Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lokalplanjura og –realisering 2

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lokalplanjura og –realisering 2"— Præsentationens transcript:

1 Lokalplanjura og –realisering 2
Disposition Opgave 2 fra sidst Hvad er servitutter? Servituttyper. De centrale begreber i f.m. servitutter Stiftelse af servitutter, herunder om påtaleberettigede og tinglysning Samtykke og påtegning i f.m. lokalplanrelevante servitutter, jf. PL § 42 Dispensation fra og håndhævelse af servitutter, herunder håndhævelse jf. PL § 43 (og § 44) Bortfald af servitutter, herunder navnlig bortfald ved lokalplan, jf. PL § 15 stk. 2 nr. 16 og § 18 Opgave 1: Haraldslund-sagen, Aalborg Opgave 2: Udform en servitut, som er klar til tinglysning…. (enten det givne eksempel eller én i selv finder på i relation til jeres lokalplanområde) Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

2 Lokalplanjura og –realisering 2
Definitioner (1) En servitut - - er en ret over fast ejendom, hvorefter den servitutberettigede kan udøve en begrænset råden over ejendommen eller kræve en vis tilstand opretholdt på ejendommen Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

3 Lokalplanjura og –realisering 2
Definitioner (2) Ejendommen hvorpå servitutten hviler (den forpligtede ejendom) kaldes “den tjenende ejendom” Den berettigede ejendom kaldes “den herskende ejendom” 1. Den til enhver tid værende ejer af en fast ejendom ved en reel servitut 2. Én eller flere bestemte personer, eller en ubestemt kreds af personer ved en personel servitut Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

4 Lokalplanjura og –realisering 2
Definitioner (3) Undertiden defineres servitutter pba. deres indhold: 1. Villaservitutter 2. Erhvervsservitutter 3. Ulempeservitutter 4. Færdselsservitutter (jf. W. E. von Eyben, Dansk Miljøret bd. 4, 1978) Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

5 Lokalplanjura og –realisering 2
Definitioner (4) 2 hovedgrupper af servitutter: 1. Rådighedsservitutter giver den berettigede magt til at udøve en direkte råden over den tjenende ejendom (fx færdsel, vandafledning,…). Hvis der må fjernes værdier taler man om tilegnelsesservitutter (fx jagtret, vandindvinding, grusgravning,…) 2. Tilstandsservitutter giver den berettigede magt til at hindre en ellers lovlig udnyttelse af ejendommen eller til at fordre en bestemt tilstand opretholdt (fx max. bygningshøjde, træhøjde,…) Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

6 Lokalplanjura og –realisering 2
Definitioner (5) Privatretlige servitutter - er pålagt af vedkommende ejer (som sagtens kan være en offentlig myndighed Offentligretlige servitutter - er pålagt af offentlig myndighed med hjemmel i lovgivningen, fx Byggeliniepålæg (jf. Lov om offentlige vej) Fredningsservitut (jf. Lov om naturbeskyttelse) Betingelser/vilkår i en tilladelse, fx landzonetilladelse Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

7 Stiftelse af servitutter - hvordan?
Aftale Kræver normalt to parter, men terminologien omfatter også en grundejers (fx kommunes) beslutning om at pålægge sin egen ejendom en servitut (fx om forbud mod kemisk ukrudtsbekæmpelse) Pålæg af erstatningsfri rådighedsindskrænkning ensidig (fx byggelinie) eller tosidig (vilkår i f.m. tilladelse/dispensation) Kræver lovhjemmel Ekspropriation Kræver lovhjemmel (fx fredning) (hævd, testamentarisk disposition, m.fl.) Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

8 Tinglysning sikrer servitutten (1)
Tinglysningsloven § 1. Rettigheder over fast ejendom skal lyses til tinge for at få gyldighed mod aftaler om ejendommen og mod retsforfølgning. Stk. 2. Den aftale eller retsforfølgning, der skal kunne fortrænge en utinglyst ret, skal selv være tinglyst og erhververen ifølge aftalen være i god tro. § 25. Et dokument anses for tinglyst, når det er indført i tingbogen. Tinglysningens retsvirkninger regnes, hvor ikke andet er bestemt i denne lov, fra den dag, da dokumentet anmeldes til tinglysning. Dokumenter, der anmeldes til tinglysning samme dag, ligestilles. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

