Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A"— Præsentationens transcript:

1 Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A
Jørgen Rendsvig afdelingsleder

2 Velkomst UNI-C udbyder to konferencer, der vil præsentere forårsversionen af EASY-A, der udsendes den 29. april. Konferencerne gennemføres i København og Århus hhv. den 4. og 3. maj. Forårsversionen indeholder ikke afgørende nydannelser på centrale områder. Når vi udbyder disse konferencer, prøver vi blot at give brugerne/skolerne overblik over de nye muligheder, der kommer i forbindelse med versionen. Konferencerne vil omhandle alle dele af versionen. Den største del vil omhandle elev- og aktivitetsadministration, men der vil også være emner inden for systemadministration, personale, AMU mv. Der vil næppe være deltagere, der vil kunne bruge samtlige oplysninger fra konference i deres hverdag derhjemme. Alle må således være forberedt på at dele af konferencen ikke har relevans.

3 Praktiske bemærkninger
Opgaveoversigt til version 05.1 inkl. Service packs i foråret Powerpoints er også omdelt Dagens tidsplan Evaluering

4 Dagens program Kl. 10 Velkomst
Kl – Præsentation af versionen Kl – Pause Kl – Præsentation af versionen Kl – Frokost Kl – Diskussion og dialog samt evt. gennemgang af yderligere emner Kl Afslutning Skolegodkendelser Tidsstyring af arr. Skole Tilskud J/N/- Web-services eFaktura Afvikling af nødvendige jobs Afstemning af tilskudsbreve Personale Brug af ’se log’ og koncept for papir- og csv-udskrift EVE-indberetning

5 Indhold af EASY-A version 05.1 Tjek af skolegodkendelser
Bo Meyer

6 Tjek af skolegodkendelser
Ændring af ALLE årselevindberetninger AMU ÅU Fuldtid Tjek på godkendelse på hhv. fag og uddannelse Lånte AMU godkendelser synliggøres Måltyper på alle fag Automatisk oprettelse af skolefag Udskrivning af fag og uddannelser skolen ikke er godkendt til

7 Indhold af EASY-A version 05.1 Tidsstyring af arrangerende skole
Steen Eske Christensen

8 Tidsstyring af arrangerende skole
Der indføres tidsstyring af arrangerende skole (bedre elevflytningshistorik) Nye felter på vinduet A580 Fuldtidselever Ikke længere muligt at få en konsulent til at rette arrangerende skole Hvad betyder så det? Skolen kan kun have skoleforløb og elev-i-skolepraktik for eleven i den eller de perioder hvor skolen er arrangerende skole for eleven. Man kan rette i en skoleforløbsplacering selv om skolen ikke længere er arrangerende skole. Problemer med arrangerende skole skal gå via supporten. Det afgørende er nu at en skole kan arbejde med en elev i de(n) periode(r) hvor eleven er ‘på skolen’. Det betyder at man godt kan ændre på en gammel skoleforløbsplacering selv om skolen ikke længere er arrangerende skole for eleven. På A580 indføres der to nye felter så man kan se elevens seneste flytning dvs. Fra- og til-skolen. Grunden til at en konsulent ikke længere kan hjælpe ved en forkert oplysning om arrangerende skole er netop at det ikke sikrer en korrekt tidsstyring. DEMO: Log på skole 850 (det viser sig at vi ikke har de samme elever på de to baser selv om eleverne er flyttet mellem de to baser!) Kald vinduet A580 frem og vis felterne. Elev er endeligt flyttet fra skole 851 til skole 850 Elev er foreløbigt flyttet fra skole 851 til skole 850 Elev er endeligt flyttet fra skole 850 til 851.

9 Tidsstyring af arrangerende skole
I forbindelse med forventede flytninger betyder det følgende: Fra-skolen: Kan have skoleforløbsplaceringer og elev-i-skolepraktik indtil den forventede flyttedato. Til-skolen: Kan have skoleforløbsplaceringer og elev-i-skolepraktik fra og med den forventede flyttedato. Bemærk lille ændring ved afgangsmeldingen. Til gengæld kan man ikke lave en skoleforløbsplacering der slutter efter den pr. dato hvor en elev er forventet flyttet til en anden skole. I forbindelse med endelige elevflytninger sættes elevens afgangsdato på fra skolen nu til dagen inden selve flytningen dvs. Det er til-skolen der er arrangerende skole på selve flyttedatoen. Tegn figur med flyttedato og forklar betydningen.

