Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar 2010 - Klaus Majgaard.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar 2010 - Klaus Majgaard."— Præsentationens transcript:

1 UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar 2010 - Klaus Majgaard

2 Indhold Samfundsmæssige ændringer – Polariseringens trussel Fokus på uddannelsesparathed som resultatmål Udviklingen i vejledningens indhold og former Samspillet med ungdomsuddannelserne - Gennemførelsesvejledningens problem Ungepakkens udfordringer Anbefalinger i forbindelse med eftersyn af folkeskolen

3 Polariseringens trussel Fra industrisamfund til innovationssamfund Individualisering Polarisering Uanede udviklings- muligeder Frie valg, skræddersyede uddan- nelsesforløb, udlandsophold etc. Uanede udskillelsesmuligheder Ulighed i sundhed og opvækstvilkår, Voksende restgruppe Integrationssammenstød Polariseret kriminalitetsbillede

4 Etiske & eksistentielle Kompetenceidealer Fællesskabets nødvendighed: Individ og fællesskab er hinandens forudsætninger Vi skal have alle med! Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

5 Uddannelsesparathed som resultatmål DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed)

6 Udviklingen af vejledningens indhold og former Individ- eller gruppefokus: Kan vejledningen være med til at understøtte individualisering og ensomhed ved at sætte fokus den enkeltes forudsætninger, mål og planer? Eller kan vejledningen understøtte dannelse af fællesskaber, hvor vi hjælper hinanden med at gennemføre uddannelsen? Funktionelt eller frigørende sigte? Kan vejledningen reduceres til et spørgsmål om at passe den unge ind på den rette hylde? Eller kan vejledningen også afdække det, der bør ændres i uddannelsesmiljøet?

7 Udviklingen af vejledningens indhold og former Den funktionelle vejledning, hvor der er fokus på den unges uddannelsesmål og kompetencer Den kritisk-frigørende vejledning, hvor der stilles spørgsmål til rammebetingelser og praksisformer Den eksistentielle vejledning, som stiller sig åben og lyttende i forhold til tilværelsen som et rum af fortolkningsmuligheder

8 Gennemførelsesvejledningens problem Har UU en urias-post, hvis de først møder de unge, når de er faldet fra en ungdomsuddannelse? Alternativet er at skabe en stærkere rød tråd gennem folkeskole og ungdomsuddannelse – med en vejledning, der forebygger (uhensigtsmæssige) frafald. Vi skal gøre samarbejdsfora med ungdomsuddannel- serne til et stærkere forankringspunkt for en fælles vejledningsindsats.

9 Ungepakkens udfordring Ånden i Ungepakken er, at vi i kommunerne ikke slipper nogen – men fastholder ansvaret for de unge, indtil de er vel igennem en ungdomsuddannelse Stor udfordring, at vi skal udvikle tilbud og forløb til de, der ikke er uddannelsesparat – kræver samspil med UU, produktionsskoler, ungdomsskoler og andre gode kræfter Stor udfordring at håndtere pakkens sanktionsmidler – Vi har brug for en diskussion af, hvordan vi viser konsekvenser og bruger sanktioner på en intelligent måde.

10 Anbefalinger til eftersyn af folkeskolen Gør uddannelsesparathed til resultatmål – og ikke snævre faglige mål Skab sammenhæng i reguleringen af dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelser – gerne i et Børne- og Ungeministerium Skab kvalitetsfællesskaber for udvikling af fremtidens læringsmiljøer og overgangene imellem dem Opbyg videntrekanter mellem forskningsinstitutioner, professionshøjskoler og kommuner


Download ppt "UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar 2010 - Klaus Majgaard."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google