Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKaren Lassen Redigeret for ca. et år siden
1
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde
2
DIEB6.2 Sidste kursusgang Aktivitet 3: Byg interaktiv version To tilgange: vandfaldsmodel og prototyping Valg af tilgang Low fidelity prototyper Affinitetsdiagrammer Visuelt design af vinduer Marcus' principper Organisér Økonomisér Kommunikér Eksempel: IPJ-systemet Øvelse Identificer behov Etabler krav Generer design Byg interaktiv version Evaluer design Udgangspunkt Resultat: Endeligt produkt
3
DIEB6.3 Øvelse: Design vinduet Vindue til at søge og bestille flybillet Felt til angivelse af: Date: afrejsedatoen Drop-down menuer til valg af From: byen, der rejses fra To: byen, der rejses til Valg af klasse: First class Business Coach Output i form af en liste med mulige flights Funktioner: Search: søger mulige flights Purchase: køber en bestemt flight og forlader vinduet Exit: forlader vinduet > Flight Browser > Flight list > Date From To Class (First class, Business, Coach) > Search Purchase Exit
4
DIEB6.4 Mulig løsning
5
DIEB6.5 Opgaver 1.Lav en vurdering af kompleksitet og usikkerhed i jeres projekt. Råd: Overvej i hvilken grad en række væsentlige faktorer giver kompleksitet og/eller usikkerhed i jeres projekt. I kan blandt andet overveje det for følgende faktorer: Systemudviklere, brugere, anvendelsesområde, problemområde, edb-system, udviklingsomgivelse (værktøj). 2.Lav affinitetsdiagrammering på en liste med elementer. Det kan for eksempel være jeres funktionsliste fra analysedokumentet. Det giver jer en række grupper af funktioner. Sammenlign disse grupper med elementerne i jeres brugergrænseflade. Det kan også være de individuelle interaktionsrum. En strukturering af dem kan give jer samlingen af interaktionselementer (klasserne i præsentationsmodellen). 3.Lav fysisk design for et interaktionselement (vindue) i jeres sytem. Brug Marcus' principper til at gøre dette. Brug specielt de fem gestaltlove.
6
DIEB6.6 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering Aktiviteter Resultater Designdokument User-Centred design Systemer til samarbejde
7
DIEB6.7 Aktiviteter Udgangspunkt: OOA&D Mål for interaktionsdesign 1.Krav og behov 2.Generer design Fastlæg en begrebsmæssig model for hele systemet Identificer interaktionsrum Individuelle modeller af interaktionsrum Samlet model af interaktionsrum Definer interaktionselementer (præsentationsmodel) Design interaktionselementer Fastlæg interaktionsform for hvert interaktionselement Udarbejd detaildesign for hvert interaktionslement Check dette mod den begrebsmæssige model 3.Byg interaktiv version Fysisk design af interaktions- elementer
8
DIEB6.8 Resultater Individuelle modeller af interaktionsrum Samlet model af interaktionsrum Præsentationsmodel (interaktionselementer) Skitser af interaktionselementer Fysisk design af interaktionselementer
9
DIEB6.9 Analysedokumentet Afsnit 3.3. Brugergrænsefladen 3.3.1. Begrebsmæssig model for hele systemet Interaktionsformer der forventes anvendt 3.3.2. Samlet model af interaktionsrum For (nogle af) de brugsmønstre, der er beskrevet i 3.1.3 3.3.3. Præsentationsmodel Evt. kun for en del af systemet 3.3.4. Eksempler i form af skitser af elementer i præsentationsmodellen (skitser af vinduer) Enten opdatere analysedokumentet eller tage det I manglede i analysedokumentet med i designdokumentet
10
DIEB6.10 Designdokumentet Afsnit 4.3. Brugergrænsefladekomponenten 4.3.1. Præsentationsmodel Giver strukturen af interaktionselementer (klasser) for hele brugergrænsefladekomponenten I jeres projekter: evt. kun en del af BGF-komponenten 4.3.2. Interaktionselementer (Klasser) Beskrivelse af hvert interaktionselement (vindue): Tegning af fysisk design Evt. kort forklaring af interaktion (henvise til brugsmønster)
11
DIEB6.11 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Participatory design Contextual design Kontekstuelt interview Systemer til samarbejde
12
DIEB6.12 Participatory design og Contextual design Den skandinaviske tradition Grundide: involvere brugerne Sidste gang: UTOPIA Er det en god idé? Contextual design er en moderne metode til involvering af brugerne
13
DIEB6.13 Kontekstuelt interview Det traditionelle interview Et kontekstuelt interview foregår i systemets kontekst: anvendelsesområdet/brugerens arbejdsplads Formål: at skaffe relevant information fra en arbejdsmæssig kontekst Ender i data, som håndteres ved hjælp af et affinitetsdiagram (sidste gang og side 298) Karen Holtzblatt and Sandra Jones. Conducting and Analyzing a Contextual Interview. In Schuler and Namioka, Participatory Design: Principles and Practices, Lawrence Erlbaum Associates, 1993, pp. 177, 181-188, 192-204, 207-210.