10 Tidsstyring af arrangerende skole
Konsekvenser i forbindelse med indberetninger: Alm. årselever: Kontrol af at skolen er arrangerende skole i hele perioden for skoleforløbsplaceringen. Skolepraktik: Kontrol af at skolen er arrangerende skole i hele perioden for elev-i-skolepraktik. Vend tilbage til figur og forklar betydningen. OBS! Man skal huske at gøre en foreløbig flytning til en endelig flytning og ikke blot lave en ny endelig flytning. Hvis skolen ikke er arrangerende skole i hele perioden kan årselevbidragene ikke indberettes!!

11 Indhold af EASY-A version 05.1 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Marianne G. Larsen

12 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Hvad går ændringen ud på? Der er indført mulighed for betalingskontrol for AMU-elever: Der kan nu angives værdien ”bindestreg” (-) i feltet Tilskud på AMU-elevers holdplaceringer, skolefag på holdplaceringer og AMU-bidrag. Værdien ”-” betyder: ”Afh. af betalingsstatus”.  Skolen bestemmer selv vha. en trimmeoplysning (”Default tilskud”), hvilken defaultværdi (J/N/-) der skal anvendes på skolen, dvs. hvordan feltet Tilskud skal forudfyldes. Hvis skolen ønsker at EASY-A skal gennemføre betalingskontrol på AMU-elever sættes defaultværdien til ”-”.

13 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Baggrund for ændringen? Ønske om at få indført betalingskontrol på AMU-området i stil med den betalingskontrol der findes på Åben Uddannelse. Hvad betyder ændringen? Der er sket ændringer i en række vinduer, udskrifter og batchjobs, hvor man kan udfylde feltet Tilskud. Her får man nu mulighed for at angive værdien ”-” i feltet Tilskud. Ændringen har i sær betydning for tilskudsindberetningen.

14 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Konsekvenser for AMU-Tilskudsindberetningen?   Hidtil har betingelserne for at medtage AMU-bidrag været: Tilskud er J og ÅE-rekvirent er UVM Tilskud er N og ÅE-rekvirent er forskellig fra UVM  Fra version 05.1 medtages også AMU-bidrag hvor: Tilskud er ”– ” (bindestreg), betalingsstatus er forskellig fra 6 (ikke betalt) og ÅE-rekvirent er UVM Tilskud er ”-” og ÅE-rekvirent er ikke UVM

15 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Beregning af betalingsstatus i indberetningen er ændret: Hidtil har betingelserne for beregning af betalingsstatus været: Hvis ÅE-rekvirenten er forskellig fra UVM, indberettes betalingsstatus 0 (ikke relevant) Hvis ÅE-rekvirenten er UVM, betalingsstatus er 6 (der er ikke betalt for eleven) og Tilskud er J, indberettes betalingsstatus 1 (der er betalt for eleven) Hvis ÅE-rekvirenten er UVM, betalingsstatus er forskellig fra 6 og tilskud er J, indberettes betalingsstatus som den er registreret.

16 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Fra version 05.1 er betingelserne for beregning af betalingsstatus: Hvis ÅE-rekvirenten er forskellig fra UVM, indberettes betalingsstatus 0 (ikke relevant) Hvis ÅE-rekvirenten er UVM, betalingsstatus er 6 (der er ikke betalt for eleven) og Tilskud er J, indberettes betalingsstatus 1 (der er betalt for eleven) Hvis ÅE-rekvirenten er UVM, betalingsstatus er forskellig fra 6 og tilskud er J eller – (bindestreg), indberettes betalingsstatus som den er registreret.

17 Tilskud J/N/- for AMU-elever
Øvrige konsekvenser? Der er ”opfyldt” en række brugerønsker i forbindelse med ændringen bl.a.: Advarsel hvis placering af en elev på et hold medfører at kvotienten på holdet er overskredet Advarsel, hvis en ny holdplacering på en elev medfører at eleven ”arver” et skolefag-på-hold, som han/hun i forvejen følger på et andet hold (i holdplaceringens periode) Advarsel hvis man holdplacerer en elev på et hold, hvor der er automatisk arving af et skolefag, som eleven står på venteliste til i ”Øvrige placeringer” (med placeringstype V) A705 Elev med holdplaceringer: Defaultværdien for feltet Skolehjem er nu N (nej)

