelity prototyper Affinitetsdiagrammer Visuelt design af vinduer ­ Marcus' principper Organisér Økonomisér Kommunikér ­ Eksempel: IPJ-systemet ­ Øvelse Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt

3 DIEB6.3 Øvelse: Design vinduet Vindue til at søge og bestille flybillet Felt til angivelse af: ­ Date: afrejsedatoen Drop-down menuer til valg af ­ From: byen, der rejses fra ­ To: byen, der rejses til Valg af klasse: ­ First class ­ Business ­ Coach Output i form af en liste med mulige flights Funktioner: ­ Search: søger mulige flights ­ Purchase: køber en bestemt flight og forlader vinduet ­ Exit: forlader vinduet > Flight Browser > Flight list > Date From To Class (First class, Business, Coach) > Search Purchase Exit

4 DIEB6.4 Mulig løsning

5 DIEB6.5 Opgaver 1.Lav en vurdering af kompleksitet og usikkerhed i jeres projekt. Råd: Overvej i hvilken grad en række væsentlige faktorer giver kompleksitet og/eller usikkerhed i jeres projekt. I kan blandt andet overveje det for følgende faktorer: Systemudviklere, brugere, anvendelsesområde, problemområde, edb-system, udviklingsomgivelse (værktøj). 2.Lav affinitetsdiagrammering på en liste med elementer. ­Det kan for eksempel være jeres funktionsliste fra analysedokumentet. Det giver jer en række grupper af funktioner. Sammenlign disse grupper med elementerne i jeres brugergrænseflade. ­Det kan også være de individuelle interaktionsrum. En strukturering af dem kan give jer samlingen af interaktionselementer (klasserne i præsentationsmodellen). 3.Lav fysisk design for et interaktionselement (vindue) i jeres sytem. Brug Marcus' principper til at gøre dette. Brug specielt de fem gestaltlove.

6 DIEB6.6 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering ­ Aktiviteter ­ Resultater ­ Designdokument User-Centred design Systemer til samarbejde

7 DIEB6.7 Aktiviteter Udgangspunkt: OOA&D Mål for interaktionsdesign 1.Krav og behov 2.Generer design ­ Fastlæg en begrebsmæssig model for hele systemet ­ Identificer interaktionsrum Individuelle modeller af interaktionsrum Samlet model af interaktionsrum ­ Definer interaktionselementer (præsentationsmodel) ­ Design interaktionselementer Fastlæg interaktionsform for hvert interaktionselement Udarbejd detaildesign for hvert interaktionslement Check dette mod den begrebsmæssige model 3.Byg interaktiv version ­ Fysisk design af interaktions- elementer

8 DIEB6.8 Resultater Individuelle modeller af interaktionsrum Samlet model af interaktionsrum Præsentationsmodel (interaktionselementer) Skitser af interaktionselementer Fysisk design af interaktionselementer

9 DIEB6.9 Analysedokumentet Afsnit 3.3. Brugergrænsefladen 3.3.1. Begrebsmæssig model for hele systemet Interaktionsformer der forventes anvendt 3.3.2. Samlet model af interaktionsrum For (nogle af) de brugsmønstre, der er beskrevet i 3.1.3 3.3.3. Præsentationsmodel Evt. kun for en del af systemet 3.3.4. Eksempler i form af skitser af elementer i præsentationsmodellen (skitser af vinduer) Enten opdatere analysedokumentet eller tage det I manglede i analysedokumentet med i designdokumentet

10 DIEB6.10 Designdokumentet Afsnit 4.3. Brugergrænsefladekomponenten 4.3.1. Præsentationsmodel Giver strukturen af interaktionselementer (klasser) for hele brugergrænsefladekomponenten I jeres projekter: evt. kun en del af BGF-komponenten 4.3.2. Interaktionselementer (Klasser) Beskrivelse af hvert interaktionselement (vindue): Tegning af fysisk design Evt. kort forklaring af interaktion (henvise til brugsmønster)

11 DIEB6.11 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design ­ Participatory design ­ Contextual design ­ Kontekstuelt interview Systemer til samarbejde

12 DIEB6.12 Participatory design og Contextual design Den skandinaviske tradition Grundide: involvere brugerne Sidste gang: UTOPIA Er det en god idé? Contextual design er en moderne metode til involvering af brugerne