14
DIEB6.14 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver HCI designmetode: opsummering User-Centred design Systemer til samarbejde Et andet syn på IT-systemer Eksempel: Maritim Communicator Eksempel: Umpire Signalling System Teorier om samarbejde
15
DIEB6.15 Et andet syn på IT-systemer Konventional tilgang til HCI-design Systemer, som understøtter samarbejde mellem to eller flere brugere
16
DIEB6.16 Eksempel: Maritim Communicator Mærsk Line’s K-klasse Nogle af verdens største containerskibe Sine Maersk (347 m x 43 m) Kan laste over 5000 stk. 40 fods containere Sejler mellem Europa og Asien
17
DIEB6.17
18
DIEB6.18 Kommunikation og samarbejde Under sejlads og i havn er der samarbejde mellem mange aktører Dette involverer betydelig kommunikation Engine control room Deck Tugboats Bridge Actor Information Services Pilot station Ship VTS
19
DIEB6.19 Arbejdsopgave: Lægge fra kaj Agterfortøjninger Afsejling fra havnen
20
DIEB6.20 Lægge fra kaj En sikkerhedskritisk og ikke-triviel operation Opgaver skal koordineres omhyggeligt og detaljeret Fejl kan være katastrofale (kollision, menneskeliv, skade) Operationen involverer distribuerede aktører, som samarbejder Kaptajnen og lodsen på broen Officerer og mandskab på dækket (for, agter og andre steder) Mandskab på kajen Adgang til fælles information er kritisk
21
DIEB6.21 2. Analyse og design Processen med at analysere og designe et mobilt system til kommunikation på containerskibet Formål: at designe et mobilt system, som kan understøtte kommunikationen og reducere de eksisterende problemer med VHF-radioerne Projektet handlede mere generelt om distribueret proceskontrol i et maritimt anvendelsesområde Metoder Etnografiske feltstudier af kommunikationen Systemvalg Objektorienteret analyse og design Tidsrum: august 2001 – efteråret 2002 Eksempel: lægge fra (letting go the lines) Systemvalg og analyse af anvendelsesområdet Analyse af problemområdet Design og implementering Brugbarheds- evaluering
22
DIEB6.22 Lægge fra: opgave (1) Koordinering når skibet lægger fra kaj Lokationer Broen Bakken (for) Agter (bag) Aktører Lods Kaptajn Styrmænd (for og agter)
23
DIEB6.23 Lægge fra: opgave (2) Trosser skal ”smides” i korrekt rækkefølge A B C
24
DIEB6.24 Lægge fra: kompleksitet (1) Dårligt udsyn fra broen til kaj, bak, agter samt andre skibe og objekter
25
DIEB6.25 Lægge fra: kompleksitet (2) Fysisk distribuerede arbejdsopgaver som skal koordineres
26
DIEB6.26 Broen: opgave og kommunikation Video Lægger fra i Felixstowe Harbour 03:19:05 – 03:22:00
27
DIEB6.27 Bro-dæk kommunikation: problemer Kommunikation/koordination er baseret på tale i naturligt sprog: Flygtig Forsvinder (ikke persistent) Svær at huske Utydelig Dårlig kvalitet (radio) Følsom for støj Risiko for fejlfortolkninger Andre problemer Tidskrævende Sårbar over for flaskehalse (kun en kan sende ad gangen) Sprogbarrierer Ikke kodet Kan ikke automatiseres Ingen integrering med andre systemer
28
DIEB6.28 Bro-dæk kommunikation: systemvalg Ide til løsning: Tekstbaseret kommunikation kan reducere eller fjerne begrænsningerne Standardiseret kommunikation gennem mobilt IT system Udstyre aktører med mobile apparater Fastholde og vise kommunikation grafisk på broen I denne efterfølgende objektorienterede analyse var der primært fokus på analyse af problemområdet Videooptagelserne udgjorde en samling af use-cases
29
DIEB6.29 Klassediagram
30
DIEB6.30 Analyse af kommunikationen (1) Transkriptioner af den samlede kommunikation Blev brugt til at beskrive adfærd for de enkelte specialiseringer af klassen Task
31
DIEB6.31 Analyse af kommunikationen (2) Kommunikationen følger et meget standardiseret mønster Eksempel: (C) I singler op til én og én (D) … (bekræfter) (A) Vi singler op til én og én (A) Én og én agter (C) Det var én og én agter (D) Vi er én og én ude for (C) Og det var én og én for
