Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videnledelse i projekter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videnledelse i projekter"— Præsentationens transcript:

1 Videnledelse i projekter
RHS Systemudvikling 4. sem Erik Staunstrup Baseret på: Ledelse i Praksis, Forlaget Trojka, 2004

2 Hvad er videnarbejde? Arbejdsopgaverne er komplekse
Videnarbejderen skaber ofte sit eget arbejde Der eksisterer omvendt autoritet – virksomheden er afhængig af videnarbejderen Videnarbejderen kan ofte ikke oplæres – men må oplære sig selv gennem udførelsen af arbejdet Lønnen er ikke et afgørende incitament Videnarbejderen forventer selvudvikling gennem og på arbejdet Videnarbejderen forventer frihed i alle forhold omkring arbejdet Baseret på: Peter Holdt Christensen (red.): Viden om ledelse, viden og virksomheden, Samfundslitteratur, 2000

3 Eksempler på videnarbejdere
Operationelt Taktisk Strategisk Virksomhedens styringsniveauer Omfanget af viden CNC-operatør Web-master Økonomisk ansvarlig Markedsførings-ansvarlig Udviklingsansvarlig Netværksansvarlig IT-ansvarlig Teknisk ansvarlig Kan evt. være et IT-job (men netværk er også andet end IT!) Eksempler på videnarbejde afbilledet i forhold til virksomhedens styringsniveauer

4 Jobudformning og organisationsteori
Teoretiske skoler Tænkemåde Teorifokus Jobudformning Klassiske "det at bevæge" Top-down Rationel ledelse Arbejdsdeling Human Relations "at tilskynde til bevægelse" Motivation Jobdesign Komplekse processer "at designe Egen udvikling" Bottom-up Engagement Selvorganise- ring Sammenhæng mellem teoretiske skoler, tænkemåder og jobudformning Kilde: Adapteret fra Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002, s. 150

5 Udviklingen af organisationsteorierne
Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole År Starten af 1900-tallet ´erne ´erne ´erne Fig. 2.1: Udviklingen i organisationsteorierne Kilde: Delvis baseret på Mary Jo Hatch: Organization Theory, Oxford University Press, 1997 og Ralph D. Stacey: Strategic Management & Organisational Dynamics – The Challenge of Complexity, Prentice Hall, 2000

6 Videnarbejde (Postmoderne teorier komplekse processer)
Medarbejderens indflydelse på jobudformning Høj Videnarbejde (Postmoderne teorier komplekse processer) Jobdesign (Human Relations) Job fastlagt i funktioner (Klassiske skoler) Lav år år 2000 Fig. 3.4 Det historiske perspektiv i jobudformning Kilde Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002

7 Vi satser på de bedste! ”En virksomhed kan ikke udvikle medarbejderne efter laveste fællesnævner”, siger adm. dir Lars Funder, Gumlink A/S. Virksomheden er den største i verden, der producerer tyggegummi business to business. Den er etableret i 2002, da kendte mærker som Dandy og Stimorol blev solgt fra. "Ofte er det sådan, at 20% af medarbejderne står for skabelsen af 80% af værdiforøgelsen i virksomheden”, siger Lars Funder. "De 20% af medarbejderne er dem, der trækker læsset - og det er ofte dem ledelsen ikke gør noget for. De klarer jo sig selv. Derfor er det ofte dem, der forlader virksomheden. Hvis man ikke satser på at udvikle disse 20%, mister virksomheden sin vigtigste viden", siger Lars Funder. ”80% af medarbejderne er ofte beskæftiget med rutinejob, der selvfølgelig også er med til at øge værdierne i virksomheden, men det er de 20%, der virkelig gør en forskel”, mener Lars Funder. Kilde: Berlingske Tidende, 3. september 2003

8 Porters Værdikæde Virksomhedens struktur Støtte aktiviteter
Menneskelige Ressourcer Teknologiudvikling Indkøb Fortjemeste Markedsføring og Salg Primære aktiviteter Transport ind Transport ud Servise Produktion Flow af materialer og informationer

9 Graden af selvbestemmelse
Høj Selvstyrende videnarbejder Deltager i selvstyrende gruppe Eget beslutningsområde Deltager i projekt Planlagt arbejde Lav Forventede færdigheder Få Mange hos medarbejder Fig. 3.6 Sammenhængen mellem selvbestemmelse og færdigheder i Jobudformning Kilde: Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002

10 Selvbestemmelse og Systemudviklings Metodologier
Graden af selvbestemmelse Selvstyrende videnarbejder Deltager i selvstyrende gruppe Eget beslutningsområde Deltager i projekt Planlagt arbejde Høj Lav Forventede færdigheder Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperi-mentel

11 Situationsbestemt ledelse
Værdiorientering Medarbejdernes indflydelse Resultatorientering Lederens styring Autoritær Demokratisk Laissez Faire Lederen træffer beslutninger og meddeler dem Lederen præsenterer forslag og opfordre til spørgsmål Lederen fastsætter rammer og lader gruppen selv bestemme Lederen lader gruppen råde frit inden for rammer, han selv er blevet pålagt Medarbejdernes viden Generalister Specialister Opgaven Struktureret Ustruktureret Èn metode Mange metoder Tid Knap Tilstrækkelig Ressourcer Få Rigelige

12 Systemudviklings Metodologier og Situationsbestemt ledelse
Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperimentel Autoritær Demokratisk Laissez Faire Lederen træffer beslutninger og meddeler dem Lederen præsenterer forslag og opfordre til spørgsmål Lederen fastsætter rammer og lader gruppen selv bestemme Lederen lader gruppen råde frit inden for rammer, han selv er blevet pålagt Medarbejdernes viden Generalister Specialister Opgaven Struktureret Ustruktureret Èn metode Mange metoder Tid Knap Tilstrækkelig Ressourcer Få Rigelige

13 Udviklingen i organisationsteorierne og Systemudviklings Metodologierne
Teorier om komplekse processer Selvorganisering Kreativitet Innovation Postmoderne teorier Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Moderne Organisationsteori Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperi-mentel


Download ppt "Videnledelse i projekter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google