13 DIEB6.13 Kontekstuelt interview Det traditionelle interview Et kontekstuelt interview foregår i systemets kontekst: anvendelsesområdet/brugerens arbejdsplads Formål: at skaffe relevant information fra en arbejdsmæssig kontekst Ender i data, som håndteres ved hjælp af et affinitetsdiagram (sidste gang og side 298) Karen Holtzblatt and Sandra Jones. Conducting and Analyzing a Contextual Interview. In Schuler and Namioka, Participatory Design: Principles and Practices, Lawrence Erlbaum Associates, 1993, pp. 177, 181-188, 192-204, 207-210.

14 DIEB6.14 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde ­ Et andet syn på IT-systemer ­ Eksempel: Maritim Communicator ­ Eksempel: Umpire Signalling System ­ Teorier om samarbejde

15 DIEB6.15 Et andet syn på IT-systemer Konventional tilgang til HCI-design Systemer, som understøtter samarbejde mellem to eller flere brugere

16 DIEB6.16 Eksempel: Maritim Communicator Mærsk Line’s K-klasse Nogle af verdens største containerskibe Sine Maersk (347 m x 43 m) Kan laste over 5000 stk. 40 fods containere Sejler mellem Europa og Asien

17 DIEB6.17

18 DIEB6.18 Kommunikation og samarbejde Under sejlads og i havn er der samarbejde mellem mange aktører Dette involverer betydelig kommunikation Engine control room Deck Tugboats Bridge Actor Information Services Pilot station Ship VTS

19 DIEB6.19 Arbejdsopgave: Lægge fra kaj Agterfortøjninger Afsejling fra havnen

20 DIEB6.20 Lægge fra kaj En sikkerhedskritisk og ikke-triviel operation ­ Opgaver skal koordineres omhyggeligt og detaljeret ­ Fejl kan være katastrofale (kollision, menneskeliv, skade) Operationen involverer distribuerede aktører, som samarbejder ­ Kaptajnen og lodsen på broen ­ Officerer og mandskab på dækket (for, agter og andre steder) ­ Mandskab på kajen Adgang til fælles information er kritisk

21 DIEB6.21 2. Analyse og design Processen med at analysere og designe et mobilt system til kommunikation på containerskibet Formål: at designe et mobilt system, som kan understøtte kommunikationen og reducere de eksisterende problemer med VHF-radioerne Projektet handlede mere generelt om distribueret proceskontrol i et maritimt anvendelsesområde Metoder ­ Etnografiske feltstudier af kommunikationen ­ Systemvalg ­ Objektorienteret analyse og design Tidsrum: august 2001 – efteråret 2002 Eksempel: lægge fra (letting go the lines) Systemvalg og analyse af anvendelsesområdet Analyse af problemområdet Design og implementering Brugbarheds- evaluering

22 DIEB6.22 Lægge fra: opgave (1) Koordinering når skibet lægger fra kaj Lokationer ­ Broen ­ Bakken (for) ­ Agter (bag) Aktører ­ Lods ­ Kaptajn ­ Styrmænd (for og agter)

23 DIEB6.23 Lægge fra: opgave (2) Trosser skal ”smides” i korrekt rækkefølge A B C

24 DIEB6.24 Lægge fra: kompleksitet (1) Dårligt udsyn fra broen til kaj, bak, agter samt andre skibe og objekter

25 DIEB6.25 Lægge fra: kompleksitet (2) Fysisk distribuerede arbejdsopgaver som skal koordineres

26 DIEB6.26 Broen: opgave og kommunikation Video Lægger fra i Felixstowe Harbour 03:19:05 – 03:22:00

27 DIEB6.27 Bro-dæk kommunikation: problemer Kommunikation/koordination er baseret på tale i naturligt sprog: Flygtig ­ Forsvinder (ikke persistent) ­ Svær at huske Utydelig ­ Dårlig kvalitet (radio) ­ Følsom for støj ­ Risiko for fejlfortolkninger Andre problemer ­ Tidskrævende ­ Sårbar over for flaskehalse (kun en kan sende ad gangen) ­ Sprogbarrierer Ikke kodet ­ Kan ikke automatiseres ­ Ingen integrering med andre systemer

