Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRikke Paulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Mødregrupper i Roskilde kommune Ann Fonseca Jørgensen, Christoffer Arnberg og Mette Jørgensen
2
Problemformulering Vi vil oprette en barselscafé med relevante, spændende foredrag med fokus på økologi, bæredygtighed, alternativ opdragelse og lignende. Fokus: Hvor mange caféer er der marked for i Roskilde Kommune?
3
Metodedesign Fokusområder: – Antal mødre med småbørn – Økologi-interesserede – Konkurrenternes kapacitet Positivistisk: – Statistik baseret på store datagrundlag, fysisk målelige størrelser som befolkning og kapacitet.
4
Socialkonstruktionisme – Ikke-målelige størrelser: Interesse i økologi. Baseret på folks egne subjektive vurderinger. – Folk reagerer anderledes end de angiver – følelsesbaseret Triangulering: Lidt til venstre for midten, mod det positivistiske.
5
Metodestrategi Alternative strategier – Dybdegående interviews med mødre → Socialkonstruktionisme Sekundære data – Fordele: Hurtigt, billigt, nemt. – Stort datagrundlag. – Ulemper: Samlet til et andet formål – Ikke indflydelse på design
6
Metodevalg Frame of Reference – Tilbud om mødregrupper accepteres af 80% førstefødende – Stigende interesse for økologi, klima og ”grønne interesser” – Mangel på udbud, der kombinerer det sociale med de grønne interesser
7
Metodevalg Grounds for comparison – Vurdere efterspørgsel Antallet af mødre i Roskilde kommune National interesse for økologi – Vurdere udbud – Sammenligne → er efterspørgsel større end udbud
8
GDMS modellen
10
Efterspørgsel Danmarksstatistik for fødsler
11
Interesse i økologi
12
Korrigeret for Roskilde, ikke København Forældre har større interesse Kvinder har større interesse → 65% interesse → 1102 mødre
13
Udbud Nuværende direkte konkurrenter – Gimles Barselscafé Nuværende indirekte konkurrenter – Legestuer, Babysvømning, Babybio
14
Udbud - Non-profit Gimles Barselscafé – Plads til 40 gæster. Åben 2 gange om måneden. 20 faste reservationer – Kapacitet: 60 mødre om måneden Legestuer i Roskilde – Plads til 15 besøgende hver. Åbne 2-3 gange om ugen. Ingen reservationer – Kapacitet: 120 mødre om måneden
15
Udbud – Profit virksomheder Babysvømning – Plads til 15 gæster. Åben 1-3 gange om ugen. Mange faste reservationer – Kapacitet: 90 mødre om måneden Babybio – Plads til 60 besøgende hver. Åben 2 gange om måneden. Få gengangere. – Kapacitet: 120 mødre om måneden
16
Konklusion Plads på markedet: 18 nye barselscaféer i Roskilde kommune. Næste skridt i GDMS-modellen: Sammenligning af udbud og efterspørgsel Udbud: 390 pladser Efterspørgsel: 1102 pladser Umødt efterspørgsel: 712 pladser
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.