Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedens informationsbehandling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedens informationsbehandling"— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedens informationsbehandling
lektion 16 Introduktion til systemudvikling Ved. Jens Godik Højen

2 Program De fem faser i systemudvikling
Metodiske overvejelser vedrørende aktører. Metode - metodik Hvorfor er grundig systemudvikling vigtig? Diskuter forskellige planlægningsteknikker Modstand mod forandring  igen

3 Grunde til udskiftning af system
Ændring i virksomhedens krav og behov for information Teknologiske ændringer Forbedrede forretningsprocesser Produktivitetsforbedringer Vækst / stagnation / resignation Systemintegration Forældet teknologier

4 Systemudviklingslivscyklus
Systemanalyse – helhedsanalyse over hvilke opgaver systemet skal løse, hvordan datagrundlaget skaffes samt hvilke brugere der skal betjene systemet. Konceptuelt design – hvilket design skal anvendes?, hvordan skal inddata og uddata funktionerne fungerer, hvilket uddannelsesniveau skal betjene det færdige produkt. Fysisk design – datakilde, output, input, programudvikling, procedurer, ´kontroller, et færdigt system? Implementering og konvertering – installering af systemet, test systemet, undervisning, dokumenter, konvertering af gamle data? Betjening og vedligeholdelse – finindstilling, detalje fejlfinding, betjening, ændre, optimer. Se figur side 683 Mellem alle fem faser skal der fastsættes milesten i form af økonomiske, tekniske, regel, tidsmæssige og operationelle gennemførlige mål

5 Aktørrollen i systemudvikling
Ledelse Revisorer Medarbejdere Informationssystemer styregruppe Projektudvikling team Systemer analytikere og programmører Eksterne aktører Anvend figuren side 701

6 Metodik og metode Metode er måden hvorpå man gør
Metodik er værktøjet hvorved man løser

7 Paradigme og arbejdsparadigme
Paradigme er en lang række ”spilleregler” sammensat af et mixtum compositum mellem semantik, lingvistik, logik, normer m.v. i et porøst relationelt sammenspil. Et arbejdsparadigme består af metodik, metodisk procedure og teknik, dertil skal der tages højde for ”nært beslægtede”, afledede perspektiver som igen indeholder metodik, metodiske procedurer og teknik af betydning

8 Vandfaldsmodellen s. 687 er en model for udvikling af software
Kravspecifikation Design Implementation Afprøvning/fejlfinding Integration og vedligeholdelse.

9 Modstand mod forandring
Personlige karakteristika og baggrund Måde, hvorpå ændringen er indført Erfaringerne med tidligere ændringer Sikre topledelses opbakning kommunikation Systematiske fejl og naturlig modstand mod nære forandringer Forstyrrende karakter af forandringsprocessen frygt

10 Forebyggelse af adfærdsmæssige problemer
Opfylde brugernes behov Hold kommunikation linjer åbne Opretholde en sikker og åben atmosfære Få støtte til forvaltning Dæmpe frygten Opfordre til bruger deltagelse Give ærlig feedback Sikre at brugerne forstår systemet Beskrive nye udfordringer og muligheder Løbende evaluering af ydeevne Teste systemets integritet Undgå følelsesmæssig indblanding Præsenter systemet i den rette sammenhæng med den rette aktør Afstemning af brugernes forventninger anvend simpelt brugervenligt design

11 Virkelighed igen igen


Download ppt "Virksomhedens informationsbehandling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google