Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsdelings kartel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsdelings kartel"— Præsentationens transcript:

1 Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Markedsdelings kartel Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Forudsætninger og Opgave

2 Forudsætninger -Vi er på et duopolistisk marked
-De 2 udbydere sælger produkter, der er nært substituerende. -De 2 udbydere har mulighed for at tage kontakt med hinanden. -De 2 udbydere erkender, at det vil være mere profitabelt at dele markederne mellem sig. -Efter opsplitning af markedet er det muligt at holde markederne adskilte. -Der kan selvfølgelig også være (få) flere markedsdeltagere, men det vil gøre opdeling og efterfølgende respekt heraf meget mere problematisk.

3 19. Markedsdelingskartel
30/9/12 19. Markedsdelingskartel Det totale marked KR. 1. P-funktionen fastlægges KR. Et opgaveeksempel: PA+B = -0,00875 QA + 140; MCA = 0,00325 Q + 20; PB = -0,0175 QB + 140; MCB = 1/150 Q + 38. 2. Markedet deles i 2, A - 140 3. - og B – og grafen omlægges Udbyder A 4. MRA 6. Optimer; QA 5. MCA 7. PA Marked A Marked B 11. PB = 97,16 Udbyder B 8. MRB 10. Optimer, QB 7. PA = 85,1 9. MCB 11. PB Og resultatet = 14. OmsætningB 12: Omsætning, A = 13. TVCA = <= 54,32 9. MCB 5. MCA 14. Omsætning, B = 12. OmsætningA 38 15. TVCB = <= 30,2 20 3. PB 2. PA 13. TVCA 15. TVCB 1. PMarked 4. MRA Q 4.000 8.000 16.000 4.000 8.000 Q 8. MRB 6. QA = 3.137,25 A = 8.000 B = 8.000 10. QB = 2.447,8


Download ppt "Markedsdelings kartel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google