9 Tinglysning sikrer servitutten (2)
Tinglysningsloven § 10. Et privat dokument skal for at kunne tinglyses efter sit indhold gå ud på at fastslå, stifte, forandre eller ophæve en ret over en bestemt fast ejendom og skal fremtræde som udstedt af den, der ifølge tingbogen - eller ved pantebreve ifølge transport - er beføjet til at råde over den pågældende ret, eller som udstedt med hans samtykke. [..] Stk. 6. Et servitutdokument skal altid angive den eller de påtaleberettigede. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

10 Lokalplanjura og –realisering 2
Hvad er påtaleret? Påtaleretten er - en magt til at skride ind mod krænkelse af en servitut, eller til at lempe den eller ophæve den. Så længe servitutten fastholdes af den (de) påtaleberettigede, forpligter den den tjenende ejendom Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

11 Hvem kan besidde påtaleret?
Påtaleret kan besiddes af – Bestemte personer Ubestemt personkreds Den til enhver tid værende ejer af [matr. nr.…] Det offentlige (fx kommunen) … alt afhængig af hvad vedkommende, der pålægger servitutten, beslutter. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

12 Kan en servitut angå hvad som helst? (1)
DSK nr af 05/10/1994 (Gældende). Datasammenskrivning af Kong Christian Den Femtis Danske Lov af 15/04/1683 Denne datasammenskrivning omfatter Kong Christian Den Femtis Danske Lov. Lov nr. 336 af 14/05/1992 § 17 og Lov nr. 469 af 30/06/1993 § 3. 1. CAPITEL. Om Contracter og Forpligter 1. Een hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl, lovet og indgaaet haver. 2. Alle Contracter, som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet, ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saa som de indgangne ere. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

13 Kan en servitut angå hvad som helst? (2)
Bekendtgørelse af lov om aftaler og andre retshandler på formuerettens område LBK nr. 781 af 26/08/1996 (Gældende) § 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder andre retshandler.      Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene ved aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

14 Kan en servitut angå hvad som helst? (3)
Planlovens § 42 forhindrer, at byudviklingen sker gennem regulering via servitutter: § 42. En ejer af fast ejendom kan kun med forudgående samtykke fra kommunalbestyrelsen gyldigt pålægge ejendommen servitutbestemmelser om forhold, hvorom der kan optages bestemmelser i en lokalplan. Samtykke efter 1. pkt. kan ikke meddeles i tilfælde, hvor der som følge af § 13, stk. 2, skal tilvejebringes en lokalplan. Stk. 2. Kommunalbestyrelsens beslutning efter stk. 1 skal påføres servitutdokumentet. Hvis samtykke meddeles, eller hvis ejendommen ejes af kommunen, skal påtegningen udtrykkeligt angive, at tilvejebringelse af en lokalplan ikke er påkrævet. § 44. Bestemmelserne i §§ 42 og 43 finder ikke anvendelse på servitutter, der er pålagt af offentlige myndigheder med hjemmel i lovgivningen. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

15 Lokalplanjura og –realisering 2
Hvad er ”forhold, hvorom der kan optages bestemmelser i en lokalplan”, jf. § 42? Et områdes anvendelse Udstykningsforhold Vej- og stiforhold Spor- og ledningsanlæg Bebyggelses placering, omfang og fremtræden Anvendelse af ubebyggede arealer Forhold vedr. fællesanlæg Afskærmningsforanstaltninger Grundejerforeninger ”konkurrenceklausuler” – m.a.o. ALT der kunne tænkes at foregribe en kommunalbestyrelses lokalplankompetence. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

