Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBjørn Brodersen Redigeret for ca. et år siden
1
Spørgetime
2
Kunde / konto eksemplet
3
Konto åbnet(10.12.03) Beløb indsat(10.12.03, 100) Konto åbnet(15.12.03) Beløb hævet (15.12.03, 10.000) Beløb indsat(26.12.03, 500) Beløb indsat (15.01.04, 10.000) Konto lukket (15.01.04) Beløb hævet (01.07.04, 600) Konto lukket (01.09.04) Konto åbnet(10.12.03) Beløb indsat(10.12.03, 100) Beløb indsat(26.12.03, 500) Beløb hævet (01.07.04, 600) Konto lukket (01.09.04) Konto åbnet(15.12.03) Beløb hævet (15.12.03, 10.000) Beløb indsat (15.01.04, 10.000) Konto lukket (15.01.04) 111-111:konto111-222:konto 190762-1894:kunde Konto åbnet(10.12.03) Beløb indsat(10.12.03, 100) Beløb indsat(26.12.03, 500) Konto lukket (01.09.04) Konto åbnet(10.12.03) Beløb indsat(10.12.03, 100) Konto åbnet(15.12.03) Beløb hævet (15.12.03, 10.000) Beløb indsat(26.12.03, 500) Beløb indsat (15.01.04, 10.000) Konto lukket (15.01.04) Konto lukket (01.09.04)
4
Mønstre
5
Udforsk mønstre: Rolle Person KundeAnsat Rolle 1.. 1 Peter : Person 15664 : Ansat 98327809: kunde salg Ansat Kunde 15664 : Ansat 98327809: kunde 23: Salg
6
Udforsk mønstre: Relatering
7
Udforsk mønstre: Hierarki Niveau n-1 Niveau n 0.. 1 1 Element Niveau 1 0.. 1 Hold Semester 0.. 1 Studerende 0.. 1
8
Udforsk mønstre: Genstand- Beskrivelse
9
Trinvis relation Student Semester Klasse Gruppe 1 1 1 0..* 1 1 Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Peter: Student Signe: Student Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe Dat1: Semester Student sat på semester (Signe) Student sat på semester (Peter) Gr1: Gruppe Student sat i gruppe (signe) A16: Klasse Student sat i klasse (Signe) Student sat i klasse (Peter) Gr2: Gruppe Student sat i gruppe (Peter) Semester placeret Gruppe placeret Klasseplaceret Student sat på semester Student sat i klasse Student sat i gruppe
10
Udforsk mønstre: Trinvis-rolle mønstret
11
Samling mønstret (Composit) vare korpus Dør Skrue … Samling 1..* 1 køkken : ? Højskab1 : ? vaskskab : ? skrue23: Skrue dør13: Dør korpus15: korpus dør1: Dør korpus1: korpus
12
Brugsmønster beskrivelsesformer
13
Use case - beskrivelse
16
Use- case struktur
17
Use case - beskrivelse
18
Proceduremønsteret
19
Materialemønsteret
20
Holdbarheds diagrammer kontrol grænseflade entitet Aktør
21
Use case - beskrivelse
22
Funktioner
23
Aktiviteter i Funktioner
24
Funktionstyper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. En ressource for aktørerne. Nyttiggør modelkomponenten i udførelsen af arbejdsopgaver. Funktionstype: En klassifikation af funktioner, der tager udgangspunkt i samspillet mellem IT-systemets komponenter og omgivelser.
25
Hændelse, brugsmønster og funktion Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: ordresystem Hændelse Ordre afgivet – en kunde afgiver på et bestemt tidspunkt en ordre. Brugsmønster Modtag ordre – en bruger i anvendelsesområdet opretter en ordre for en kunde ved hjælp af systemet. Funktion Opret ordre – der oprettes et objekt af klassen ordre i edb- systemets model..
26
Dokumentation - standarder
27
Dokumentation: Brug af standarder En standard fortæller –hvad der skal være i dokumentet, og –hvordan dokumentet struktureres rent fysisk Af praktiske årsager benyttes ofte mange små dokumenter med entydige numre og versionsnumre Standarder: –Skaber ensartethed på tværs af projekter –Letter arbejdet –Fungerer som checkliste Standarder skal tilpasses det konkrete projekt om nødvendigt
28
Dokumentation: - en del af det normale arbejde God dokumentation udarbejdes som en del af det normale udviklingsarbejde – ikke bagefter Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation Opret fra starten den rigtige ”beholder” til dokumentationen (fx et dokument) og udarbejd den på den rigtige form og med de rigtige værktøjer
29
Opsamling: væsentlige principper OOA&D: –Skriv kortfattet i fagprosa suppleret med formalismer –Fasthold resultater og beslutninger løbende –Mål fremdrift på dokumenterede resultater Andre: –Tilpas efter målgruppen –Brug værktøjer –Opbyg dokumentationen så den er let at vedligeholde –Beslut hurtigt hvad der er blivende dokumentation –Prioriter indsatsen – ikke alle dele behøver at blive dokumenteret på samme niveau Forfatter: Bernard BerensonBernard Berenson Den, som aldrig gør en fejl, gør ikke så meget andet heller
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.