Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv"— Præsentationens transcript:

1 Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv
Lisbeth Klastrup Forsk.gruppen for Innovativ Kommunikation IT Universitetet

2 idag bloggen som genre bloggen som medieteknologi
nogle eksempler på brug/funktion fremtiden

3 hvad er en (we)blog I Strukturel-teknologisk definition
En dynamisk hjemmeside med hyppigt opdaterede indlæg, der som oftest er listet i omvendt rækkefølge, ofte med integreret kommentarfunktion, permalink-url’er og arkiv. En publiceringsservice, der ikke kræver nogen teknisk forkundskab (primitivt cms-system)

4 hvad er en (we)blog II Indholdsorienteret definition (min) En retorisk webgenre typisk kendetegnet ved en kortfattet, uformel og personlig stil. Udtrykket kan være skriftligt, ”mundtligt” (videoblog, podcast) eller visuelt (foto) eller en blandingsform. Mange blogforfattere sigter på at udvide og styrke deres netværk af læsere/medskribenter gennem deres emnevalg, dialogiske henvendelseform og deres link-strategier. Træk fra dagbogen/notesbogen, klummen/læserbrevet (analog) hjemmesiden, nyhedsbrevet (digital)

5 bloggen som kommunikativ genre
genre: "typified acts of communication“ which “exhibit common structures and substance” “All of this suggests that blogs, rather than having a single source, are in fact a hybrid of existing genres, rendered unique by the particular features of the source genres they adapt, and by their particular technological affordances” (Hering et al: ”The Blog as Bridging Genre”, 2004)

6 bloggen - et hybridfænomen?
personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0) blog/sns-profil hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) social networking (online community ver 1.5)

7 Bloggen som medieform hybridgenre: sammensmeltning af socialt software og personlig (corporate) “markedsføring” og publicering - ”me-branding” med ”we-writing” identitet i blogalderen: jeg er hvad jeg “læser” og hvem der “læser” mig blogging som en udvidelse af nettets “umedierede” potentiale personlig dialog/kontakt med læsere ”netfællesskab” med udgangspunkt i en enkelt person/enkel aktivitet den nye hjemmeside? (og det er f.eks. ikke så forskelligt fra hvad der sker på Facebook...)

8 blog, medie og teknologi

9 Udvikling af blogteknologien, Jill/txt som eksempel 2001-2008

10

11

12 Jill i dag… (forsker tilbage fra barsel)

13 Lidt dansk bloghistorie
Begrebet ”weblog” brugt første gang af John Barger (forfatter til Robotwisdom.com) i 1997 Gennembrug omkring 1999, med lanceringen af nemt brugbare værktøjer som ”Blogger” I 1999 begyndte også de første lister over weblogs at dukke op I Danmark kom de første weblogs frem omkring midten af 2000 (ca 8 blogs i udgangen af året) 11 september 2001 betød et gennembrud for webloggen, både folkeligt og i mediesammenhæng (DK: ca 42 blogs) I 2004 optræder weblogs som ”fænomen” på dansk tv I 2005 udtaler ”dansk ekspert” at alle virksomheder bør have en weblog (weblogs har været på forsiden af Business Week) I 2006 ”eksploderer” brugen af blogs i DK, bla. fordi mange danske mediehuse tilbyder blogservices

14 Urban 22.maj 2006

15 bloggens udbredelse i DK
kilde: blogportalen overskrift.dk, december 2008, fra 1000 t. 800 nye weblogs per uge

16 brug af blogs i Danmark idag
Hver femte internetbruger (22 pct.) læser blogs og hver tiende internetbruger (9 pct.) skriver på sin egen blog. (DK statistik 2008) Telias ”Trend rapport”, publiceret i april 2008, viser at 19% af de 2000 respondenter, de spurgte mellem november 2007 og februar 2008, havde læst eller kommenteret på en blog. Over en 1/3 af danskerne har oprettet en profil på Facebook (jvf Facebook og tal fra FDIM)

17 Lidt dansk weblog historie: hende.dk fra 2000 - 2008

18

19

20

21

22

23 2009

24 hvorfor blogger vi? Blogs to 'document my life': Inform and update their other activities and whereabouts. (Blogs as commentary): Express opinions, e.g. political views or comments on important topics. Blogs as catharsis: Emotional blogging, e.g. postings regarding personal issues. Blog as muse: Artistic way of blogging, present ideas to an audience. Blogs as community forum: One blog type that is maintained by a community is for instance workplace blogs (Nardi et al ”Why we blog”)

25 blog-genrer dagbog (journal) klumme (politisk) (filter)
personlig vidensportal/vidensfiltering (k-blog) corporate blog/organisationsblog “mediehusblog” (f.eks. TV2, DR, Politiken) blog som læringsværktøj fiktion mikroblogging Individuel eller gruppe

26 personlig vidensportal
forskerblogs

27 corporate blog

28 mediehusblog

29 kollektiv vidensdeling

30 ”dagbog”/de andres liv

31

32

33

34

35 missy, caroline, pilgrim, jo, clare, mae, tuck

36 modeblogger

37 Blondinbella tjener ifølge medierne mere end 200
Blondinbella tjener ifølge medierne mere end kr om måneden på sin blog. Havde på en uge i feb ca unikke besøgende

38 dansk lillesøster?