18 Indhold af EASY-A version 05.1 WEB-services i fbm. EASY-A
Bo Meyer

19 Koncept

20 WEB-services i fbm. EASY-A
W000 HentPersonSkema W001 HentMedarbejderSkema W002 HentVEUSkema W003 HentElevFraver W004 HentSkoleStamdata W005 KursusudbudViaWeb W006 KursustilmeldingViaWeb W007 KarakterOpslag W008 KursustilmeldingStatus URL:

21 Eksempel Hold Samling af hold EASY-A EASY-F Udvalgte WEB-service
aftager Anmodning om holdplacering Web- servi ce 1 2 3 4 5 Status på anmodning 7/8 6/9

22 Indhold af EASY-A version 2.9.4 eFaktura
Steen Eske Christensen

23 eFaktura Offentlige myndigheder kan kræve at modtage elektroniske fakturaer i stedet for papirfakturaer. Skolens CVR-nummer skal være registreret i EASY-Ø. Debitorer der skal modtage eFakturaer skal ’mærkes’: A645a Læresteder hvis der er tale om en virksomhed A431 Debitorkartotek hvis der er tale om en øvrig debitor. Følgende oplysninger registreres: Ja til at debitoren skal have eFaktura EAN-nummer for debitoren Referenceperson for debitoren Det betyder at AF-regioner og kommuner kan kræve at få en elektronisk faktura i stedet for en papirfaktura. Skolerne behøver derimod ikke selv at gå over til at modtage elektroniske fakturaer. DEMO: Log på 850 A645: SE-nr: løbenummer 0 A431: Debitor

24 Udskrivning og afsendelse af eFaktura
Minimal-løsning: eFakturaerne udskrives på blankt papir eFakturaerne skannes af et indlæsningsbureau Den løsning der er etableret går ikke direkte på dannelse og afsendelse af elektroniske fakturaer. Der dannes i stedet et papir grundlag som et indlæsningsbureau kan scanne ind og dermed danne en elektronisk faktura som så via EAN-nummeret kan sendes til debitoren. Da den elektroniske faktura kræver flere oplysninger end den normale papirfaktura og der ikke umiddelbart var plads til disse på de fortrykte blanketter blev det besluttet at de elektroniske fakturaer skulle udskrives adskilt fra de normale fakturaer således at de kan udskrives på blankt papir. Da der er en trimmefil som styrer om oplysninger om afsender skal udskrives på fakturaen (hvilket de typiske ikke skal hvis oplysningerne i forvejen er fortrykt på blanketterne gav det et problem for de elektroniske fakturaer hvor oplysningerne så manglede. Det blev hurtig ændret så disse oplysninger udskrives på de elektroniske fakturaer uanset hvad der står i trimmeparameteren. Det viser sig imidlertid at mindst et indlæsningsbureau foretrækker at modtage de elektroniske fakturaer på fortrykte blanketter. Det giver så det problem at oplysningerne om afsender skrives oven i de oplysninger der i forvejen er fortrykt på blanketten hvilket gør det meget vanskeligt at scanne fakturaerne ind. Dette arbejdes der med at finde en løsning på. Kommentarer: Det viser sig at nogle indlæsningsbureauer foretrækker at scanne fakturaer på fortrykte blanketter fordi der der er ledetekster med. Det har givet er problem med udskrivning af oplysninger om afsender som så komme ’dobbelt’ (både fortryk og skrevet oven i hinanden). Det kommer der en løsning på.

25 Genudskrivning af papirfaktura som eFaktura
Det er muligt at genudskrive en papirfaktura som eFaktura. Det gøres på følgende måde: Find opkrævningen frem på vinduet A436 Opkrævningsoversigt. Registrer at det skal være en eFakturaer. Registrer skolens CVR-nummer hvis det ikke allerede fremgår af opkrævningen Registrer oplysning om debitorens EAN-nummer Registrer evt. oplysning om kundens reference person Registrer evt. oplysning om kundens ordrenummer Registrer evt. oplysning om kundens konto Bemærk at oplysningerne om CVR-nummer, EAN-nummer og referenceperson hentes fra den tidligere udskrevne papirfaktura og ikke fra de oplysninger der nu er registreret om skolens CVR-nummer og debitorens EAN-nummer og referenceperson. Derfor er det nødvendigt at kontrollere de oplysninger der fremgår af vinduet A436. Under alle omstændigheder skal der sættes J til feltet eFaktura. DEMO: Log på 850 Åben vinduet A436 Opkrævning 304 Opkrævning 306

