Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJohan Marcussen Redigeret for ca. et år siden
1
mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen
2
mhtconsult Program Præsentation af værktøjet Udfyldelse af udsagnsskemaerne
3
mhtconsult Formål med værktøjet At forbedre nydanske medarbejderes integration og fastholdelse på erhvervsskolerne – ved: at skærpe erhvervsskolernes blik for det potentiale, som nydanskere repræsenterer at give erhvervsskolerne redskaber til at afdække og nedbryde de barrierer, der i dag står i vejen for nydanskeres integration på erhvervsskoleområdet
4
mhtconsult Mangfoldighedsledelse opnås Gennem et aktivt tilvalg – både ledelse og medarbejdere skal være med på mål og metode. Skolens politik skal meldes klart ud, så alle kan tage ansvar for at efterleve den. Gennem en klar og individuelt tilpasset mangfoldighedsstrategi, der skal omfatte alle vigtige områder fra rekrutteringen til arbejdsorganiseringen og skolekulturen.
5
mhtconsult En mangfoldighedsstrategi bygger på Lokale forhold og behov Konkrete mål En organisatorisk læreproces i hele afdelingen/skolen - og ikke på en enkeltstående begivenhed
6
mhtconsult Værktøjets indsatsområder Kultur, værdier og politik Rekruttering og introduktion af medarbejdere Udvikling og fastholdelse af medarbejdere Samarbejde og faglig-pædagogiske traditioner
7
mhtconsult Processens fem faser 1. Forberedelsesfasen 2. Kortlægningsfasen 3. Scoringsfasen 4. Anbefalingsfasen 5. Strategifasen
8
mhtconsult 1. Forberedelsesfasen Afdelingen/skolen beslutter sig for at gøre brug af procesværktøjet og fastlægger de tids- og ressourcemæssige rammer for processen. Der findes/udpeges en koordinator. 2. Kortlægningsfasen Ledelse og medarbejdere udfylder procesværktøjets udsagnsskemaer for at måle afdelingens/skolens mangfoldighedsprofil inden for værktøjets indsatsområder. 3. Scoringsfasen Koordinatoren opgør afdelingens/skolens mangfoldighedsprofil på baggrund af skemaerne og finder frem til de anbefalinger, der passer til profilen.
9
mhtconsult 4. Anbefalingsfasen Ledelse og medarbejdere drøfter i fællesskab resultatet og de opfattelser, der kan ligge til grund for scoringerne. De drøfter de anbefalinger, der passer til mangfoldighedsprofilen. 5. Strategifasen Koordinator udarbejder med udgangspunkt i anbefalingerne og diskussionerne en handlingsplan. Indsatsen igangsættes og følges op af koordinator eller ledere.
10
mhtconsult Hvad er en mangfoldighedsprofil? Mangfoldighedsprofilen er en slags gennemsnit, der kan dække over store forskelle i holdninger og erfaringer blandt ledere og medarbejdere. Mangfoldighedsprofilen er ikke en karakterskala!!! Mangfoldighedsprofilen har til formål at vise nogle udviklingstendenser i skolens/afdelingens holdninger, praksisser og erfaringer omkring mangfoldighedsledelse og integration, således at en udviklingsindsats kan tilrettelægges med målrettede indsatser og realistiske mål. Der kan være forskellige profilniveauer på de enkelte indsatsområder
11
mhtconsult Tre niveauer – fire indsatsområder Profil 1Profil 2Profil 3 Værdier, kultur og politik Rekruttering & introduktion af medarbejdere Udvikling & fastholdelse af medarbejdere Samarbejde & faglig- pædagogiske traditioner
12
mhtconsult Udfyldelse af udsagnsskemaerne Det er afdelingens/skolens mangfoldighedsprofil der findes – ikke den enkelte leders eller medarbejders profil. Udsagnene kan virke både provokerende, frastødende og karikerede. De udtrykker alle holdninger, der kan mødes i virkeligheden, men ikke nødvendigvis i jeres afdeling/skole. Udsagnene udtrykker holdninger, der kan mødes inden for alle sektorer og brancher. Udsagnene er formuleret på baggrund af flere års arbejdspladsinterviews og analyser. Det er vigtigt at pointere, at alle har ret til deres personlige holdning!!!
13
mhtconsult Placering af krydsene Det tager 20 - 30 minutter at besvare hele skemaet. Skemaet besvares ved at identificere sig med hvert udsagn. Ud for hvert udsagn er der to afkrydsningsfelter: ’Sådan ser vi på det nu’ og ’Sådan ser vi ikke på det’ Der skal sættes ét kryds ud for hvert udsagn.
14
mhtconsult Krydset skal sættes i ’Sådan ser vi på det nu’ hvis du: kan svare ja til HELE udsagnet. Er udsagnet formuleret i to delsætninger, skal du kunne svare ja til begge kan identificere dig med udsagnet enten som ’jeg’ eller ’vi’ (som du formoder flertallet på din afdeling/skole mener)
15
mhtconsult Krydset skal sættes i ’Sådan ser vi ikke på det’ hvis du: er uenig i udsagnet ikke kan genkende indholdet ikke ved, hvorvidt det kan forekomme på din afdeling/skole er i tvivl
16
mhtconsult Eksempler på udsagn Med negationer: ”Vi mener ikke, at særlige overvejelser vedrørende ansættelse af nydanske medarbejdere er relevant på vores skole.” I en dobbelt-leddet sætning: ” Vi vil gerne have nydanske kolleger, men vi ved ikke, hvordan vi skal opnå det.”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.