39 Blogosfæren

40 blogosfæren?! Blogosphere is the collective term encompassing all blogs as a community or social network. The notion of a blogosphere is an important one for understanding blogs. Blogs by themselves are simply the published text of an author's thoughts, but the authors read and comment on others' blogs, link to them and cite them. These relationships between blogs compromise a shifting Internet-wide social and cultural network. wikipedia.en

41 Hvad er blogosfæren? “One observer likens the millions of blogs and their contributors and users to a blog biosphere or ecosystem. Another view is that the participatory phenomenon of the blog and its impact on journalism has created the 21st century equivalent of the 18th century coffee house, a place where anyone inte-rested could meet to exchange news and opinions in public.” whatis.com definition

42 Hvordan ser blogosfæren ud?
Hering et al undersøgte social interaktion i 4 blogs og 2 linkforbindelser videre, ialt blogs hvor ”interlinked” er blogosfæren set fra den individuelle blog hvilke blogs er forbundne, hvordan hvad er det for samtaler, der foregår? ”Conversations in the Blogosphere”, Herring et al 2005

43 Hvordan ser blogosfæren ud II
A-liste blogs linker man mest til (især filterblogs), men de linker ikke igen. A-liste bloggere linker til andre a-liste bloggere. Aktiv linking ud skaber flere links ind. Nogle blogs har ingen/få udgående links, men mange indkommende: ”autoriteter”. Andre linker meget aktivt ud: ”hubs” 3 identificerbare klynger: ”katolske”, ”homeschooling”, ”A-liste-blogger”. Indenfor disse blog-klynger linkes der intenst til hinanden. ”Conversations in the Blogosphere”, Herring et al 2005

44 Hvordan ser blogosfæren ud III
Typer af samtaler kommentarer i kommentarfunktion (mest anvendt) links i teksten omtale af den anden blogger ved kaldenavn eller blognavn (+ trackbacks)

45 Hvordan ser blogosfæren ud IV
”The blogosphere appears to be selectively interconnected, with dense clusters in parts, and blogs minimally connected in local neighborhoods, or free-floating individually, constituting the majority.” ”Textual conversation....involves a minority of blogs as well” ”Interactions are ”bursty”” Deres studie: 16 ud af de 20 blogs de så på i starten havde ingen udgående link. Tidligere studie: 48,8 % af alle blogs linker IKKE til andre blogs.

46 blogtjek 2007 438 blogs 6339 svar/3551 unikke
dvs. gnmsnit svar per blog: 14/8 min optælling: 47% skrives af kvinder 42% af mænd 7% begge køn/gruppe/fam. 4% ukendt Blogtjek: uformel spørgeskemaundersøgelse igangsat af en gruppe af danske bloggere, der mødtes v Blogforum 2006

47 blogtjek 2007 Præferencer (type læst) Faglige: 637 Politiske: 267 Personlige: Andet: 358

48 State of the Blogosphere 2008
Kilde: Technorati.com, 2008

49 State of the Blogosphere 2008
Kilde: Technorati.com, 2008

50 blogtjek 2007 emergente ”blogklynger” i DK (ud fra 438 tilmeldte blogs) de sjove singlepiger de politiske ”drengeblogs” blogs om blogs, IT & komm. familielivsblogs strikkeblogs (mit absolut uvidenskabeligt estimat i 2007) NB! + mediehusblogs, + corporate, + politiske blogs (men disse ikke særligt forbundne!)

51 blogtjek 2007 den gennemsnitlige bloglæser...er ”mig”?! kvinde på 34 fra Kbh-området, videregående udd., arbejder med it el. komm, læser 2-5 blogs dagligt, primært personlige.

52 den danske blogosfære

53 den danske blogosfære cf. Stinne, ”Stinnes speciale”, optælling af 340 weblogs via overskrift.dk, september 2006 //fordeling ikke så forskellig fra Hering et als optælling!