32
DIEB6.32 Analyse af komm. (3) Det samlede tilstandsdiagram for klassen Let go (lægge fra)
33
DIEB6.33 Analyse af kommunikationen (4) Sprogspil (LAP) er en teori om kommunikation Et antal forskellige sprogspil – eksempel: conversation for action
34
DIEB6.34 Analyse af kommunikationen (5) Ja, du må lade gå fortrossen Lade gå fortrossen Og fortrossen er gået Fortrossen gået Følger en enkel version af Conversation for action: 1 2 3 4 5 B: Promise B: AssertA: Request A: Decline A: Declare
35
DIEB6.35 Teknologi for første prototype 3x Compaq Ipaq 11Mbit Wireless Lan
36
DIEB6.36 Design af brugergrænsefladen Tekstuel og grafisk repræsentation Kommunikation opdelt i Fortid Nutid Fremtid Opdeling i fire elementer Grafisk repræsentation Historieliste Igangværende opgaver Tekstbeskeder (prædefinerede)
37
DIEB6.37 Grafisk repræsentation Sekvens af visuelle repræsentationer, som afspejler den aktuelle situation med hensyn til fortøjninger
38
DIEB6.38 Historielisten Sekvens af afsluttede opgaver (tråde) overføres til historielisten
39
DIEB6.39 Igangværende opgaver En samling af tråde Hver tråd er en kommando, der udstedes, bekræftes, rapporteres udført og bekræftes b dc a
40
DIEB6.40 Erfaringer Videooptagelser og -analyse tog lang tid De gav en meget præcist indsigt i brugernes arbejde Den objektorienterede analyse hjalp med at strukturere kommunikationen Ingen metoder hjalp med at generere ideen til designet af grænsefladen Under brugbarhedsevalueringen gav ingen brugere udtryk for, at vi havde misforstået det grundlæggende i deres arbejde
41
DIEB6.41 Eksempel: Umpire Signalling System Matchrace er en kapsejlads mellem to både En match dømmes på vandet af to opmænd Når der er uenighed protesterer bådene, og opmændene afgør protesten Opmændene sejler i en motorbåd lige bag bådene
42
DIEB6.42 America's Cup America's Cup er den mest prestigefyldte form for match race Den sejles hvert 4. år Den sejles i store både med en besætning på 16 personer
43
DIEB6.43 Opmandsbåden Opmændenes motorbåd har udstyr til at følge bådene Vi er med til at designe denne arbejdsplads til den næste America's Cup i 2007 Problem: information overload
44
DIEB6.44 Designopgave Lav et system, som understøtter kommunikation mellem opmænd og sejlere på de to både Participatory design Simpel kommunikator
45
DIEB6.45 Betydningen af teorier En teori kan hjælpe os med at strukturere vores forståelse af et anvendelsesområde for IT Sprogspil (LAP) er et eksempel på en sådan teori Den har været underliggende teori for de to eksempler
46
DIEB6.46 Distribueret kognition: En teori om samarbejde Kognitionsteori fokuserer på en enkelt aktørs interaktion med en brugergrænseflade (stimuli – response) Distribueret kognition ser på flere aktører Fokus på menneskers (aktørers) indbyrdes interaktion og deres brug af teknologi m.v. i løsningen af en arbejdsopgave i en given kontekst Dette betegnes som distribueret kognition, som foregår i et funktionelt system, hvori der kan ske sammenbrud
47
DIEB6.47 Distribueret kognition: Design Designspørgsmål Hvordan koordineres og synkroniseres komponenterne i et funktionelt system: – hvordan udbredes information – hvilke medier indgår – hvordan transformeres information – hvilke konsekvenser har det for aktørers handlinger Hvordan opstår sammenbrud, og hvordan kan de håndteres Beskriv samarbejdet mellem kaptajn og styrmænd på containerskibet ved hjælp af disse begreber From Preece (1994)
48
DIEB6.48 Oversigt Afsluttet delen om HCI-design Gennemgået metode til HCI-design Evaluering (aktivitet 4) er tredje modul i kurset
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.