Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Evaluering af indsatsen på sygedagpengeområdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Evaluering af indsatsen på sygedagpengeområdet"— Præsentationens transcript:

1 Evaluering af indsatsen på sygedagpengeområdet
Temadag Scandic aalborg, 6 januar 2015 - resultater fra ph.d.-afhandling Stella Mia Sieling-Monas Aalborg Universitet

2 Ph.d.-afhandling ( ) Hvad virker for hvem i indsatsen for sygedagpengemodtagere? Baggrund for projektet: Stigning i kravene til de sygemeldte og en øget efterspørgslen på ”sikker viden”. Hovedspørgsmål: Hvilke beskæftigelsesrettede sygedagpengeindsatser virker, for hvilke grupper af sygemeldte borgere? Målgruppe: SDP (Kategori 2). I alt ca borgere p.a. i forskellige indsatser. Hvorfor virkningsevaluering? Tværmetodisk, praksisnær og mulighed for anvisninger fremadrettet.

3 Afhandlingens opbygning (projektdesign)
Litteraturstudie og review Surveyundersøgelse Effektmåling på registerdata (DREAM + QC) Kvalitative interview/observationer i udvalgte indsatser Resultaterne fra afhandlingen formidles via videnskabelige artikler og en afsluttende/opsamlende rapport.

4 Fremgangsmåde - review
Konstruktion af programteori: Antagelser i lovgivningsmateriale & vejledninger. Formulering af programteori baseret på lovgivningen Test af programteori: Litteratursøgning (inspireret af ”realistisk syntese”). Test: Sammenhold af programteori med resultater fra forskningslitteraturen – antagelserne efterprøves.

5 Fremgangsmåde - review
Hvilke antagelser er centrale i sygedagpengelovgivningen? Overordnet: At aktive beskæftigelsesindsatser virker for sygedagpengemodtagere (aktivitet er bedre end passivitet). At beskæftigelsesindsatsen skal forankres hos arbejdsgivere (for beskæftigede sygemeldte) eller være virksomhedsrettede (for ledige sygemeldte) At indsatsen skal iværksættes hurtigst muligt efter sygemeldingen. Der lægges vægt på tidlige samtaleforløb. At indsatserne skal gå på tværs af beskæftigelses-, social- og sundhedssystem (helhedsorientering og tværfaglighed)

6 Fremgangsmåde – udvælgelse af data
Både proces- og effektevalueringer Selektionskrav: kvalitet og relevans Emnebaseret søgning på strategisk udvalgte nøgleord Sneboldmetode I alt 10 studier publiceret efter år 2000: 5 review af eksisterende dansk og international litteratur (ca. 400 primærstudier). 5 er evalueringer af forskellige typer af interventioner.

7 Litteraturstudiet - resultater
Antagelse 1: Aktiviteterne skal være beskæftigelsesrettede (styrker den sygemeldtes netværk, arbejdsidentitet og kompetencer). Evidens for at virksomhedsrettede aktiviteter virker for sygedagpengemodtagere med muskel- og skeletbesvær. Indikationer af at indsatser som inddrager arbejdspladsen, øger beskæftigelseschancerne for sygemeldte med mentale problemer. Delvise rask- og sygemeldinger ser ud til at virke positivt generelt, men der er ikke tilstrækkelig viden om, hvordan det virker for borgere med forskellige helbredsproblemer. Resultater som indikerer at fysisk rettede indsatser i sundhedsvæsenet har en positiv effekt, som forstærkes ved inddragelse af arbejdspladsen.

8 Litteraturstudiet - resultater
Antagelse 2: Opfølgningssamtaler formodes at have en positiv effekt og medføre flere delvise raskmeldinger, når de gennemføres tidligt i sygefraværsforløbet (bidrager til arbejdsfastholdelse samt afklaring). Der er begrænset viden om effekten af tidlige opfølgningssamtaler. Resultaterne af evalueringer hvor samtaler udgør hele eller den væsentligste del af indsatsen, er modstridende. Der er ikke enighed i litteraturen om, hvornår en indsats betegnes som værende tidligt iværksat. Litteraturen tyder dog på at tidlige indsatser generelt har en positiv beskæftigelseseffekt, for sygemeldte med muskel og skeletbesvær.

9 Litteraturstudiet - resultater
Antagelse 3: Udredning skal bygge på helhedsorientering (tværfagligt samarbejde og koordination), navnlig mellem sundhedsvæsen, beskæftigelsessystem og arbejdsgiver. Litteraturgennemgangen viser at der er stærk evidens for at kontakt mellem aktører i sundhedsvæsenet og arbejdspladsen har positiv effekt for sygemeldte med muskel og skeletbesvær. Der er ikke tilsvarende undersøgelser der fokuserer specifikt på effekten af samarbejdet mellem sundhedsvæsenet og beskæftigelsessystemet, eller for borgere med psykiske lidelser

10 Samlede konklusioner fra review
Mange evalueringer af sygedagpengeindsatser. Der er overordnede resultater, som peger på positive effekter af tidlige og virksomhedsrettede aktiviteter, særligt for sygmeldte med fysiske lidelser. Men… Resultaterne er ikke entydige, eller så klare, som det kunne forventes. Vi mangler fortsat systematisk viden om, hvilke typer af beskæftigelsestilbud, som virker bedst overfor forskellige typer af sygemeldte. Der mangler bedre viden omkring effekten af den tværfaglige indsats og samspillet mellem beskæftigelsessystem og sundhedssystem. Vi mangler mere kvalitativ viden omkring jobcentrenes/kommunernes evne til at implementere lovgivningens målsætninger. Efterspil: Effektmåling på disse parametre, som en del af ph.d.-afhandlingen.