54 Spacemermaid/Charlotte Heje Haase

55 Malene Weybøll/Singleton

56

57 den personlige blog som en ny tids soap?
”forestillet intimitet” ”Good evening, friends” (Roosevelt, Fireside chats) B&B: daytime tv soap 5391 afsnit (til nu)

58 den ”politiske” blog

59 Strik og Storm http://strikogstorm.blogspot.com/ (0)
strik til marsvin (23) strikkeanette (0) Strikkebibliotekar (16) Strikkedillen (0, NKB) Strikkekurven (2) The Silent Knitter http Birgitte strikker (28) Den Stramtandede Strikketante (3/11) Lisestrik (16 + bloglines) Madsens Strik (5) Lones strikkeblog (12) Med 2 Pinde (16 DK) nettie knits (6) Sus’ sysler (0) 2 ret 2 vrang (0) Garn og Gastronomi (8) Garnministeriet (0) Sanne B (28) Strikke klyngen? 19 blogtjek 76 dansk liste* 195 nordic knitblogs 294 Knitters in Europe 514 yahoo webstrik (2007) * også jvf 123strik 2009

60

61

62 et svøb“meme”?

63 “hubben”?!

64 strikkebloggen som subgenre?
Karakteristika: igangværende projekter, færdige projekter eget ”banner” fotos (stikkeprojekter, mad, blomster) knitalongs strikkebutik links sende garn til hinanden medlem af ”webstrik”, ”nordic knitblogs” etc 123strik ”hub”

65 strikkebloggen som typisk bloggenre?
noter fra hverdagslivet (”journalblog”) interessefællesskab på tværs af geografiske skel bearbejdning af individuelle ”kriser” (kræft..) målestok online-offline kobling

66

67 Mille/Camille modeblog
bloggens dimensioner personlig (uafhængig) Mille/Camille modeblog singleton blog een forfatter flere forfattere strikkeblog forsker gruppe blog klummeblog Politiken (institutionaliseret) emne-drevet Klastrup, frit efter Krisnamurhty,2002 & Karph, 2008

68 bloggen idag og imorgen

69 weblog som debatforum? The salon vs the coffeehouse
”stedet”, det sker (”hjemme hos dig”) blogejer bestemmer tema/dagsorden samtale vs ”neutral” diskussion (en-til-en, mange-til-mange) hierarki: bloggerens stemme den dominerende, ikke umiddelbar oversigt over diskussioner ”fællesskabet” centreret omkring bloggeren, ikke fælles interesse (eller sammenfald) kommentarer kan slettes, modereres, ties ihjel ...men bloggen er en del af blogosfæren – typisk del af en (isoleret) blogklynge

70 håb forude for debatten på bloggen?

71 generelle træk – blogudvikling?!
”portalisering” (institionalisering) professionalisering fra ”personlig” til ”topicdriven”

72 refunktionalisering af bloggen?
fra et ”hurtigt” til et langsomt medie? (ændrer dog ikke nødvendigvis de grundlæggende kommunikative træk ved bloggen som genre!)

73 Facebook har overtaget rollen som hverdagsformidler
Facebook har overtaget rollen som hverdagsformidler?: ”ambient awareness”

74 del.icio.us det nye filter?

75 nye ”blogformater”: videodagbogen

76 “Take a clue from Robert Scoble, who made his name as Microsoft's "technical evangelist" blogger from 2003 to Today, he focuses on posting videos and Twitter updates. "I keep my blog mostly for long-form writing," he says” (Wired, 20/ : “Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004”)

77 respondenten på 22 ”jeg havde engang en blog..hvor jeg skrev om hvad jeg følte og sådan... nu har jeg tænkt på at prøve at bruge ”note” funktionen i Facebook...det er jo lidt det samme”...

78 så bloggen imorgen: refleksioner work-in-progress essays rejsen ud og hjem (projektet) konferencenoter led i generel ”branding”strategi, både institutionel og personlig

79 Litteratur Hvis du vil finde danske blogs
Blogportaler: Overskrift.dk, Blogbot.dk, Blogsamlinger: Avisen.dk, TV2 blogs, Urban blogs Bruns, A. & Jacobs, J.(red.) (2006). Uses of Blog. Antologi. Peter Lang. Herring et al (2004). “Bridging the Gap: A Genre Analysis of Weblogs” Karpf, David (2008). Understanding Blogspace. I Journal of Information Technology & Politics 5:4, Mortensen, T. & Walker, J. (2002). “Blogging thoughts: personal publication as an online research tool”. In Morrison, A. (Ed.), Researching Icts in Context. Rettberg, Walker, J. (2008): Blogging. Polity Press. Jenkins, Henry: Fan, Bloggers and Gamers (bredt om ”participartory culture”) Into the Blogosphere (online artikelsamling, googl titlen) artikler fra konferencerne Blogtalk og Internet Research 5.0, 6.0, 7.0, 8.0 og 9.0

80 TAK!


Download ppt "Bloggen som medieform og genre i dansk perspektiv"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google