26 Modtagelse af eFakturaer i EASY-Ø
Visning af eFakturaer skolen har modtaget Web-side (EASY-Ø web). Oplysningerne kan ikke automatisk overføres til EASY-Ø. Det er vigtigt at bemærk at dette som nævnt kun er en hjælp til at vise de elektroniske fakturaer som skolen måtte have modtaget. På dette grundlag skal oplysningerne manuelt indtastes i EASY-Ø. Der er ingen faciliteter til at overføre oplysningerne fra de elektroniske fakturaer direkte til EASY-Ø.

27 Indhold af EASY-A version 05.1 Afvikling af nødvendige jobs
Marianne G. Larsen

28 Afvikling af nødvendige jobs
Hvad går ændringen ud på? Med version 05.1 vil en række nødvendige batchjobs blive bestilt automatisk på skolernes EASY-A baser. Dette for at sikre, at skolerne har de nødvendige data (f.eks. centrale data), når der skal udveksles data med andre skoler og andre systemer (indberetninger m.v.).

29 Afvikling af nødvendige jobs
Baggrund for ændringen? På Admsys-webben under Dokumenter/Systemadministration/Råd og vink har der de seneste år ligget en liste over batchjobs, som skolerne bør afvikle med jævne mellemrum: ”Jobs der kan/bør køre automatisk i EASY-A”. Listen er løbende blevet vedligeholdt af EASY-A konsulent Egon Nør. For at lette systemadministratorernes arbejde, er denne liste med version 05.1 blevet automatiseret, så de på listen angivne jobs automatisk bliver bestilt af EASY-A.

30 Afvikling af nødvendige jobs
Konsekvenser for skolerne? Der er indført to nye vinduer og et nyt batchjob: T038 TVA Autojob og tilhørende parametre – der anvendes til central vedligeholdelse af data til autobestilling af batchjob. Kan kun åbnes på EASY-F. B754 Vedligeholdelse af data til autobestilling af batchjob – der anvendes til lokal vedligeholdelse af data til autobestilling af batchjob. B743 Automatisk bestilling af batchjobs - der sørger for at bestille de centralt og lokalt definerede autojobs ud fra de parametre m.v. der er angivet i T038 og B754.

31 Afvikling af nødvendige jobs
T038 TVA Autojob og tilhørende parametre Vinduet kan KUN åbnes på EASY-F og bruges af UNI•C til at vedligeholde oplysninger om jobs, der skal køre automatisk på skolerne. Centralt definerede jobs kan være tvungne eller ikke-tvungne. Hvis et job er ”tvungent” betyder det, at det vil blive bestilt automatisk på skolerne med den centralt angivne jobdefinition hver gang jobbet B743 køres. Som udgangspunkt vil de fleste af jobbene på listen ”Jobs der kan/bør køre automatisk i EASY-A” være oprettet som ”tvungne”.

32 Afvikling af nødvendige jobs
B754 Vedligeholdelse af data til autobestilling af batchjob Vinduet findes KUN på EASY-A og bruges af skolerne til at se og vedligeholde oplysninger om jobs, der skal køre automatisk på skolerne: Her kan man se, hvad der er oprettet af centrale autojobs. Her kan man vedligeholde data om, hvor tit og hvornår jobbene skal køres. Endelig kan man her selv oprette data om batchjobs, hvortil der ikke er oprettet data fra EASY-F.

33 Indhold af EASY-A version 05.1 Afstemning af tilskudsbreve - AMU
Bo Meyer

34 Afstemning af tilskudsbreve - AMU
Det skal være nemmere at afstemme indberetninger med tilskudsbrevet fra UVM Tilføjelse af flere informationer på indberetningsudskifterne Tilføjelse af flere afgrænsninger ved bestilling af indberetningsudskrifter Adgang til mulighed for udtræk af CSV-filer for alle indberetningsudskrifter Revidering af alle kontroludskrifter Ny kontroludskrift: B777 Kontrol af AMU-indberetningskladde Forbedring af B666 Betalingskontrol til AMU

35 Indhold af EASY-A version 05.1 Personale
Steen Eske Christensen

36 Personale B055 Timeforbrug B070 Månedskørsel
B996 Timeforbrug, månedsvis (ny) Sortering af løbenumre på vinduer Der er ikke de store ændringer der sker på personaleområdet. Her nævnes de vigtigste.

