Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny regering, nye tider – dag 1

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny regering, nye tider – dag 1"— Præsentationens transcript:

1 Ny regering, nye tider – dag 1

2

3 Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015
Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion

4 En fællesoffentlig digitaliseringsstrategi tager tid
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi indeholder over 60 initiativer, der direkte eller indirekte berører stort set hele den offentlige sektor. Alle ansvarlige partner skal være med i hele forløbet og en stor del af interessenterne skal høres. De ansvarlige parter har alle leveret bidrag – enten i form af færdige initiativer eller som delbidrag til den samlede sag. Bidragene forhandles på plads politisk og økonomisk i regi af Styregruppen for digitaliseringsstrategien, der refererer direkte til Styregruppen for Tværoffentlige Samarbejder (STS), der består af departementschefer, Danske Regioners direktør og KL’s direktør. Finansministeriet – her Økonomistyrelsen – er ansvarlig for sekretariatsbetjeningen og koordineringen af STS og har blandt andet som opgave at sikre, at digitaliseringsstrategien realiseres.

5 Hovedspor i digitaliseringsstrategien
Slut med papirblanketter og brevpost Ny digital velfærd Tættere offentligt digitalt samarbejde Skolebørn Patienter Ældre Arbejdsløse Studerende Infrastruktur Grunddata Lovgivning Styring Borgere Virksomheder

6 Pejlemærker for 2015: Alle Borgere bruger nettet til ansøgninger og anmeldelser til offentlige myndigheder. Papirblanketter og formularer er udfaset. Der kommer ikke flere kuverter fra det offentlige. Alle borgere har en digital postkasse, hvor de modtager deres breve fra det offentlige. Borgere, der har svært ved at komme i gang med at bruge de offentlige digitale løsninger, får den nødvendige hjælp og støtte.

7

8 Pejlemærker for 2015: Virksomhederne har deres egen side på Virk.dk og indberetter i videst muligt omfang kun én gang den samme oplysning til det offentlige. Det frigør tid til forretningen og understøtter deres muligheder for vækst. De offentlige myndigheder automatiserer og digitaliserer arbejdsgange for at gøre det lettere at drive virksomhed og spare ressourcer i det offentlige. Virksomhederne har en digital postkasse, hvor de modtager alle deres breve fra det offentlige.

9

10 Pejlemærker for 2015: Der er et veludviklet marked for digitale læremidler. Effektive distributionskanaler giver skoler, lærere og elever let og overskuelig adgang til digitale læremidler og læringsmål. Digitale læremidler indgår som en naturlig del af undervisningen. Det betyder, at eleverne får endnu bedre udbytte af undervisningen og ruster dem bedre til fremtiden. Eleverne arbejder med it, der virker. Der er trådløst netværk på hele skolen, og eleverne kan bruge deres egen computer. De få, der ikke har en computer, låner på skolen.

11

12 Pejlemærker for 2015: Ingen spild på dobbeltudvikling. Alle offentlige myndigheder benytter den fælles it-infrastruktur, fx NemID, digital post og borger.dk. Den offentlige sektor fremstår enkel og sammenhængende for borgere og virksomheder. Den fællesoffentlige it-infrastruktur udvikles fortsat og konsolideres løbende, så it-infrastrukturen er stabil, sikker og tidssvarende. Hvor det er muligt samtænkes udviklingen af den fællesoffentlige it-infrastruktur med den private sektor.

13 Ny regering, nye tider – dag 2
Regeringen vil i samarbejde med kommuner og regioner formulere en ny digitaliseringsstrategi for hele den offentlige sektor. Strategien skal fastlægge konkrete mål og blandt andet indeholde de første elementer af en digitaliseringsreform af velfærdsområderne. Nye digitale løsninger på f.eks. undervisningsområdet, sundhedsområdet og handicapområdet kan øge kvaliteten og reducere omkostningerne. Det er endvidere regeringens mål, at al kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af For ældre, personer med handicap og andre, der er begrænset i at udveksle oplysninger eller betjene sig selv over internettet, skal det være muligt at få hjælp. (✔)

14 Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015
Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion

15 Hjælp til digitale løsninger
Der skal sikres den fornødne hjælp til de borgere, der ikke kan anvende de digitale muligheder og betjene sig selv. Det viser sig grundlæggende på tre måder: Der foretages en række massive informations- og vejledningskampagner. Hjælp til digital selvbetjening og selvhjælp i regi af borgerservicecentrene og uddannelse og involvering af ”digitale ambassadører”. Fælles telefonsupport – også udenfor almindelig åbningstid.

16 Hjælp til digitale løsninger
Hvad kan bibliotekerne bidrage med? I møder slutbrugerne – også dem, som brokker sig og synes, at løsningerne er dårlige, utilstrækkelige, etc. – derfor er kommunikation og gode inputs i særlig høj grad ønskværdig i det store billede. Af samme grund er det særligt ønskeligt at I er med, når de centrale løsninger bliver udviklet, så de, der står med borgeren hver dag – dvs. både jer og medarbejderne i kommunernes borgerservicecentre – involveres bedst muligt. Fælles kurser og undervisning i anvendelsen af digitale løsninger kan være en naturlig del af Folkebibliotekernes arbejde – eventuelt i samarbejde med de relevante organisationer: ÆldreSagen, handicaporganisationerne, etc. Bibliotekerne har erfaringer med anvendelsen af digitale kanaler i læringssituationer og konkrete relationer til folkeskolerne, de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser, der kan afspejles i fremtidens digitale læringsmidler.

17 Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015
Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion


Download ppt "Ny regering, nye tider – dag 1"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google