Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKlaus Kjeldsen Redigeret for ca. et år siden
1
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer: Samarbejde, vidensdynamik og turismeudvikling 1.Baggrund & metode 2.Destinationsudvikling: Nye perspektiver? 3.Destinationsrelationer og vidensdynamik: Forandring? 4.Erfaringer med KUP som projekt-organisation: Tiden tæller 5.Konklusioner: Stedet tæller
2
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 1. BAGGRUND & METODE Seks destinationer udvalgt (forskellighedskriterie) 61 interviews plus øvrig dokumentation i foråret 2013 (Matias) 41 opfølgende interviews plus øvrig dokumentation i efteråret 2014 (Helene) Fokus på forandring: Destinationsudvikling, herunder KUP-projektets rolle Destinations-relationer, herunder KUP-projektets rolle Erfaringer med KUP som projektet-organisation Hvad kan vi lære til kommende projekter?
3
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 2. DESTINATIONSUDVIKLING En fælles vision er forudsætningen for målrettet strategi-udvikling Fælles visioner udarbejdet i de seks destinationer Fælles visioner generelt udbredt i de seks destinationer Svagere national ramme? Tematisk/geografisk specialisering – stederne tæller Hyppigst: Sted -> profilskabelse (f.eks. trækker på eksisterende brand) Også: Ny profilering -> stedsskabelse (f.eks. nyt fælles brand på tværs af steder)
4
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 3. DESTINATIONS-RELATIONER KOORDINATION er en central udfordring for netværks-destinationer Alle: Bedre samarbejdsrelationer internt på destinationen (og udadtil…) DMO fortsat central aktør Organiserede aktører dominerer, nogle steder græsrodsinvolvering Ujævn oplevelse af øget kommunalt engagement Hyppigst: Det kan sagtens blive endnu bedre… Gammel Ny DårligtGodt
5
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 3. DESTINATIONS-RELATIONER VIDENSDYNAMIK: Hvem lærer af hvem – og hvorfor? Alle: Bedre adgang til viden gennem projektet, hyppigst på flere måder: Styrkelse af lokalt netværk på destinationen Eksternt netværk: andre KUPere rapporter konsultenter Ujævne samarbejds- mønstre ukonkrete værktøjer ustabil deltagelse svært for sæsonarbejdere øvrige lokale data? DMO+
6
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 4. ERFARINGER MED KUP SOM PROJEKT-ORGANISATION Alle: Nyttige resultater, bedre samarbejde og mere viden – men tiden tæller netværk som en tidskrævende arbejdsform – vanskelig for mange små aktører timeregistrering tidskrævende – men tvetydigt succeskriterie, og de frivillige? tidsbegrænsning en udfordring – engagement, implementering? for snævre strategiske rammer (projekt, lokalt)? eet projekt blandt mange: hvad var det nu det var det her KUP projekt gjorde? hurtige resultater af langsigtet strategi?
7
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - halkier@cgs.aau.dk 5. KONKLUSION STEDET TÆLLER STEDBUNDNE KONCEPTER: PROJEKTETS FORMÅL MERE END OPFYLDT KUP har gjort en forskel: koncepter og (nogle) aktiviteter bedre samarbejde og vidensdynamikker Langsigtet bonus-resultat: destinations-skabelse/konsolidering på tværs af lokal rivalisering i forhold til ny storkommuner på tværs af kommunegrænser i opposition til regionale prioriteter Grundlag for optimisme for fremtiden: fælles aktiver (koncepter, aktiviteter, infrastuktur)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.