37 B055 Timeforbrug pr. ansættelsesforhold
Der kommer en A3-udgave af udskriften (C055) Aktivitetens kortbetegnelse medtages på udskriften. I A3-udskriften vises der 2 decimaler for alle tallene. Aktivitetens kortbetegnelse medtages. DEMO: Log på 850 Bestil B055 afgrænset til 0105 (husk vis udskrift) Bestil C055 afgrænset til 0105 (husk vis udskrift)

38 B070 Månedskørsel Ændret måde at finde ØSE-konto til honorerede AC-timer Kun samme advarsel 1 gang i loggen Kontoen blev tidligere hentet fra aktivitetens konto hvis timerne ikke indgik i lønpulje. Hierarkiet ændres nu til følgende: Skolefag-på-hold-konto Aktivitetskonto UVM-fag-kontering med opslag i EASY-Ø Der ses på art, og formål hver for sig og på ansvar og projekt samlet. Der udskrives nu kun en advarsel hvis der fx ikke kan findes en hjælpeaktivitet af en given type og et givent ansættelsesforhold.

39 B996 Timeforbrug, månedsvis
CSV-fil med oplysninger om timeforbrug pr. måned Med CSV-fil menes at der dannes en ’komma’-separeret fil som kan videre behandles fx i et regneark. –Derved kan der selekteres of sorteres som det passer bedst i den givne situation. Udskriften indeholder oplysninger om timeforbrug pr. måned svarende til de to papirudskrifter B055 Timeforbrug, ansættelsesforhold og B056 Timeforbrug pr. aktivitet månedsvis. Med CSV-filen kan man således vælge at tage udgangspunkt i medarbejderen eller i aktiviteten hvad der nu er behov for. DEMO: Benyt stifinder til drev x/flettefiler/sec-test.xls

40 Sortering af løbenumre på vinduer
På en række vinduer ændres det således at der først fremsøges primært ansættelsesforhold A973 Kladdeplaner A974 Udleverede planer A978 Øvrige timer, ansættelsesforhold A986 Saldoregnskab A988 Saldoregnskab, AC-timelærere A990 Normjustering A998 Lønfordelt rettearbejde B029 Akkorder B031 Fravær for ansatte, ansættelsesforhold Tidligere er der blevet sorteret/fremsøgt efter løbenummer. Ændringen er allerede indført på en række andre vinduer i forbindelse med at der har været ændret, men nu samles der op på de resterende vinduer. DEMO: Log på 850 Åbn vinduet A036 Ansættelsesforholdets skoleoplysninger og find jm4 frem (to ansættelsesforhold 000 primært og 082 ikke primært) Åbn vinduet A978 Øvrige timer, ansættelsesforhold og kald jm4 frem. Vis at det er løbenummer 000 der kommer først. På A036 rettes nu således at det er 082 der står som primært (der kommer en advarsel undervejs) Kald igen jm4 frem på vinduet A978 og noter at det nu er 082 løbenummeret der kommer først (Husk at rette tilbage så det igen er 000 der er primært).

41 Indhold af EASY-A version 05
Indhold af EASY-A version Brug af ’se log’ og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift Mazrianne G. Larsen

42 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad går ændringen ud på? Der er ændret ved nogle af de mest anvendte vinduer: A102 Udfyld bestilling A103 Jobovervågning

43 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Baggrund for ændringen? Ønske om at få et mere fleksibelt udskriftkoncept Ønske fra supporten om at få ekstra oplysninger om batchjob m.v. for bedre at kunne fejlsøge (debug-loglinjer) Ønske om at få mere konsistente statusmeddelelser (jobovervågning) Ønske om at få flyttet rundt på nogle felter i jobovervågningsvinduet

44 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A102 Udfyld bestilling: Der er indført mulighed for at vælge, hvordan man vil have sit output (udskriften) ved bestilling af jobbet Under fanebladet ”Generelt” er der indført 4 nye tjekbokse: ”Udskrift”, ”Fil”, ”CSV” og ”HTML” For at give plads til de nye felter/tjekbokse er der flyttet rundt på nogle andre felter Bemærk at udskrift til CSV og HTML KUN fungerer for udskrifter, der er gjort klar til at blive skrevet ud som CSV og HTML!

