Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9."— Præsentationens transcript:

1 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9

2 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD AGENDA … Spørgeskemaundersøgelser på Internet –Generelle –Sitespecifikke –Validitet –Sammenkøring med tracking-systemer

3 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD NOTE Computerworld, feb 2000 –I den nye net-økonomi takseres kunders emailadresser til millioner af kroner i værdi ved opkøb og børsintroduktioner. Da QXL købte Jubiis auktionssted, betalte firmaet 80 millioner aktiekroner for webstedet, der er ganske gratis at bruge. Det, QXL betalte for, var de 30.000 registrerede brugeres emailadresser.

4 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD SPØRGESKEMA VIA INTERNET Overordnet to muligheder –Generelle (landsdækkende) undersøgelser og analyser –Website-specifikke undersøgelser Overordnede begreber –Bias (skævhed i målinger) –Selvudvælgelse Overordnede implementeringsovervejelser –Popup / Normalt vindue ? –Kompatibilitet (browser og OS) –Tiltrækning af respondenter

5 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD SPØRGESKEMA VIA INTERNET Afviklingsovervejelser –Udvikle selv, benytte standard systemer

6 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD I-NET SOM DATAINDSAMLINGSMEDIE INPUT TEKST CHECK BOXES RADIO BUTTONS DROP DOWN KOMBINATIONERSELECT BOX - MULTIPLE

7 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD RESPONDENT FORLØBET REKLAMERING Den potentielle respondent skal gøres opmærksom på undersøgelsen. MOTIVERING Den potentielle respondent skal gives lyst til at deltage i undersøgelsen. INTERAKTION Respondenten skal gennemføre undersøgelsen.

8 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ADD. REKLAMERING Gruppen af internetbrugere der klikker på bannerreklamer er ikke repræsentative for hele mængden af internetbrugere Ved at lade alle deltage i en undersøgelse risikerer vi uforudsete ikke umiddelbart målbare fluktuationer

9 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ADD. REKLAMERING Gruppen af internetbrugere der klikker på bannerreklamer er ikke repræsentative for hele mængden af internetbrugere (UAFHÆNGIGT AF RESPONDENT-ANTALLET) Ved at lade alle deltage i en undersøgelse risikerer vi uforudsete ikke umiddelbart målbare fluktuationer (AFHÆNGER AF RESPONDENT-ANTALLET)

10 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ADD. MOTIVERING Klik og vind –Konkurrencer –Pengepræmier givetvis at foretrække –Mulighed for bias mod det unge segment Alternativer –Direkte aflønning, sandsynligvis ej at foretrække

11 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ADD. INTERAKTION Større sandsynlighed for at unge giver op på halvvejen end ældre Større sandsynlighed for at uerfarne brugere giver op på halvvejen end de erfarne Tekniske overvejelser og kompatibilitet

12 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: FOLKETINGET.dk FtWeb blev i 96/97 udviklet med udgangspunkt i formodninger om, hvem brugerne ville være. Men konkret viden om webstedets daglige brugere og deres forventninger er et langt bedre grundlag for planlægningen af den videre udvikling. Derfor gennemførte Folketinget i december 1999 en brugerundersøgelse blandt brugerne på af www.folketinget.dk

13 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD VIGTIG POINTE, FOLKETINGET.dk Målinger kan ikke umiddelbart holdes op imod landsgennemsnit. Meget vigtigt at holde op imod universet af internetbrugere i stedet.

14 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk Undersøgelse foretaget af DinMening.dk den 12. og 13. Marts 2002 Antal besvarelser: 394 Geografisk spredning: lig befolkningstætheden jf. PostDanmarks postnummerindeks Aldersmæssige spredning: –0-20år: 4% –21-30år: 16,9% –31-45år: 45,2% –46-60år: 30,2% –61+: 3,5%

15 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

16 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

17 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

18 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

19 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

20 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

21 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

22 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk

23 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASE: OPASIA.dk - OPSUMMERING Hvor valid er undersøgelsen ? Hvilke primære bias bør vi korrigere for ? Hvorledes ville man kunne forbedre den ?

24 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD THE QUIZ Det er muligt at lave en totalmåling ved hjælp af et online spørgeskema Hvis spørgeskemaet skal have samme ”look and feel” som sit website skal man selv udvikle det helt fra grunden Et online spørgeskema kan kun laves ved at benytte javascript Usability i et online spørgeskema er vigtigere end selve formuleringen af spørgsmålene Internetbrugere er generelt repræsentative for hele befolkningen i Danmark bopælsmæssigt


Download ppt "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google