Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger."— Præsentationens transcript:

1

2 Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger Refleksiv lærerproces Uffe Sørensen 2009

3 Hvordan finder man selv alle de web 2.0 værktøjerne? Skolekom? SkoleIntra? Emu? Materialeplatformen? Google?

4 Læremiddel.dk Første sted man ser en ny læremiddelkultur er i form af måderne lærerne forbereder sig på.

5 Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends”

6 Vi broadcaster tekst, lyd og billeder som aldrig før Alt har en anden vinkel Web 2.0 er (også) kaos, kompleksitet og relativisme

7 Mig Toolsforløb Personlig LæringsNetværk 1.0 Idéer Information

8 Hvad består tragten af? LærIT – IT-torvet EMU/materialeplatform Skolekom Intranettet Lærerkollegiet

9 Summen af viden fastfryses fordi netværket ikke er åbent ud ad til. Læring er manage i en form for top-down proces.

10 SkoleIntra og Skolekom er systemer der bygger på en ordenslov. Opdeling af menuer, kategorisering af konferencer. Der opstår Gatekeepers der ikke kan bypasses. Klassificering og strukturering beror på administrator og udvikler

11 Valg/”rigtigt og forkert” træffes på baggrund af mønstre og strukturer, som hele tiden ændres. ”The pipe is more important than the content within the pipe” Læring er en selektionsproces – en selektion af netværkspunkter Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at skabe, tilslutte til og organisere netværkspunkter

12 Læreren er en Tacit Worker – arbejde basere sig på kompleks viden og situationsbestemte erfaringer: Analyse og dømmekraft Komplekse relationer Kan ikke kopieres og optimeres efter skemaer og systemer Erhvervelse af Tacit knowledge kræver interaktion og uformelle læreprocessor. 20% formel 80% uformel

13 Hvordan kommer forberedelsen så fra:

14 Hvordan kan tacit knowledge gøres eksplicit. Ved at arbejde i praksisfællesskaber

15 Deltagelse i netværk kræver at man kan skabe en repræsentation og dermed en tilstedeværelse i mediet i form af en personlig profil. Profilen danner udgangspunkt for at koble sig til andres profiler eller sider, og dermed skabes netværk. Resultatet er, at hvert individ udvikler sit eget unikke, personaliserede netværk af relationer. Personal Learning Network - PLN

16 Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at: skabe, tilslutte og organisere SkabeTilslutte Organisere

17 I punktform hvad der er karakteristisk ved et PLN Oprids af Praksisfællesskaber aka Gynthers didaktik 2.0 om tingsliggørelse og deltagelse Etiske problemstillinger – skal man være privat og professionel på samme konto? Hvilke motivationsfaktorer er der for at dele – hvordan kommer man i gang? Introduktion til backchanneling – så har de noget i starten. Biblioteksblog Alle redskaberne skal oplistes med fordele ulemper – Bikuben introduceres?

18 Lav tingsliggørelse Høj tingsliggørelse Høj deltagelse Lav deltagelse Lurking At samle Videndele Kommunikation At mingle

19 At samle Videndele Lurking Kommunikation At mingle Web 1.0 Web 2.0

20 Google RSS-reader

21 At samle Videndele Lurking Kommunikation At mingle

22 L Lav tingsliggørelse Høj tingsliggørelse Høj deltagelse Lav deltagelse Lurking At samle Videndele Kommunikation At mingle

23 Læring når der etableres forbindelse mellem neuroner Læringsmiljøer hjælper læring ved at etablere forbindelser mellem mennekser – kommunikation/samarbejde /deling Læringsmiljøer fremmer læring ved at etablere forbindelser mellem begreber, ved at skabe mønstre, når vi externaliserer, f.eks gennem samtaler, medier i billeder lyd og video. Viden er spredt, distribueret Læreprocessen handler om at skabe forbindelser, mellem mennesker, begreber, mellem nerveceller i hjernen. Man kan ikke konstruere viden, viden gror, modnes, udøves, udvikler sig. Forstærkningen af læring viden og forståelse igennem udvidelsen af et personligt netværk er essensen af connectivisme Forbindelsen er vigtigere end det nuværende indhold i forbindelsen. Viden ændre sig konstant derfor er forbindelsen til viden vigtigere end den viden man besidder P.T.

24 Virtuelle læringsrum Online tools Desktop Jeg har brug for et pers onal learn ing netw ork

25 Teorien bag verden nu Læringsteori Hvorfor bruge et PLN er meningen med de første slides her.


Download ppt "Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google