45 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A102 Udfyld bestilling - fortsat: Ved bestilling af job kan det angives, om der skal indsættes debug-loglinjer i forbindelse med kørslen af jobbet (kan være relevant i support-øjemed). Dette vælges under fanebladet ”Avanceret”. Defaultværdien er N. Debug-loglinjer udskrives KUN hvis ”tjekboksen” Debug loglinjer er ”hakket af”

46 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A103 Jobovervågning: Der er flyttet rundt på nogle felter Rækkefølge før: Jobnr., modul, navn, status, bestilt Rækkefølge nu: Modul, navn, bestilt af, jobnr.,status 

47 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A103 Jobovervågning - fortsat Der er kommet nye jobstatusser: Advarsel (erstatter ”se log” – f.eks. for mange rækker i bruttotræk). Bemærk! Eksisterende jobs i status ”se log” har fået status Advarsel Fejl-teknik (f.eks. fejl opstået i Oracle databasen) Fejl-fundet (f.eks. manglende forudsætninger for kørsel af jobbet) Fejl-data (f.eks. fejl i datagrundlaget) Jobstatus sættes på baggrund af loglinjetype

48 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A103c Loglinjer: Feltet Bruger_system er erstattet af feltet; ”Loglinjetype”, som kan have følgende værdier: I – Information L – log A – Advarsel F – Fejl FD – Fejl-data D – Debug (vises KUN, hvis man aktivt ved jobbestillingen har bedt om at få vist debug-linjer ).

49 Brug af se log og logtype samt koncept for papir- og csv-udskrift
Hvad betyder ændringen for skolerne? A103c Loglinjer - fortsat: Bemærk! Eksisterende loglinjer med Bruger_system = B er konverteret til loglinjetype I (information), mens loglinjer med Bruger_system = S er konverteret til loglinjetype L (Log) i forbindelse med indlæsningen af version 05.1 Loglinjetyperne udskrives på A121 Bestillingslog og B221 Brugerlog for batchjob (den logudskrift, der udskrives automatisk ved visse batchjob) Bemærk! Til forskel fra A121 Bestillingslog, så udskrives der ikke loglinjer af type ’L’ (log) og ’D’ (debug) på B221 Brugerlog for batchjob.

50 Indhold af EASY-A version 2.9.6 + 05.1 EVE indberetning
Bo Meyer

51 EVE indberetning Revidering af takstkataloget – nu med deltagerbetaling Nu med beregning af summerede indberetningsdata Stadig adgang til detalje data Visning af ubegrundede EVE-gruppe tilknytninger Stadig minimalt regnearksarbejde med summerede indberetningsdata

52 Indhold af EASY-A version 2.9.X Praktikplads statistik - EASY-S
Steen Eske Christensen

53 EASY-S Bedre praktikplads- og karakterstatistik.
Oplysninger indsamles løbende fra: alle EASY-A installationer EASY-P EASY-F Oplysningerne indsamles på en ny central installation: EASY-S

54 Data fra EASY-A Elever Skoleforløb Elev i skoleforløb
Elev i skolepraktik Karakterer Der trækkes oplysninger om både fuldtidselever og ÅU-elever. Der trækkes oplysninger om personer som har været aktive efter For fuldtidselever betyder det ikke er adfgangsmeldt før For ÅU-elever betyder det har haft en holdplacering med slutdato efter Hvis en person har blot en elev som opfylder et af kriterierne så trækkes der for alle denne personse fuldtidselever uanset om disse er stoppet før For karakterer overføres der kun ‘endelige’ karakterer dvs. årskarakterer, standpunktskarakterer og eksamenskarakterer og kun karakterer med en termin efter januar 2001.

55 Data fra EASY-P Elever Uddannelsesaftaler

56 Centrale data Hele uddannelsesmodellen Kommuner ÅE-rekvirenter Lande
Postnumre Skoler

57 Teknik Udtræk af data på EASY-A, EASY-P og EASY-F
Overførsel af data til EASY-S grænsefladetabeller Indlæsning af data på EASY-S Månedskørsel på EASY-A Der trækker en gang i døgnet de data af de respektive type som er oprettet eller ændret siden sidste kørsel. Overførslen af data til EASY-S sker ved at et program på EASY-S løber de enkelte skolerne igennem og henter de data der ligger klar (af teknisk årsager er afhentningen delt op i nogle skolegrupper hvilket betyder at der ikke nødvendigvis hentes data fra skolerne hvert døgn) Data overføres fra grænsefladetabellerne til selve statistik-tabellerne. I disse er der fuld historik dvs. der gemmes alle de ’versioner’ af de enkelte data der har været hentet. Det betyder at man å EASY-S til en hver tid kan danne et øjebliksbillede at hvorledes oplysningerne var på et givet tidspunkt. Månedskørslen danner et første behandling af data som UNI-Cs statistik-gruppe skal bearbejder vider og supplerer med data fra Danmarks Statistik. Jobbet der udtrækker data på EASY-A hedder B814 Opsamling af data til statistik.

