Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konferencen DGI-byen d. 11. feb. 2010 Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konferencen DGI-byen d. 11. feb. 2010 Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse."— Præsentationens transcript:

1 Konferencen DGI-byen d. 11. feb. 2010 Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse af ledere”

2 Ledelse af ledere d. 11. feb. 2010 side 2 Hvad, vi har valgt at ”bringe”! Hvem er vi? Hvordan er vores virkelighed? Hvordan er vore relationer i storkommunen? Den næste fælles udfordring?

3 Ledelse af ledere side 3 29 Skoler Nord (10) Skals (o) Ulbjerg (f) Møldrup (o) Brattingborg (f) Sødalsskolen Løgstrup Nordre Vestervang Hammershøj Ørum Øst (6+1) Bøgeskov Egeskov Rødkærsbro Houlkær Overlund Møllehøj Lyshøjskolen (s) Vest (10+1) Stoholm Vestfjendsskolen Mønsted (o) Sparkær (f) Karup Frederiks Hald Ege Søndre Vestre Finderuphøj Rosenvænget (s) Ungdomsskolen + 10CV

4 Ledelse af ledere side 4 Viborg Kommunes politiske organisation

5 Ledelse af ledere side 5 Den administrative organisation

6 Ledelse af ledere side 6 (Ny) Viborg Kommune

7 Ledelse af ledere side 7 Vores virkelighed/grundlag  Politisk vision: Vilje, vækst og velfærd  Ledelsesgrundlag:  Værdier – ikke regler  Central styring – decentral ledelse  Delegerer ansvar og kompetence i videst muligt omfang  Medindflydelse og medbestemmelse - et reelt indhold  Naturligt at give og få viden  Samarbejde (Med-aftalen)  Personalepolitik (MOD)  Mangfoldighed, Ordentlighed og Dygtighed Vision Ledelses- grundlag MED-aftalen MOD

8 Ledelse af ledere side 8 Relationerne! Den lærende relation Tillidsrelationen Skal- relationen Den sociale relation TR-relationen

9 Ledelse af ledere side 9 Relationerne! Skolechef Skoleledere Tillidsrelationen TR-relationen Den lærende relation Skal-relationen Den social relation

10 Ledelse af ledere side 10 Næste udfordring – lederevaluering på baggrund af: Kernekompetencer:  Relationel forståelse med systemisk tilgang  Tillidsvækkende sparring  Anerkendende intervention  Insisterende og strategisk delegering  Rodfæstet under pres Lederevalueringen et element i lokalløn

11 Ledelse af ledere side 11 Pilotprojekt m. 10 skoleledere afsluttet  Chef og ledere evalueret i forhold til kompetencerne  Lederudviklingssamtale  Kladde til ”Udviklingskontrakt udarbejdes”  Organisationens udfordringer og mål  Lederens personlige udfordringer og mål  Skoleudviklingssamtale  Lederteamets udfordringer og mål  Endelig udviklingskontrakt færdiggøres

12 Ledelse af ledere side 12 Konklusion Den ”lærende” relation og ”skal”-relationen er blevet de dominerende De tre øvrige relationer er fortsat vigtige, men skal ”dyrkes” via andre former end tidligere Men alle relationer skal -organiseres -”villes” -give mening for både leder og chef Og det øver vi os på sammen i Viborg

13 Ledelse af ledere side 13 Spørgsmål ?

14 Ledelse af ledere side 14 Case  Der skal træffes en ”kontroversiel beslutning”  Emne: deltagerkredsen i ”skoleudviklingssamtalen”  Muligheder præsenteres  Forskellige synspunkter luftes  Fordele og ulemper ved mulighederne drøftes  Konklusion: skoleledergruppen anmoder skolechefen om at træffe den ”rigtigste beslutning”. Der udtrykkes tillid til, at uanset, hvilken beslutning, så ”håndteres den OK”, når udviklingsamtalen finder sted – uanset deltagerkreds  Opleves som den ultimative tillidserklæring!


Download ppt "Konferencen DGI-byen d. 11. feb. 2010 Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google