16 Lokalplanjura og –realisering 2
Kommunerne har noget, er minder om automatisk påtaleret vedr. lokalplanrelevante servitutter Planloven § 43. Kommunalbestyrelsen kan ved påbud eller forbud sikre overholdelsen af servitutbestemmelser om forhold, hvorom der kan optages bestemmelser i en lokalplan. § 44. Bestemmelserne i §§ 42 og 43 finder ikke anvendelse på servitutter, der er pålagt af offentlige myndigheder med hjemmel i lovgivningen. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

17 Hvordan ophører/bortfalder servitutter?
Ved viljeserklæring/aftale, jf. TL § 10 Pga. ændrede forhold (interessebortfald, passivitet) Ved ekspropriation, fx jf. PL § 47 Ved lokalplan, jf. PL § 18 – automatisk bortfald (”indholdsuforenelighed”). NB: Kun tilstandsservitutter! Ved lokalplan, jf. PL § 15 stk. 2 nr når servitutten er udtrykkelig angivet (”formålsuforenelighed”). NB: Kun tilstandsservitutter! Mortifikation, jf. TL § 20 Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

18 Hvordan ophører/bortfalder servitutter? (1)
Tinglysningsloven § 10. Et privat dokument skal for at kunne tinglyses efter sit indhold gå ud på at fastslå, stifte, forandre eller ophæve en ret over en bestemt fast ejendom og skal fremtræde som udstedt af den, der ifølge tingbogen - eller ved pantebreve ifølge transport - er beføjet til at råde over den pågældende ret, eller som udstedt med hans samtykke. NB! Under inddragelse af de påtaleberettigede. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

19 Hvordan ophører/bortfalder servitutter? (2)
Lov om planlægning § 47. Kommunalbestyrelsen kan ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for at sikre gennemførelsen af en byudvikling i overensstemmelse med kommuneplanen eller for virkeliggørelsen af en lokalplan eller en byplanvedtægt. Stk. 2. Ved ekspropriation til erhvervelse af ejendomsret bortfalder alle rettigheder over det eksproprierede, medmindre andet bestemmes i det enkelte tilfælde. Stk. 3. Ved ekspropriationens gennemførelse finder bestemmelserne i lov om offentlige veje § 45 og §§ tilsvarende anvendelse. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

20 Hvordan ophører/bortfalder servitutter? (3)
Lov om planlægning § 18. Når der er foretaget offentlig bekendtgørelse af en lokalplan efter § 30, må der ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med planens bestemmelser, medmindre dispensation meddeles efter reglerne i §§ 19 eller 40. … selvom lokalplanens retsvirkningsbestemmelse ikke omtaler servitutter direkte, så medfører den alligevel ”automatisk” bortfald af servitutter, der er uforenelige med lokalplanens bestemmelser. Men bestemmelsen er ikke uproblematisk, jf. bl.a. U H… Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

21 Hvordan ophører/bortfalder servitutter? (4)
Lov om planlægning § 15. En lokalplan skal indeholde oplysninger om planens formål og retsvirkninger. Stk. 2. I en lokalplan kan der optages bestemmelser om: [..] 16) ophør af gyldigheden af udtrykkeligt angivne tilstandsservitutter, hvis servituttens opretholdelse vil være i strid med lokalplanens formål, og hvis servitutten ikke vil bortfalde som følge af § 18, … men også denne kan volde problemer, jf. bl.a. ”Haraldslund-sagen” (Naturklagenævnets afgør. af 30 juni 1999 i sagen om en lokalplan for Aalborg Stadion, Vestbyen – j.nr / ) Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

22 Opgave 1 – Haraldslund-sagen, Aalborg
Jf. deklarationen/testamentarisk bestemmelse om Haraldslund-ejendommen: Ejendommen kan anvendes til fritidsformål og rekreative formål Forbud mod bortleje af arealer Servitutten ønskedes ophævet med lokalplan, der havde til formål ”at sikre rammerne for ombygning og renovering af stadion med henblik på forbedring af tilskuerforholdene med tribuneoverdækninger og opholds- og servicearealer og at sikre, at en del at stadionanlæggets lokaler, servicearealer m.m. kan benyttes af idrætsklubber til brug for klubbernes administration, mødeaktivitet, service m.m.” Opgave 1: 1. Hvori består Aalborg Kommunes problem med at få servitutten påhævet? 2. Har kommunen andre muligheder? Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