28 DIEB6.28 Bro-dæk kommunikation: systemvalg Ide til løsning: Tekstbaseret kommunikation kan reducere eller fjerne begrænsningerne Standardiseret kommunikation gennem mobilt IT system Udstyre aktører med mobile apparater Fastholde og vise kommunikation grafisk på broen I denne efterfølgende objektorienterede analyse var der primært fokus på analyse af problemområdet Videooptagelserne udgjorde en samling af use-cases

29 DIEB6.29 Klassediagram

30 DIEB6.30 Analyse af kommunikationen (1) Transkriptioner af den samlede kommunikation Blev brugt til at beskrive adfærd for de enkelte specialiseringer af klassen Task

31 DIEB6.31 Analyse af kommunikationen (2) Kommunikationen følger et meget standardiseret mønster Eksempel: (C) I singler op til én og én (D) … (bekræfter) (A) Vi singler op til én og én (A) Én og én agter (C) Det var én og én agter (D) Vi er én og én ude for (C) Og det var én og én for

32 DIEB6.32 Analyse af komm. (3) Det samlede tilstandsdiagram for klassen Let go (lægge fra)

33 DIEB6.33 Analyse af kommunikationen (4) Sprogspil (LAP) er en teori om kommunikation Et antal forskellige sprogspil – eksempel: conversation for action

34 DIEB6.34 Analyse af kommunikationen (5) Ja, du må lade gå fortrossen Lade gå fortrossen Og fortrossen er gået Fortrossen gået Følger en enkel version af Conversation for action: 1 2 3 4 5 B: Promise B: AssertA: Request A: Decline A: Declare

35 DIEB6.35 Teknologi for første prototype 3x Compaq Ipaq 11Mbit Wireless Lan

36 DIEB6.36 Design af brugergrænsefladen Tekstuel og grafisk repræsentation Kommunikation opdelt i ­ Fortid ­ Nutid ­ Fremtid Opdeling i fire elementer ­ Grafisk repræsentation ­ Historieliste ­ Igangværende opgaver ­ Tekstbeskeder (prædefinerede)

37 DIEB6.37 Grafisk repræsentation Sekvens af visuelle repræsentationer, som afspejler den aktuelle situation med hensyn til fortøjninger

38 DIEB6.38 Historielisten Sekvens af afsluttede opgaver (tråde) overføres til historielisten

39 DIEB6.39 Igangværende opgaver En samling af tråde Hver tråd er en kommando, der udstedes, bekræftes, rapporteres udført og bekræftes b dc a

40 DIEB6.40 Erfaringer Videooptagelser og -analyse tog lang tid De gav en meget præcist indsigt i brugernes arbejde Den objektorienterede analyse hjalp med at strukturere kommunikationen Ingen metoder hjalp med at generere ideen til designet af grænsefladen Under brugbarhedsevalueringen gav ingen brugere udtryk for, at vi havde misforstået det grundlæggende i deres arbejde

41 DIEB6.41 Eksempel: Umpire Signalling System Matchrace er en kapsejlads mellem to både En match dømmes på vandet af to opmænd Når der er uenighed protesterer bådene, og opmændene afgør protesten Opmændene sejler i en motorbåd lige bag bådene

42 DIEB6.42 America's Cup America's Cup er den mest prestigefyldte form for match race Den sejles hvert 4. år Den sejles i store både med en besætning på 16 personer

43 DIEB6.43 Opmandsbåden Opmændenes motorbåd har udstyr til at følge bådene Vi er med til at designe denne arbejdsplads til den næste America's Cup i 2007 Problem: information overload

44 DIEB6.44 Designopgave Lav et system, som understøtter kommunikation mellem opmænd og sejlere på de to både Participatory design Simpel kommunikator

45 DIEB6.45 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Sprogspil (LAP) er et eksempel på en sådan teori Den har været underliggende teori for de to eksempler

46 DIEB6.46 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud

47 DIEB6.47 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)

48 DIEB6.48 Oversigt Afsluttet delen om HCI-design Gennemgået metode til HCI-design Evaluering (aktivitet 4) er tredje modul i kurset


Download ppt "DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google