Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion – forløb Hvorfor bruger vi Cultural Probes til at undersøge det emotionelle aspekt? Hvad er mulighederne for at validere Cultural Probes?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion – forløb Hvorfor bruger vi Cultural Probes til at undersøge det emotionelle aspekt? Hvad er mulighederne for at validere Cultural Probes?"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion – forløb Hvorfor bruger vi Cultural Probes til at undersøge det emotionelle aspekt? Hvad er mulighederne for at validere Cultural Probes? Hvad er det egentlig for et kontekstbegreb vi benytter? Hvorfor er det interessant at medtage det emotionelle aspekt? Spøgelser med følelser?

2 Cultural Probes og Designspace
Hvorfor er Cultural Probes brugbare til at designe det emotionelle aspekt af interaktionen mellem brugerne på ITU og DELCA? Hvordan kan Cultural Probes valideres? - Kan metoden valideres? Hvordan kan vi komme videre fra et Designspace? Spøgelser med følelser?

3 SAY – DO – MAKE (Sanders, New Tools, 1999) Spøgelser med følelser?

4 Cognitive & emotionel toolkits
Emotionelle værktøjskasse (toolkit) Collager eller dagbøger, der fortæller historier og drømme. Kognitive værktøjskasse (toolkit) Kort, funktionelle 3D modeller, diagrammer om deres forhold til andre, flowcharts over processer og kognitive modeller. Spøgelser med følelser?

5 Sanders, Mattemäki & Wensveen
“If people can express their experience in a playful and creative way their focus will shift from their current needs to dreams and wishes that are inspirational for future design” (Sanders, Postdesign and Participatory Culture, s. 5) “Using ambiguous stimuli for users to respond to and through action also enables the participants to express their emotions easier” (Tuuli Mattelmäki m.fl., Empathy Probes, s. 3) “Verbal queastions alone cannot stimulate people to explore their emotions and experiences nor can words describe them fully. We need images to feed their imaginations.” (Stephen Wensveens m.fl., probing experience, s. 2)

6 Bill Gaver “Unlike much research, we don’t emphazise precise analyses or carefully controlled methodologies; instead, we concentrate on aesthetic control, the cultural implications of our designs, and ways to open new spaces for design. Scientific theories may be one source of inspiration for us, but so are more informal analyses, chance observations, the popular press, and other such “unscientific” sources.” (Bill Gaver m.fl., Cultural Probes, s. 23) Spøgelser med følelser?

7 Wensveen, Crabtree, Jääskö
”… what the new method will lack in validity it will gain in relevance for the designer/researcher.” (Wensveen m.fl., Probing Experiences) “…we suggest, probes are, or can be, the first stage in an ongoing and difficult process of design.” (Crabtree m.fl., Design With Care) ”Probes could be used as a technique to draw the big picture before setting the focus for the more detailed observations.” (Vesa Jääskö) Spøgelser med følelser?

8 Videre anvendelse af et designspace
I afklaret situation: Det optimale punkt mellem de forskellige overvejelser I vanskellig eller uafklaret situation: Gå tilbage og opsøge flere data eller et bedre analytisk udgangspunkt I åben designsituation: Arbejde frem imod ekstreme positioner indenfor design space, der kan kaste nyt lys over faktorernes orden (Finn Kensing) Spøgelser med følelser?

9 Kontekstbegrebet forhold til DELCA
To indfaldsvinkler til kontekst, der er interessante i forhold til DELCA To modsatrettede forståelser af kontekst indenfor den anvendte teori Vores kontekstbegreb på baggrund af cultural probes- undersøgelsen Spøgelser med følelser?

10 Kontekst – to tilgange (DELCA)
Kontekstsensitivitet Hvordan kan spøgelserne opfange/”sanse” kontekst? Kontekstbaseret design Hvordan kan spøgelserne inkorporeres i konteksten? Spøgelser med følelser?

11 Kontekst – to traditioner
”Context is any information that can be used to characterise the situation of an entity. An entity is a person, place or object that is considered relevant to the interaction between a user and an application, including the user and application themselves.” (Anind Dey: Understanding and Using Context) Spøgelser med følelser?

12 Kontekst – to traditioner
“Issues of cultural context are hard to see because they are not concrete and they are not technical. They are generally not represented in an artefact, written on a wall, or observable in a single action.” (Beyer & Holtzblatt: Contextual Design) Spøgelser med følelser?

13 Kontekst – hvad vil vi? Vi vil IKKE beskæftige os med det tekniske aspekt af ”…hvordan vores udvidede kontekstbegreb på bedste vis vil kunne adapteres af spøgelsesteknologien.” (rapport) Vi vil gerne ”…arbejde med et kontekstbegreb, det er muligt at teknologien kan adaptere.” (rapport – senere) Spøgelser med følelser?

14 Vores kontekstbegreb Vi kan bruge cultural probes til:
Brugernes forståelse af kontekst Brugernes – ikke spøgelsernes – emotioner Kontekstbaseret design Det er indenfor denne indgangsvinkel til kontekst vi kan bruge cultural probes Definition via eksempler Spøgelser med følelser?

15 Vinkler på emotioner i rapporten
Emotioner som en egenskab ved teknologien. Spøgelserne besidder selv følelser og handler herefter. Emotioner som en egenskab ved interaktionen. Brugeren besidder følelser og projicerer disse til teknologien. Interaktionen mellem bruger og teknologi kan dermed blive emotionel. Spøgelser med følelser?

16 Hovedspørgsmål Kan vi via en bestemt metode – cultural probes – opnå
viden om den emotionelle kontekst på ITU, og dermed opnå grundlaget for, at designe spøgelserne til denne kontekst? Spøgelser med følelser?

17 Reeves & Nass Mennesket opfatter grundlæggende ikke forskellen
mellem den medierede virkelighed og den ”rigtige” virkelighed. ”…we think our research shows that media are perceived as real people and places, and that human responses to media are determined by the rules that apply to social relationships and navigating the world. “ (Reeves og Nass: “The Media Equation”, s. 10) Spøgelser med følelser?

18 Lyd og emotioner ”We cannot close our ears and though audio is perceived very subjectively, we are all emotionally influenced by it. When people are asked to verbalize their experience of sounds (non-musical and non-verbal) they often tend to use basic emotional description such as sad, happy, annoying, pleasant and so on emotions.” (Troels B. Folmann: ”Auditory Perception in Design”) Spøgelser med følelser?


Download ppt "Introduktion – forløb Hvorfor bruger vi Cultural Probes til at undersøge det emotionelle aspekt? Hvad er mulighederne for at validere Cultural Probes?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google