58 Indhold af EASY-A version 05.1.3 STÅ-indberetning
Steen Eske Christensen

59 Hovedprincip Omlægning af princippet for årselever til STÅ-princippet for KVU Der skal indberettes optag

60 Centrale data CØSA-formål: STÅ-indberet & Optagsindberet
Tælleperioder: Semesternummer ÅE-indberetningsperioder: STÅ-startdato & STÅ-slutdato Internationalisering Felterne på CØSA-formål anvendes til at styre hvilke uddannelser der skal hhv. STÅ-indberettes (i stedet for alm. årselevindberettes) og hvilke der skal indberettes optag for (det er pt. Kun KVU-udannelser der skal have J i de to felter) Internationalisering: På varighedsuafhængige bidrag for fuldtidselever tilføjes tre nye felter som anvendes i forbindelse med de relevante uddannelser: Land, Ind/ud og Varighed. På lande-tabellen tilføjes deer et nyt felt: Landegruppe med følgende værdier: Norden Storbritanien/Tyskland Øvrige EU-lande Øvrige europæiske lande USA og Canada Asien Australien Andet Feltet Ind/ud kan antage følgende værdier: 1 for indgående og 2 for udgående. Feltet varighed kna antage følgende værdier: for 3 måneder for 3-6 måneder for 6-12 måneder for mere end 12 måneder

61 STÅ-principper Eleverne placeres på skoleforløb
Det er muligt at have overlappende skoleforløbsplaceringer for STÅ-elever Der udløses ikke automatisk et STÅ-bidrag Skolen skal aktivt oprette STÅ-bidrag Det er ikke et krav at STÅ-eleverne er placeret på skoleforløb på tælledatoen STÅ-bidrag opdeles ikke i bidrag og restbidrag Når det er muligt at have overlappende skoleforløbsplaceringer skyldes det at en elev kan få lov starte et semester selv om vedkommende ikke har bestået et semester under forudsætning af at vedkommende forventes at bestå det tidligere semester under vejs i det nye semester. STÅ-bidragenes størrelse beregnes efter samme principper som alm. Årselevbidrag dvs. baseret på varighed af skoleperioder og tælleperioder

62 Indberetning STÅ-bidrag indberettes i forbindelse med den normale årselevindberetning dog kun i 1. Og 3. Kvartal. STÅ-bidragene og de varighedsuafhængige bidrag for internationalisering indberettes sammen med de normale indberetninger. Det sikres systemmæssigt at der kun indberettes STÅ-bidrag i 1. Og 3. kvartal. Det gøres ved hjælp af felterne STÅ-startdato go STÅ-slutdato på ÅE-indberetningsperioderne. I forbindelse med indberetningerne angives semesternummer.

63 Indhold af EASY-A version 2. 9
Indhold af EASY-A version Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk Marianne G. Larsen

64 Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk
Hvad går ændringen ud på? At kunne hente FTU-ansøgere fra Optagelse.dk til EASY-A (via EASY-F) At kunne optage FTU-ansøgere - få dem oprettet som elever i EASY-A - på de ønskede uddannelser

65 Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk
Baggrund for ændringen? Fra foråret 2005 har elever i grundskolen haft mulighed for digitalt at ansøge om optagelse på en ungdomsuddannelse via Optagelse.dk, hvis deres (grund-)skole understøtter digital ansøgning

66 Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk
Hvad betyder ændringen for skolerne? Digitale ansøgninger hentes vha. batchjobbet B624 Afhentning af FTU-ansøgere Jobbet bestilles automatisk af B743 Automatisk bestilling af batchjob til at køre dagligt i den periode, der er angivet i trimmeoplysningen: FTU-Optagelse.dk-periode (dvs. 1/3-15/8) B624 henter prioritet 1 ansøgninger til ”hovedskolen” og evt. tilknyttede DS-afdelinger Prioritet 1-skolen/institutionen modtager alle ansøgerens ønsker (prioritet 2-9), dvs. også ønsker til skoler og uddannelser som ikke anvender EASY-A

