Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristoffer Johannsen Redigeret for ca. et år siden
2
Podcasting – hvad er det? Etymologi: Podcasting = iPod + Broad casting (Apple’s mp3-afspiller) (På engelsk: distribution) Podcast = Informationskilde, hvor nyheder distribueres til brugerne via abonnementsordning
3
Podcasting – hvad er det? Verbal introduktion til emnet ”Lyd-artikel” Informationsberigelse Fordel for: Podcast-brugere: Større viden om emnet Pladeselskabet/kunstnere: Bedre formidling af deres værker Musikbibliotekarer: Større faglig tilfredsstillelse
4
HØRbar – Forhistorien
5
Første musikpodcast-udsendelse fra bibliotekerne Udsendt første gang i Januar 2007 fra Herlev-Bibliotekerne Fokus på elektronisk musik / lydkunst Koncentrerer sig udelukkende om komponister, som ikke er medlemmer af ophavsretsorganisationer!
6
(KOmponistrettigheder i Danmark) Formål: ”…sørge for, at dem, der har skabt musikken, får betaling, når deres musik spilles offentligt.” KODA varetager både danske og udenlandske komponisters rettigheder!
7
KODA positive over for ideen med Ultra_FM’s podcast-formidling nedslag i vederlagspris på 90 % ved podcasting af KODA-medlemmer Mulighed for koncept-udvidelse til ophavsbeskyttede kunstnere. HØRbar-projektet igangsættes i September 2007.
8
Projektgruppen bestod af deltagere fra: Gentofte Bibliotekerne Odense Centralbibliotek Vejle Bibliotekerne Aalborg Bibliotekerne Herning Bibliotekerne Rudersdal Bibliotekerne Kolding-Bibliotekerne Lyngby-Taarbæk Bibiotekerne Randers Bibliotekerne Herlev-Bibliotekerne
9
Projektgruppens formål: Udvikle og implementere musikpodcast-sektion på musikbibliotek.dk Inspirere til brug af podcasting som musikformidlingsværktøj på landets biblioteker Derudover undervisning af eksterne interessenter: Københavns Universitet, Musikvidenskabeligt Fakultet Undertoner.dk (internet-musikportal)
10
Udvikling af udsendelsesstruktur På baggrund af samarbejdsaftaler med:
11
- Kontakter Aftale lavet i samarbejde med: Sony Music Universal Music EMI Music Warner Music Jesper Bay - marketing direktør for IFPI Advokater for IFPI
12
Udsendelsestyper i HØRbar-portalen: 1.Biografier – musikpodcasts som præsenterer grupper/kunstner via tale og musik. 2.Musikhistorie – podcasts, der præsenterer udviklingshistorie for konkrete musikgenrer. 3.Amatørbands / ”up-comings” – formidlingskanal for ukendt musik 4.Pladeselskaber – fokus på pladeselskaber og signede grupper. 5.Lokalområder – eks. udsendelsesrække som sætter fokus på musikscene i Randers. 6.Alliance med spillesteder/festivaler etc. Eksempelvis ”Musik i Randers” og ”Ultra_FM” Fællestræk ved udsendelserne: ”Mere P1 end P3”
13
Registrering af podcast-udsendelser i nationalbibliografien => Relevante HØRbar- podcasts genfindes på lige fod med anden relevant information i Bibliotek.dk
14
Integration af eksternt producerede udsendelser Eksempel:
15
Samarbejde med festivaler:
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.