Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb."— Præsentationens transcript:

1 27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb

2 Problemstilling Krav om øget inddragelse af patienten med henblik på større patienttilfredshed Lean effektivisering af hele patientforløbet uden at det sker på bekostning af patientens positive oplevelse af det samlede patientforløb Et ønske om at ændre patientens status fra passiv patient til aktiv medspiller, hvor patienten selv påtager sig medansvar for et vellykket patientforløb ”Det er muligt at forbedre kvaliteten (levere bedre patientbehandling til tiden), gøre arbejdet mindre stressende og mere meningsfyldt for medarbejderne og højne produktiviteten og effektiviteten (og dermed tilgodese politikerne og skatteyderne) på samme tid”. (Frit oversat efter Jones & Mitchell 2006, p. 3).

3 Løsning Patientdagbogen er en af flere virkemidler, der skal hjælpe klinikken med at imødekomme kravet om øget inddragelse af patienten med henblik på større patienttilfredshed Dagbøgerne skal struktureres efter følgende 3 afsnit: 1.Et afsnit omkring de mange generelle informationer, der er behov for i forbindelse med indlæggelsesforløb 2.Et afsnit der informere om den aktuelle sygdom, om behandlingsmuligheder, forløbet og om eventuelle komplikationer, der kan opstå. 3.Endelig det egentlige dagbogsafnit, hvor man interaktivt spørger ind til en række forhold under forløbet, og på den måde sikre, at patienten tager stilling til, hvorvidt de er tilstrækkeligt informeret, og om forløbet har været som planlagt Projektets overordnede formål: ’Projektet skal være med til at udvikle nye værktøjer til at skabe en intern bruger drevet forbedringskultur på Region Sjællands sygehuse samt fremme ekstern erfaringsudveksling af den bedste lokale praksis mellem de danske sygehuse’.

4 Mere om løsning (2) Den internetbaserede interaktive proces sikre, at patienten kan følge med i behandlingen og fungere som egen kontrol i forløbet Patienten får ved forundersøgelsen udleveret brugernavn og password. Patienten kan når som helst og hvor som helst gå på nettet på sin personlige dagbog, som vedrører forløbet lige fra henvisningstidspunktet til afslutningen af de efterambulante kontroller Netdagbogen skal kunne rumme muligheder for yderligere information, links til relevante sider, oplæring i praktiske øvelser via videoklip, oplæsning af teksten for læsesvage patienter samt information til etniske patienter på eget sprog

5 Mere om løsning (3) Netdagbogen skal indeholde en brugerfunktion ”spørg personalet”, hvor patienten har mulighed for at at stiller spørgsmål til personalet. Spørgsmålene besvares på patientens private mail. Afhængig af relevans lægges spørgsmål/svar ligeledes på hjemmesiden til glæde for andre patienter, naturligvis i anonymiseret form. Hidtidige erfaringer viser, at patienternes adgang til at stille spørgsmål til personalet via mail øger patienternes tryghed, ligesom funktionen mindsker patienternes behov for løbende telefonisk kontakt til klinikken. Erfaringer viser at løsningen indebærer samlet set en reel aflastning af personalet ”I realiteten er det kun patienten, der oplever det samlede forløb, herunder om oplevelsen er karakteriseret ved kontinuitet, koordinering, god kommunikation og høj, faglig kvalitet”. (Juhl 2007, s. 82):

6 Forventet positive effekter baseret på erfaringer fra klinik på Frederiksberg hospital Hidtidige erfaringer viser, at patienternes adgang til at stille spørgsmål til personalet via mail øger patienternes tryghed, ligesom funktionen mindsker patienternes behov for løbende telefonisk kontakt til klinikken. Erfaringer viser at løsningen indebærer samlet set en reel aflastning af personalet. Erfaringer viser at patienterne udtrykker stor tilfredshed med patientdagbogen. De er velforberedte inden indlæggelse, deres forventninger afstemt til de forventede forløb. De forholder positivt kritisk til afvigelse fra forløbet og tager medansvar for eget forløb.

7 Netdagbogen er et vigtigt redskab for indførelse af Lean principper Netdagbogen kan også bruges som indgang til patienttilfredshedsmålinger. I overensstemmelse med ideen om Lean Kaizen skal netdagbogen også understøtter løbende forbedringer. Til det formål kan Websitet der indeholder dagbøgerne f.eks. bygges op efter principperne i forbedringshjulet (se figur til højre). Klinikken har således en løbende evaluering af afdelings funktioner og et redskab til hurtigt at sætte ind, hvis der konstateres mangler i information, forløb eller lignende Statusbeskrivelser for forbedringsprojekter online. Figur 1: forbedringshjulet Forslag Prioriteret Igangsat Afsluttet Indkomne forslag Prioriteret af procesområdet Igangsatte forbedringer Gennemførte forslag

8 Online Forbedringer Websitet skal designes i overensstemmelse med kvalitetsforbedringsprocessen Websitet skal indeholde oplysninger om indkomne forbedringsforslag (Elektronisk Postkasse). Websitet skal indeholde oplysninger om antal vedtagne forbedringsforslag. Websitet skal indeholde oplysninger om målbeskrivelser, aktiviteter, ansvar og deadlines (Elektronisk aktivitetstavle). Websitet skal indeholde oplysninger om fremskridt (i proces, afsluttet). Websitet skal indeholde oplysninger om effekten af de gennemførte forbedringsforslag. Websitet skal indeholde eksempler på ’best practices’. IdeerIdekasse Prioritering Aktivitetstavle Spring over 30-dages plan Nye projekter Quick hits Evne til at gennemføre Effekt Effektmåling Løbende forbedringer Plan Do Check Act


Download ppt "27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google