67 Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk
Hvad betyder ændringen for skolerne (fortsat)? Ansøgningerne behandles i vinduet B625 Modtagne FTU-ansøgere Der findes hjælpeudskrifter med detailoplysninger om ansøgeren og dennes uddannelsesønsker: B628 FTU-ansøgere kartotek og B630 Modtagne FTU-ansøgere En ansøger optages (dvs. bliver oprettet som elev i EASY-A) på sit prioritet 1 ønske ved at udfylde CØSA-formål og skrive J i feltet Optages. Der kan KUN optages elever til egen skole (eller til DS-afdelinger knyttet til skolen)

68 Afhentning af FTU-ansøgere fra Optagelse.dk
Erfaringer? Mange startproblemer Fejl i afhentningsjobbet B624 Forskellige institutionsopfattelser i Optagelse.dk og EASY-A – derfor begrebet ”DS-afdelinger” Nye behov/ønsker (f.eks. mere overskuelig overvågning/B627)

69 Indhold af EASY-A version 2.9.6 Oprydning i data fra Elevplan
Marianne G. Larsen

70 Oprydning i data fra Elevplan
Hvad går ændringen ud på? Der er indført to nye vinduer til oprydning i data fra Elevplan, der ikke kan indlæses i EASY-A, og et historik-vindue: B602 Karakterer fra Elevplan B603 Holdplaceringer fra Elevplan B605 Slettede karakterer fra Elevplan (historik-vindue, der viser karakterer, der er slettet via B602)

71 Oprydning i data fra Elevplan
B602 Karakterer fra Elevplan Vinduet viser alle data fra grænsefladetabellen kara_grf, dvs. alle karakterer fra Elevplan, der endnu ikke er indlæst i EASY-A Vinduet viser, hvis indlæsning af en karakter afhænger af en manglende indlæsning af f.eks. en udbudt læringsaktivitet, en fritagelse eller en holdplacering (elevtilmelding) (vha. feltet Afh.) Der bør KUN slettes karakterer, hvor feltet Afh. er tomt! Slettede karakterer kan ses i vinduet B605 Slettede karakterer fra Elevplan Der sendes slette-besked til Elevplan om sletningen

72 Oprydning i data fra Elevplan
B603 Holdplaceringer fra Elevplan Vinduet viser alle data fra grænsefladetabellen holdplaceringer_grf, dvs. alle holdplaceringer fra Elevplan, der endnu ikke er indlæst i EASY-A Vinduet viser, hvis indlæsning af en holdplacering afhænger af en manglende indlæsning af en udbudt læringsaktivitet (vha. feltet Afh.) Der bør KUN slettes holdplaceringer, hvor feltet Afh. er tomt! Der sendes slette-besked til Elevplan om sletningen

73 Oprydning i data fra Elevplan
B605 Slettede karakterer fra Elevplan Vinduet er et historik-vindue! Vinduet viser karakterer, der er modtaget fra Elevplan, men som man har valgt ikke skal indlæses i EASY-A – dvs. karakterer som man vha. B602 Karakterer fra Elevplan har slettet I vinduet kan man se alle oplysninger om den oprindelige karakter fra Elevplan samt oplysninger om, hvem (hvilken bruger) der har slettet karakteren og hvornår (tidspunkt) og hvordan (modulnr.)

74 Oprydning i data fra Elevplan
Hvordan skal oprydningsvinduerne anvendes? Varsomt! Man kan komme til at slette uproblematiske holdplaceringer og karakterer fra Elevplan! Derfor er vinduerne placeret i menuen ”Dataudveksling med Elevplan” Derfor har kun brugere med brugergruppen ”Super” adgang til vinduerne!

75 Evaluering Jørgen Rendsvig

76 Bør vi udbyde et tilsvarende arrangement ved næste EASY-A-version?
Var der for lidt, der vedrørte dit arbejdsområde? Baggrundsoplysning: Version 05.1 indeholder ca. 70 emner. Konferencen har behandlet ca. 30 emner Skal vi behandle flere emner kortere? Skal vi behandle færre emner længere?

77 Tak for i dag!


Download ppt "Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google