23 Hvordan ophører/bortfalder servitutter? (5)
Mortifikation (= at erklære død ved dom) Lov om tinglysning § 20. Dommeren skal, når han bliver opmærksom på fejl i tingbogens gengivelse af aktens dokumenter eller i dens oplysninger om ejendommen, rette sådanne fejl, ligesom han skal slette rettigheder, der åbenbart er ophørt. Ved indsættelse af et nyt ejendomsblad i stedet for et ældre skal han, navnlig ved gennemgang af akterne, så vidt muligt prøve rigtigheden af indførelserne på det ældre, inden de overføres til det nye blad. Hvis han i de nævnte tilfælde kommer i tvivl, bør han også søge oplysning andetsteds, navnlig hos parterne i vedkommende aftale eller hos den offentlige myndighed, der har udstedt det pågældende dokument. Stk. 2. Dersom det ved denne undersøgelse eller ved anden lejlighed viser sig, at der i tingbogen findes anført uudslettede rettigheder, der må antages at have mistet deres betydning, eller der i tingbogen findes rettigheder, der er over 20 år gamle, og som sandsynligvis er ophørt, eller hvortil der efter al rimelighed ikke længere findes nogen berettiget, skal dommeren ved kundgørelse i Statstidende og et på stedet udbredt dagblad, gentaget 2 gange begge steder og med et af dommeren bestemt varsel, ikke under 3 uger regnet fra den sidste kundgørelse, indkalde mulige indehavere af de pågældende rettigheder. Endvidere sendes der, om muligt, særskilt meddelelse ved anbefalet brev til den, der i tingbogen er angivet som den berettigede. Melder der sig ingen inden fristens udløb, skal dommeren udslette retten af tingbogen. Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

24 Retsvirkninger for servitutter ved ejendomsændringer
Udvidelse af herskende ejendom Medfører ikke udvidede servitutrettigheder Deling af herskende ejendom Retten overføres ikke umiddelbart til de udstykkede ejendomme. Afhænger af en eventuel ændring af den ulempe, som den tjenende ejendom må tåle. Tvivlsspørgsmål afgøres ved domstolene Udvidelse af den tjenende ejendom Medfører ingen udvidelse i rettigheden. Sletning af skel, der afgrænser servituttens udstrækning kan være uheldig Deling af den tjenende ejendom Servitutter stedfæstes via en landinspektørerklæring, jf. Tinglysningslovens § 22. Drejer det sig om bebyggelse kræver det udtalelse fra kommunalbestyrelsen Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2

25 Lokalplanjura og –realisering 2
Opgave 2 Familien Mortensen, der i øvrigt bor i et herskabeligt kvarter med udsigt over en sø, er i pengenød. Derfor ønsker de at udstykke og frasælge baghaven ned mod søen, så der kan etableres en ekstra bolig i det eftertragtede kvarter. Der er ikke lokalplan for området. Familien er imidlertid bange for – med byggeriet i baghaven – at miste udsigten over søen, og samtidig vil de gerne sikre sig fortsat adgang, så de kan gå direkte ned til søen via baghaven, som de plejer. Familien Mortensens hus ligger væsentligt højere end baghaven, så allernederst i baghaven kan der godt bygges i en højde på op 5½ m i ”placering 2” og 4 m i ”placering 1” – uden at de mister udsigten over søen. 1) Hvilken type servitut er det tale om? Skal der meddeles samtykke fra kommunen? 2) Hvordan skal en servitut på baghaveparcellen konkret udformes? Er kortbilag nødvendigt? Vis hvordan servitutten skal se ud, for at den er klar til tinglysning! I er også velkommen til selv at finde på et andet servitutindhold - evt. inspireret af jeres konkrete lokalplanområde. Matr. nr.4u Orkide Allé (off. vej) Placering 1 Placering 2 Michael Tophøj Sørensen Lokalplanjura og –realisering 2


Download ppt "Lokalplanjura og –realisering 2"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google