Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007."— Præsentationens transcript:

1 Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007

2 Forenkling, systematisering og målretning af af nuværende rapporteringskrav i én samlet årlig rapportering af finansielt regnskab og ressourceregnskab Mere relevant og sammenhængende vidensgrundlag i form af et ressourceregnskab Styringsanalysens forslag (1) Styrkelse af informationsgrundlaget

3 Styrkelse af bestyrelsens og ledelsens informationsgrundlag (ressourceregnskab) Formaliserede rammer for systematisk dialog og aftaler ml. UVM og institutionsforeninger om status, udviklingsbehov og særlige politiske målsætninger (”topmøder”) Styringsanalysens forslag (2) Roller, ansvar og samarbejdsformer

4 Ressourceregnskabets to hovedformål Styrke informationsgrundlaget for styring af uddannelsernes kvalitet Skabe mulighed for at forenkle eller helt overflødiggøre nuværende krav til institutionerne

5 Ressourceregnskabets primære målgrupper Bestyrelser Politikere Undervisningsministeriet

6 Styregruppe Lederforeninger: Gymnasieskolerne Handelsskolerne Tekniske skoler Landbrugsskoler AMU-centre VUC Sosu-skoler CVU Enkeltst. MVU-inst. UVM: Lars Mortensen (formand) Jarl Damgaard Roland Svarrer Østerlund Ivan Sørensen Villy Hovard Pedersen Jesper Rasmussen Søren Hansen Referencegruppe for bestyrelsesforeninger

7 Styregruppens fire projekter Ressourceregnskaber Brugerdeklarationer Bestyrelsesarbejde (kodeks) ”Topmøder”

8 Vicedirektør Michael Kaas-Andersen, Selandia Sekretariatschef Steen Kildesgaard, Gymnasieskolernes Rektorforening Administrationschef Jacob Velling, CVU Øresund Medarbejdere fra uddannelsesafdelingerne og Institutionsstyrelsen Projektgruppen vedr. ressourceregnskaber

9 Faglige kontaktpersoner (alle uddannelses-/inst.områder) Pilottestinstitutioner (alle uddannelses-/inst.områder) Organisering af arbejdet med ressourceregnskaber (fortsat)

10 Ressourceregnskaberne skal Belyse institutionernes ressourceanvendelse og -prioritering Muliggøre sammenligninger af resultater Belyse samspillet mellem institutionens a) input, b) aktivitet/resultat/output og c) outcome UVM udarbejder sektor-ressourceregnskaber (kommissoriet)

11 Ressourceregnskaberne skal have fokus på output, med en balance ift. input (ikke processer) indeholde et behersket antal indikatorer – ikke få, ikke mange indeholde narrative elementer i en balance med resultatindikatorer primært indeholde information af relevans for bestyrelserne (Workshop for bl.a. lederforeningerne og UVM, okt. 2006)

12 Uddannelsespolitiske målsætninger (1) 1.Højt fagligt niveau 1.1 Faglige mål 1.2 Personlige og sociale kompetencer 1.3 Styrket uddannelseskvalitet 2. Uddannelse til flere 2.1 Hensigtsmæssig adgang for målgruppen 2.2 Øget gennemførelse/reduceret frafald

13 Uddannelsespolitiske målsætninger (2) 3. Relevante udbud og samspil med arbejds- marked, erhvervsliv og off. institutioner 4. Stærke og udviklingsorienterede institutioner 4.1 Kvalitetsudvikling af uddannelser 4.2 Kompetenceudvikling af lærere 4.3. Regionale videncentre 4.4 Forskningstilknytning 4.5 Internationalisering 4.6 Effektiv institutionsdrift

14 En tænkt årsags-virkningskæde (eks. til illustration)

15 Analyseniveauer


Download ppt "Udvikling af model for ressourceregnskaber Oplæg for Rådet for de Gymnasiale Uddannelser den 5. marts 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google