Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLucas Ravn Redigeret for ca. et år siden
1
It-kompetente borgere
3
Stevns Kommune
4
21.855 indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere - 11,9 årsværk
5
Forhistorie Synliggørelse af bibliotekerne Kommunale hjemmesider Tværfaglige arbejdsgrupper Mindre kommune Medarbejdernes enorme betydning
6
Stevns Kommune kender til værdien af at komme på Danmarkskortet Derfor anerkender Stevns Kommune bibliotekerne for deres indsats Kommunen er vidende om bibliotekernes kunnen og professionalisme Kommunen er klar over bibliotekernes uundværlighed
7
Hvordan er aftalen kommet i hus? Digitalisering i Stevns Kommune Det Digitale Taskforce Tvunget til at kompetenceudvikle borgere og virksomheder Tillid til at biblioteket kan påtage sig opgaven Rådhuset er ikke selv interesseret
8
It-kompetente borgere Organisering Stevns Kommunes projekt Bibliotekerne varetager opgaven i praksis i tæt samspil med afdelinger og eksterne institutioner Projektorganisation Projektleder: Marianne Sivertsen Referencegruppe
9
Samarbejdspartnere Rådhuset, - borgerservice, HR, øvrige afdelinger Eksterne institutioner Ældresagen, Ældrerådet Landsbyernes Fællesråd Relevante foreninger, aftenskoler Erhvervschefen, Erhvervsrådet
10
Mål At øge borgernes it-kompetencer, så de kan begå sig digitalt i deres kontakt med Stevns Kommune. At gøre borgerne selvhjulpne og trygge ved digital kontakt med det offentlige, så de betjener sig selv, søger information og benytter NemID, NemSMS og digital postkasse.
11
En massiv promovering af kurserne vil som en afledt effekt kaste lys over de digitale løsninger, digital postkasse osv., så de muligheder også bliver synliggjort for ’ikke- kursister’. Synliggørelsen af de digitale løsninger kan også medvirke til at flytte de borgere, som kan – men ikke vil – bruge dem.
12
Målgrupper Stevns Kommunes borgere Ansatte - i fritiden Fritidshusbeboere Særlige målgrupper Virksomheder
13
Budget 535.000 kr. Løn 400.000 kr. Mobilt udstyr 60.000 kr. Markedsføring 35.000 kr. Andre udgifter 40.000 kr.
14
Hvordan løser vi opgaven i praksis? Digitale Ambassadører Bjarne Herskins metode 10 undervisere Baseteam og Offteam
17
Hvor langt er vi nået? Folder med forårets kurser på bibliotekerne - 85 i alt, +25 ekstrakurser Kick-off dag Presseomtale, lokalradio, dagblade Kursusstart 5.marts
18
Hvad skal der ellers ske? Kurser i lokalsamfund Udvalgte målgrupper, rådhuset kan have ønske om særlige selvbetjeningsløsninger, institutioner kan rekvirere kurser f.eks. i forbindelse med et forældremøde Kurser for virksomheder, ex. i NemRefusion Truckerstævne, Kulturens Motionsdag, messer, markedsdage, butikker Grænseflade til andre kommunale projekter
19
Succeskriterier I projektperioden tilbydes mindst 150 kurser. Der afholdes kurser på alle 3 biblioteker og på forskellige tidspunkter, herunder også om aftenen. Desuden afvikles kurser i lokalsamfundene og kurser for udvalgte målgrupper. I forbindelse med kurserne foretages en skriftlig evaluering, hvor
20
80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en NemID. 80% af deltagerne skal tilkendegive, at de enten har eller vil oprette en digital postkasse. 90% af deltagerne skal tilkendegive, at kurset har givet dem ny, relevant og brugbar viden, som gør dem bedre i stand til at begå sig digitalt i kontakten med Stevns Kommune. 90% af deltagerne skal tilkendegive, at de er blevet mere trygge omkring digital kontakt med kommunen.
21
Bibliotekernes sidegevinster Kompetenceløft HK Enestående chance for at ruste os til fremtiden
22
Hvis I vil vide mere Projektleder Marianne Sivertsen Stevns Bibliotekerne Tlf.: 56575361 Mobil 21229289 internemt@stevns.dk www.internemt.nu www.bibliotek.stevns.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.