Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability metoder Usability Februar 2006. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability metoder Usability Februar 2006. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller."— Præsentationens transcript:

1 Usability metoder Usability Februar 2006

2 Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller Hændelses-rapporter Brugsliste (feature checkliste -)

3 Empiriske metoder (2) Logning af systembrug Feltobservationer Spørgeskemaer Interviews Værdifastsættelse-metoden Kontrollerede eksperimenter

4 Ikke-empiriske metoder Opgaveanalyse (task analysis) Property checkliste Heuristiske evalueringer Brugerprofilering Ekspertvurderinger (både domæne- og HCI-) Kognitive gennemgange

5 Timing af tests Baggrundsundersøgelser Fokusgrupper Spørgeskemaer - mailpushs eller pop-up Tidlig prototype-test Kontinuerlige brugertest under udviklingsproces - iterativ designproces Brian -test Stress-load test Post-test efter log-analyser

6 Test af hjemmesider Heuristisk evaluering Brugertest (tænke-højt) Spørgeskema-undersøgelser Logfilanalyse

7 Klassiske & Nye metoder Focus på videnskabelighed Afledt fra psykologi og sociologi Papir, blyant og (video)-båndoptager Isoleret fra produktet Eksterne konsulenter Fokus på effektivitet Afledt fra marketing- research Anvender de digitale medies muligheder for dataopsamling Integreres i produktet (ex. auto-rapportering fra logs m.m.) Intern kompetence

8 Eksempler på nyere metoder Log-analyser og ”Most-Wanted-response” Pop-up spørgeskemaer Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk kvalitets-tjek ( Bobby-test) RITE Eye tracking Remote usability

9 Remote Usability (1) Synkrone: Videokonferencer, sharing tools (WebEx, NetMeeting m.fl.) ->kvalitative data Asynkrone: Logfiler,(snifferprogrammer), klikstrømme, hændelsesrapporter, (crash- rapporter), dagbøger m.m. -> fortrinsvis kvantitative data Remote Usability er specielt relevant for internationale undersøgelser

10 Remote Usability (2) Fordele: Billigt (ingen rejser, men dog udgifter til honorar, leje af lokaler, rekrutering m.m.) Frie forhold: Kan foretages hos brugeren, men kræver bredbånd til synkrone tests, opsætning af kommunikationssystemer, godkendelse fra chef og IT-afdeling, m.m. Tidsbesparende: men opsætning, rekrutering, etc tager tid. Test over tidszoner kan være en belastning.

11 Remote Usability (3) Ulemper: Svært at skelne mellem fejl og intenderet udforskning i logfiler (asynkrone metode) Svært at løse uforudsete problemer over afstande Sprogproblemer og kulturbarrierer Ikke se små indirekte tegn i kropssproget Start ikke med at lave remote tests Suppler med traditionelle tests

12 Rekruttering Alle produkter har en målgruppe som skal profileres først Opbyg en egen database med e-mail rundspørge til kollegaer og bekendte Screening: 20 spøgsmål til potentielle deltagere over mail eller telefon Skema-lægning for fremmøde Send påmindelse dagen før

13 Faldgrupper ved rekruttering Fanger de forkerte folk Møder ikke frem Bias i de udvalgte Anonymitet ikke sikret Ingen faciliteter til at modtage deltagerne

14 Brugerprofilering User profiles alias Personas: – Fiktive brugere – Modelleres over generelle karakteristika – Bruges til rollespil ved fx. brainstorms om funktioner som brugerne vil have i fremtiden – Holder de vilde ideer i tøjler men åbner for kreative tanker – Focus på brugeroplevelsen gennem indlevelse i brugeren

15 Selve profileringen (1) Liste med attributter på gule sedler Demografiske kendetegn: Alder, køn, indkomst og købekraft, bosted, kultur, job etc. IT-niveau: computertype, internetforbrug, erfaring Brugssituation: sted, tid, platforme, konkurrerende services

16 Profileringen (2) Livsstilssegment: værdier og holdninger, medieforbrug, aktiviteter Roller og ansvar for produktet Købsformål: forventninger, problemer Objektive behov og subjektive ønsker Viden: Domæneviden, produktviden, viden om konkurrerende produkter

17 Focusgrupper Hvad kan de bruges til ? Hvad egner de sig ikke til ?

18 Typiske problemer Gruppe pres Misforståelser Mutte deltagere Snakkehoveder Alfa hanner/hunner Provokatører Ukvalificerede deltagere


Download ppt "Usability metoder Usability Februar 2006. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google