Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011."— Præsentationens transcript:

1 Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011

2 Hvorfor innovative kompetencer? Innovative kompetencer i undervisningen/SA? Videregående uddannelse Erhvervsliv (privat og offentlig sektor) og offentlig debat (almendannelse) Forbedre konkurrenceevne, service og samfund

3 Hvad er innovation? Skal indeholde noget nyt som fx – Forslag til ny praksis i klassen, på skolen, i en organisation, institution, virksomhed eller i lokalområdet – Indeholde ny eller kendt viden til brug for nye løsningsforslag Skal være til glæde for andre (værdiskabelse) fx – Andre elever på skolen, forældre, elever på andre skoler, en organisation, en institution, en virksomhed eller mennesker i lokalområdet.

4 KIE-modellen Kreativitet – Idégenerering Innovation – Konkretisering af ny ide, så den bliver til glæde for andre Entreprenørskab – Iværksætte den ny ide til glæde forandre Med brug af faglig viden! Irmelin Funch Jensen og Ebbe Kroman- Andersen: KIE-modellen – innovativ undervisning i gymnasierne. Egå Gymnasium: Implementering af innovative arbejdsprocesser … www.innogym.dkwww.innogym.dk: 8 gymnasier i Region Hovedstaden

5 Identitet og formål for samfundsfag og AT (uddrag) Identitet: Ved at forbinde den aktuelle samfundsmæssige udvikling med sociologiske, økonomiske og politiske begreber kvalificeres standpunkter og handlemuligheder. Formål: Samfundsfag A skal fremme elevernes lyst og evne til at forholde sig til og deltage i den demokratiske debat og gennem undervisningens indhold og arbejdsformer engagere eleverne i forhold af betydning for demokratiet og samfundsudviklingen. AT har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner.

6 Faglige mål for samfundsfag (uddrag) anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå formulere præcise faglige problemstillinger … og indsamle, vurdere og bearbejde materiale … til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere gennemføre mindre empiriske undersøgelser Kernestof: Komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode Ikke et krav, men gode muligheder for innovation

7 Anvende samfundsfag til innovation Sociologi, økonomi, politik, international politik og metode inkl. empiriske undersøgelser Forstå, undersøge, vurdere Handlekompetence Innovativ kompetence – Tænke nyt – Tænke strategisk – Tænke løsningsorienteret

8 Være innovativ for aktører Individ: Skrive løsningsforslag på en blog Parti: Løsninger på politiske problemer Kommune: Løse integrationsproblemer Organisation: Påvirke unges adfærd Fagforening: Håndtere globalisering Virksomhed: Håndtere grøn diskurs

9 Elever som integrationskonsulenter Læse om integration – Begreber – Statistik – Artikler om ghettoer – Gerne med sprogfag om andre lande Interviews om integration – beboerforening – unge fra etniske minoriteter Kreativt rum – Ideer til forbedringer? (Egå) – Gule sedler – Vælge bedste ide(er) Innovativt rum – Gøre bedste ide(er) og interviews værdifuld for beboerforening og beboere inkl. de unge – Anvende faglig viden Entreprenant rum – Holde oplæg for beboerforening og unge om: – Forslag til forbedringer – Sammenfatning af interviews – Evt. fotos, video, lydklip

10 Lærebøger/web/eksamen/Samf-Cup: Opgaver med aktørsynsvinkel Skriv et notat/en præsentation/en synopsis til en Partiformand Borgmester Organisation – Beboerforening i en ”ghetto” – Kræftens bekæmpelse – Fagforening Virksomhed … om hvordan problemerne med … kan håndteres. Sendes/præsenteres evt. for aktøren.

11 Talentudvikling i samfundsfag og SamfundsCup Samspil teori-empiri på højt niveau: 1.Prøver at forske: Empirisk undersøgelse med anvendelse af teori og begreber 2.Være innovativ: Forslag til løsning af autentiske problemer ud fra empirisk undersøgelse (med anvendelse af teori og begreber) 3.Opfylde faglige mål til 12↑ i skriftlige opgaver og fremlæggelser 4.Høre oplæg fra forskere om samfundsvidenskabelig forskning

12 Forskerspirer Vinderprojekt: ”Yderområder – kan internationale erfaringer overføres til danske forhold?” Tina Nedergaard: ”Vi skal være et skridt foran, når det gælder innovation og kreativitet.” Undersøgelse og løsningsforslag

13 Innovative elever i samfundsfag Integrations- konsulenterne De aktive borgere Sociologerne Lobbyisterne Problemknuserne Konkurrencedeltagerne

14 Deltagelse i konkurrencer som fx SamfundsCup – Løsningsforslag til et samfundsproblem – www.samfundscup.dk/in dex.html www.samfundscup.dk/in dex.html Forskerspirer Din klasse inviteres til at være med til SamfundsCup

15 Problemknuserne Målrette SRO eller SRP efter et problem formuleret af en organisation, en institution, kommunen eller en virksomhed. – Redegøre for problemet – Undersøge årsager ud fra faglig viden/metoder – Formulere og diskutere løsninger

16 Sociologerne Indsamle ny viden til at formulere nye ideer til løsning af et problem fx i lokalområdet Ny viden indsamles med – Interviews – Spørgeskemaunder- søgelse Gerne med matematik

17 De aktive borgere Skrive til – blogs (Ørestad) – politikere – avis/nyhedsmedie – læserbrev eller skrive til en journalist og derved lære aktiv deltagelse i demokratiet ud fra faglig viden fx om – velfærdssamfundets problemer – kommunalpolitik – ghettodannelse – udkantsproblemer – kriminalitet – global opvarmning (gerne med naturvidenskabeligt fag) 14. okt. S-SF vil vinde krigen om ghettoerneS-SF vil vinde krigen om ghettoerne Peter Mogensen Humanismen må vige til fordel for at vise aktuel handlekraft. S-SF udspillet undsiges af politiet, men presser VKO. …… Læsernes kommentarer: 56 kommentarer AF Jens L. Lorentzen 20:40 14. OKT Herregud Mogensen. De såkaldte ghettoproblemer er udbredte og voksende overalt i Vesteuropa. Der er ingen jordisk chance for at dem, vi har her i landet, kan blive løst af S- SFs løse PR-forslag. …. AF 3.z ……..

18 Lobbyisterne Indsamle viden om en beslutningsproces til glæde for en organisation som fx en sportsklub – Aktører i beslutningsprocessen – Hvilke typer informationer vil aktørerne være glade for at få fra organisationen – Timing


Download ppt "Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google