Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,"— Præsentationens transcript:

1 Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse, et fagligt fundament, også ledelsesmæssigt, der tilgodeser dette Mette Kjerholt, 2011

2 Mine spørgsmål ved indlægget på temadagen 2010: Hvad skal indholdet være og hvordan skal pakken se ud for at ældre kronisk syge bliver tilfredse med pakken? ”Lige en gave jeg har ønsket mig” ”Åhh nej – endnu en ubrugelig gave …og som jeg ikke engang kan bytte”

3 Pakkeforløb: ”Formålet med pakkeforløb er at sikre kontinuitet og koordination i forløbene” (IKAS) …men hvad med indholdet – bla. det sygeplejefaglige indhold – i pakkeforløbene???

4 Hvordan efterspørger sygeplejersker i klinikken faglighed? (hvilken faglighed efterspørges = hvad efterspørges/tales om – og hvorfor?) Sygeplejens fundament – ideelt Vilkår for udøvelse af sygepleje Resultater fra 4 kvalitative undersøgelser af sygeplejepraksis

5 Hvordan efterspørger sygeplejersker i klinikken faglighed? (hvilken faglighed efterspørges = hvad efterspørges?) Tja….det er forskelligt – det afhænger af mange forskellige faktorer… 5 minutters summen med sidemanden: Hvordan efterspørger I, jeres kollegaer og jeres ledere faglighed? Hvad efterspørges? (Er det sygepleje, der efterspørges?)

6 Hvad er sygepleje? Sygepleje er et praksisfag med omsorg for andre mennesker som kerneværdi og kerneopgave Ifølge DSR skal sygepleje ”praktiseres på baggrund af etik, kontinuitet, omsorg, empati, håb, respekt, individets integritet, kommunikation og information”

7 Menneskesyn I sygeplejen opfattes mennesket som en fysisk, psykisk social og kulturel helhed. I sygeplejen opfattes mennesket som et selvstændigt handlende og ansvarligt individ, der har indflydelse på sin sundhedstilstand og har ressourcer til at medvirke til løsning af egne problemer Mennesket har ret til og krav på at blive respekteret som det unikke menneske, man er

8 To herrer! ”Når man arbejder som sygeplejerske, tjener man på en måde to herrer. Dels er man forpligtet af hensynet til patienterne, etisk og juridisk. Dels har arbejdsgiveren, arbejdspladsen, nogle krav og forventninger, som forpligter sygeplejersken” (Weile, 1995: Ansvar og ansvarlighed)

9 Kvaliteten af sundhedspersonalets handlinger og ydelser afhænger af den enkelte persons holdninger, evner og færdigheder – samt af de rammer, personen arbejder i og under Syddansk Universitet

10 Kendetegn ved hospital som organisation Bureaukratisk opbygget (standardiserede og ensartede ydelser, formelle regler og forretningsgange, faste rutiner og procedurer) Naturvidenskabeligt paradigme - teknisk fagsyn (lægedomineret tankegang - behandling af patienters kroppe) Effektivitet, kvalitet, hensigtsmæssigt ressourceforbrug ud fra et sundheds/ driftsøkonomisk perspektiv Formelle og upersonlige relationer

11 Kendetegn ved plejepersonale Uddannet indenfor det humanistiske paradigme Patienterne er unikke individer, som skal behandles og plejes individuelt Effektivitet, kvalitet og hensigtsmæssigt ressourceforbrug ud fra et patientcentreret perspektiv

12 Mine undersøgelser: ”Dialogen der blev væk” (2000) ”Omsorgssvigt i plejen til svage gamle – hvad og hvordan” (2004) ”Sygeplejerskers mangfoldighed af opgaver” (2005) ”Plejepersonalets kommunikation om ældre, kronisk syges forløb i relation til sammenhæng og medinddragelse”(ph.d- projekt 2007-2010)

13 Felt, Metoder, Materiale : Akutte medicinske døgnafsnit Feltobservationer, interviews, journalaudit, logbog Plejepersonale (inkl. lederne) på de medicinske afsnit Koordinerende sygeplejersker fra 3 kommuner Sygeplejejournaler på ældre, kronisk syge (65+ årige) Syddansk Universitet

14 Faktorer med indflydelse på plejen Samfundets værdier og kendetegn Sygehusorganisationens paradigme Sygehusorganisationens mål og succeskriterier Arbejdsopgavernes karakter Arbejdsorganisering / tilrettelæggelse Tilstedeværende ressourcer Personalets holdninger, værdier, adfærd Personalets viden og kundskaber Ydre faktorer Indre faktorer Syddansk Universitet

15 Resultater Kommunikationsmåder/ - veje/- mønstre afhænger af måden, man har organiseret procedurer og plejen på, og af personalenormering – men i høj grad af den kultur der gælder på afdelingen. Kommunikationens form, indhold og forløb tyder på at der er andre områder i patientforløbene der prioriteres højere end sikring af sygeplejens værdimæssige fundament. Syddansk Universitet

16 Resultater Organisatoriske rammer eksisterede ift sikring af en holistisk og individuel tilgang til patienten (tværsektorielle og tværfaglige mødefora, patientmøder, skriftlige sygeplejejournaler med fokus på helhed og medinddragelse) Sygeplejerskers fokus var fortrinsvis på patienternes akutte sygdomsmæssige tilstand Medinddragelse af patientperspektivet var relateret til dette fokus Syddansk Universitet

17 Resultater Ikke manglende viden om sygeplejens fundament – men manglende omsætning af denne viden i klinisk praksis Sygeplejersker efterspørger tid til at udøve sygepleje Det er ledelsen og det politiske niveau der bestemmer, hvad sygeplejersker skal bruge deres (sparsomme) tid på. Tiden bruges fortrinsvis på opgaver relateret det organisatoriske fokus

18 Resultater ift patientfokus: ”På sådan en afdeling som vores vil vi altid prioritere det akutte og behandlingen fordi det er det, der fylder – det er det der bliver betragtet som vores arbejdsområde… det er et vilkår” ”Vores fokus er på patienternes fysiske tilstand – sådan er det bare, det er jo det man er interesseret i” (Spl.fgl.leder)

19 Resultater (fortsat) ”Personalet prøver slet ikke at finde ud af hvem den enkelte patient er som person, men plejer dem uden at interessere sig for dem som mennesker” (Spl.studerende)

20 Hvad styrer sygeplejerskers kliniske praksis? Samfundsudviklingen Teknisk instrumentel tilgang til patienter Politisk prioriterede indsatsområder og krav (DDKM, akkreditering, standardiserede ydelser, målbare resultater) Sundhedsøkonomi (takststyring, DRG)

21 Kort sagt! Idealer om sygeplejepraksis (holistisk og individuel tilgang til patienten) indfris ikke i den konkrete praksis …Men denne viden ændrer ikke nødvendigvis sygeplejerskers adfærd! Hvad kan I gøre for at efterspørge og udøve en faglighed, der tilgodeser sygeplejens værdimæssige fundament?

22 Vise ord – af Deepak Chopra ”Alt hvad man trækker opmærksomheden bort fra, begynder at visne. Opmærksomhed er nøglen til forvandling, hvad enten der er tale om en situation, en omstændighed eller en ting”

23 En reminder! Systemet består af aktører –aktørerne er med til at ”tegne” systemet! System Aktører


Download ppt "Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google