11 Survey-undersøgelse Baggrund Gennemført i foråret 2014.
Udsendt til ledere og sagsbehandlende medarbejdere i alle kommuner. Svarprocent = 70 % (medarbejdere) og 76 % (ledere) Bred geografisk spredning blandt deltagerkommunerne. Lille overrepræsentation af store kommuner. Primært besvaret af ledere og medarbejdere med socialfaglig baggrund, samt længere anciennitet (3+ år).

12 Resultater fra survey Stort set alle kommuner har et særligt sygedagpengeteam (95 %), dog stor variation i principperne for tildeling af sagerne. Sagsstammerne vurderes til ca sager pr. medarbejder (lille uenighed ml. ledere og medarbejdere) Tidligst kontakt til borgere fra A-kasse (fremfor ansatte og selvstændige) Stor variation i tilbudsviften, dog mange tilbud med lignende indhold: Fysisk træning, gerne i kombination med andre sundhedstiltag. Virksomhedsbaserede indsatser, fokus på konkret tilbagevenden til job, fx praktik eller delvis raskmelding. Forskellige samtaleforløb i jobcenterets eller hos andre fagprofessioner.

13 Resultater fra survey Lederskema: Hvilke faktorer øver indflydelse på virkningerne af en indsats? Der angives overordnet, fra både ledere og medarbejderes side, en stor enighed i de antagelser omkring indsatsen, som fremstilles i lovgivningen (jf. review)

14 Resultater fra survey Generelt finder medarbejderne det muligt at skræddersy løsninger individuelt til deres borgere. Medarbejderne angiver at de tager hensyn til hvorvidt borgerens problematik er fx fysisk eller psykisk betoner, eller hvorvidt borgeren har tilknytning til en arbejdsgiver. 52 % af sagsbehandlinger angiver dog, at man oplever at mange relevante tilbud til nogle borgere, herunder særligt borgere med: Svære psykiske lidelser Langvarige og gentagende sygemeldinger Integrations- og sprogvanskeligheder Hvis der ikke findes relevant tilbud – ledere angiver at man visiterer til andet tilbud, men nogle sagsbehandlere (20 %), angiver at man gør borgere passiv til relevant tilbud er fundet.

15 Resultater fra survey Kombinationen af forskellige lidelser angive både som et væsentligt kendetegn ved gruppen (kategori 2), og samtidig som en af de mest centrale udfordringer i visitationen til relevante tilbud. Borgerens lidelses angives som den mest væsentlige faktor for beslutninger i visitationen, imens økonomiske- og ressourcemæssige hensyn vurderes som blandt de mindst afgørende. Knapt 40 procent af sagsbehandlerne, mod 16 procent af lederne, oplever at der ikke i deres jobcenter er de fornødne økonomiske og tidsmæssige ressourcer til rådighed.

16 Resultater fra survey Af centrale udfordringer nævnes desuden
Ventetider og lange behandlingstider i sundhedssystemet. Tungt og bureaukratisk og regelsæt Manglende viden om ”hvad der virker” for borgerne, selvom dette samtidig efterspørges på både ledelses- og sagsbehandlerniveau.

17 Resultater fra survey Medarbejderskema: Hvordan holder du dig ajour med den nyeste viden på dit arbejdsområde?

18 Resultater fra survey Blot 17 % af medarbejderne og 27 % af lederne, angiver at de holder sig ajour med resultaterne fra forskning og evaluering. Erfaringer fra andre kommuner rangeres som en af de faktorer, som øver mindst indflydelse på indkøb, oprettelse og visitation (sammen med økonomiske hensyn). Under halvdelen af jobcentrene arbejder systemetisk med effektmåling. 40% gennemfører effektmåling ud fra egne data, imens 37% benchmarker indsatserne. 15 % af jobcentrene angiver, at de ikke evaluerer resultaterne af deres indsatser overhovedet. Er dette noget I genkender?

19 Opsamling Tak for jeres tid!
Der er grundlæggende enighed i besvarelserne blandt ledere og medarbejdere, når det kommer til antagelserne omkring hvad der virker for de sygemeldte. Disse stemmer i høj grad overens med formuleringerne i lovgivningen. Det angives dog at man mangler tilstrækkeligt med viden og ressourcer – og samtidig at viden og økonomiske hensyn ikke vejer tungt, når det kommer til oprettelsen af tilbud eller visitationen af borgere. Tak for jeres tid!

20 Litteraturliste Pawson & Tilley (1997): Realistic Evaluation, Sage publications. Pawson (2006): Evidence-based policy – A realist perspective, Sage Publications. Pawson (2013): The Science of Evaluation – A Relaist Manifesto, Sage Publications. Funnell & Rogers (2011): Purposeful Program Theory, Josseybass. Dahler-Larsen & Krogstrup (2004): Nye veje i evaluering, systime Academic. Krogstrup (2011): Kampen om Evidens, Hans Reitzels Forlag. Dahler-Larsen, Peter (2014): Evaluering af projekter og andre ting som ikke er ting.


Download ppt "Evaluering af indsatsen på sygedagpengeområdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google