Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelena Larsen Redigeret for ca. et år siden
1
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
2
- Æstetik handler ikke (nødvendigvis) om ”det skønne”
- Æstetisk kommunikation handler ikke om at medddele noget skønt - Kommunikation handler ikke (kun) om transmission | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
3
Shannon & Weavers kommunikationsmodel 1949,
måske bedre kendt som kendt som ”rørpostmodellen” eller den konceptuelle forløber for ”kanyleteorierne”. Signal Signal Informations kilde Kanal Meddelelse Modtager Destination Støj | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
4
Thyssen (og Luhmann): Kommunikation er selektioner
[- valg af tilslutning] valg af information valg af meddelselse valg af forståelse | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
5
Selektion af information Selektion af forståelse
Signal Signal Informations kilde Kanal Meddelelse Modtager Destination Støj Selektion af information Selektion af forståelse Selektion af meddelelse | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
6
Information og meddelse står i et intimt forhold til hinanden...
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
7
Et trafiklys - det intime
forhold mellem information (her er et grønt lys) og meddelelse (kør!!) Dette forhold er en kode der ikke er æstetisk idet forholdet mellem de to ikke opleves som diskret, men derimod som uadskilleligt. | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
8
Al kommunikation har en æstetisk side, et ”hvordan” i tillæg til dens ”hvad”
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
9
Æstetisk kommunikation vs. konventionel kommunikation
KK: Erfaringsmetoden er logisk, kausal, 1:1, rutiniseret etc. (høj redundans) ÆK: Erfaringsmetoden er associativ, sansende, søgende (lav redundans) | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
10
Intenderet kommunikation
Æstetisk Kommunikation Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
11
Intenderet kommunikation
Skyer Massemedier Togrejser Samtaler Æstetisk Kommunikation Bombenedslag Armbevægelser Skamskudte dyr Mimik Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
12
Intenderet kommunikation Æstetisk Kommunikation
Skyer Massemedier Togrejser Design Samtaler Bombenedslag Branding Armbevægelser Selv-fremstilling Skamskudte dyr Mimik Æstetiske fænomener Intenderet kommunikation Æstetisk Kommunikation | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
13
Traditionelt arbejder kommunikation i 2 koder, hhv.
det faktuelle (”det sande”) det normative (”det gode”) Herved overses det æstetiske (”det skønne”) som løsningsmodel for kommunikation | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
14
Den æstetisk kommunikative praksis lægger ikke op til ren kontemplation, men er pragmatisk, den har et formål! Det æstetiske påvirker og virker, det kan skabe en åbning og stemme modtageren i særlige retninger. | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
15
Den æstetiske oplevelses struktur
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
16
Hvad er ”den æstetiske oplevelse”? Sanselig oplevelse af mønstre
Ikke rutinepræget En mærkelig lyst Samspil mellem kognitive, sanselige og sociale mønstre i den æstetiske erfaring | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
17
Den æstetiske erfaring opstår i spillet mellem stabilitet og
destabilisering. Når kommunikationen opfører sig uventet. | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
18
Æstetisk kommunikation arbejder ikke udelukkende informerende, men
derimod (in)formerende: ”i-form-sættende” At sætte i form, at trække på form fremfor neutralt indhold. | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
19
Derfor må afsender konstant vurdere/
revidere sin kommunikation, afstemme med modtagere, arbejde kreativt... | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
20
Messaris: Visual Persuasion
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
21
Visuel overtalelse, visualitet som et retorisk greb.
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
22
Det visuelle har ingen formel proposition - det kan ikke sige
noget entydigt, men kan antyde, anspore... | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
23
1984 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
24
3 måder billeder optræder på i reklamen:
Emotionelt, ved at simulere personlighed Som bevis Som link mellem vare og noget andet | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
25
Personlighed | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
26
Bevis | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
27
Som link | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
28
- Index (betegnende del) - Symbol (arbitrær kode)
Peirce: - Ikon (similaritet) - Index (betegnende del) - Symbol (arbitrær kode) | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
29
Reeves & Nass: The Media Eqation (1996)
Hvad så med billedet? Styrker? Svagheder? Reeves & Nass: The Media Eqation (1996) Opfattes billeder som virkelighed? Interagerer vi med en ”kunstig” verden som om den var virkelighed? | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.