Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Metaforik og alternative muligheder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Metaforik og alternative muligheder"— Præsentationens transcript:

1 Metaforik og alternative muligheder
John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

2 Hvor er vi henne ? Valeur 2005

3 Metaforer – om at se verden med nye øjne
At se nye ting på gamle måder (det familiære er lettere at lære -> desktopmetaforen) At se verden med nye øjne: vores evne til at tænke innovativt stimuleres af at ’forestillinger-om’ Computers as theatre (Brenda Laurel) Grafisk designer – scenograf Farve og grafiske virkemidler – lyssætning/lysdesigner Brugere – publikum Præsentere handlinger

4 Eksempler på metaforer
Produktionsplanlægning som: Et rejsebureau Et bageri Rengøring Madlavning En fodboldkamp Transport Konversation Et kraftværk Kalveopdræt

5 Hvad er en metafor? I lingvistikken betegner det et sprogligt billede, hvor karakteristika ved et objekt (kilden) overføres på et andet objekt (målet) Jacob (målet) er en engel (kilden) Hun har æblekinder (pigens kind (målet) har ligheder med et æble (kilden))

6 Exempler på metaforer i design I
Kommandosprog (navigation på computer / menusystem) Fysisk rum-metafor Konversationspartner-metafor Organisme-metafor

7 Teoretiske observationer om metaforer i design I
Rumlige / fysiske strukturer spiller en væsentlig rolle Metaforer er en del af hverdagssproget (fx døde metaforer) Metaforer stammer ofte fra hverdagsoplevelser Abstrakte begreber forstås ofte via konkrete og velkendte ting Metaforer giver detaljerede og konkrete designmuligheder

8 Identifikation af metaforer - at få ideer til metaforer
Lyt til hvordan mennesker taler om verden (bevidste eller ubevidste billeder) Byg på eksisterende metaforer – rumlige metaforer er ofte vellykkede Brug ’forgængere’ som metaforer (RF som en ”by”) Bemærk metaforiske elementer i en evt problembeskrivelse (”labyrinten på teltpladsen”)

9 Udvikling af metaforer II
Fortæl med udgangspunkt i metaforen (om målet med kildens udtryk) Kortlæg de dele af metaforen som ikke bruges – kan de spille en rolle? Tillad konfliktende opfattelser – stimulerer reflektion

10 Metaforøvelse Hvis mit koncept var et magasin så ville forsiden se sådan ud! Brug redskabet på: Oploades på gruppens blog til næste fredag

11

12 Konceptuelle designs Data lamp Dawn Chorus, Intimate view,

13 Alternative værdier Hvordan finder vi mening med og gennem teknologi?
Ikke prototyper fordi de som regel skal virke (næsten) Ikke science fiction Teknologisk plausibelt Værdi - fiktion (Tony Dunne)

14 Arbejdsprocessen Udviklet over 2-3 måneder (deltid)
”Informeret” af udforskning af ny informationsteknologi og elektroniske produkter Dagspressen, tidligere projekter m.m. Opstod ved ”dagdrømmeri” hvor designerne forestillede sig at produktet fandtes

15 Spekulativit design Konkrete: Åbner for mange nye spørgsmål fordi genstandene ”findes”, fx hvilke psykologiske, sociale og kulturelle effekter vil de kunne få? Åbne fortællinger der kan arbejdes videre på Mangfoldige: Undgå overdreven focus på et af forslagene - udfolde et helt designfelt af nye muligheder: Impresionisme, afvigelser, indflydelse, intimitet, insigt og mystik

16 Analytisk udvikling

17 Værdi-vurderinger


Download ppt "Metaforik og alternative muligheder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google