Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

“World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "“World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen."— Præsentationens transcript:

1 “World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen

2 Hong Kong – December 2005 De 150 medlemmer blev enig om en fælles sluterklæring Landene er kommet tættere på hinanden Man undgik et ødelæggende sammenbrud Enighed om rammen for de videre forhandlinger Forhandlingerne skal afsluttes den 30. april 2006 Ultimo juli 2006 er deadline for første udkast til en traktat Tekniske detaljer færdiggøres resten af året Annex A Report by the Chairman of Special Session of the Committee on Agriculture: … ”is not anything more than my personal report – in particular, it is not in any sense an agreed text of Members… … and, it certainly does not bind Members in any way … … to get a pretty clear idea of what it is that remains to be done”

3 Mødets baggrund Uruguay-runden identificerede de 3 hovedområder Eksportstøtte Markedsadgang Indenlandsk støtte Hertil kom den formelle rammeaftale af juli 2004 Udfasning af al eksportstøtte Delvis udfasning og disciplinering af eksportkreditter, fødevarehjælp mv. Betydelig reduktion af samlede indenlandske handelsforvridende støtte 5 pct. loft på produktionsværdien over støttemuligheder i den “blå boks” Reduktion i såkaldte de minimis støtte Særlig og differentieret behandling af u-landene, herunder fritagelse for LDC’s

4 Rammeaftalen af juli 2004 er dog mindre klar vedr. Kriterierne for reduktionskrav i den blå boks Ambitionsniveauet for nedsættelse af toldbeskyttelse, Loft på størrelsen af toldsatser Landes muligheder for selv at udpege ’følsomme produkter’ Udviklingslande udpegning af antal specielle produkter (fleksible ordning) Og lidt om virkeligheden og mål for forhandlerne …. Nå en aftale, der fremstår vidtgående Vende hjem og forsikre ministre om, at de ikke behøver at gennemføre seriøse / vidtgående reformer / tilpasninger Smuthuller / undtagelser er det ideelle instrument for at nå disse mål Så der skal holdes øje med smuthullerne Mødets baggrund

5 Hvad blev der nået ? Eksportstøtten –Eksportstøtte skal være afviklet ultimo 2013 –Substantiel nedskæring midtvejs i overgangsperioden (progressivitet) –Alle former for eksportstøtte (kreditter, fødevarhjælp) er omfattet (parallelitet) –Vil først og kun blive bekræftet ifm. færdiggørelsen af aftalen generelt

6 Hvad blev der nået ? Produktionsstøtte Samlet støttereduktion – 3 kategorier: –Støtterammer > 60 mia. $ reduceres med 70-80% (EU) –Støtterammer 10-60 mia. $ reduceres med 53-75% (USA og Japan) –Støtterammer <10 mia. $ reduceres med 31-70% (resten af i-lande + u-lande) De minimis støtte –Reduktioner: 50-80% for de udviklede lande –Fortsat uenighed vedr. udviklingslandene (fra 0% til 2/3 af ovenstående) Blå boks -En vis konvergens – enighed om at begrænse denne form for støtte -Uenighed om teknikken til at gennemføre begrænsninger AMS – 3 kategorier -Ikke fuld enighed om den nøjagtige grænser for de 3 bånd -AMS >25 mia. $ skal reduceres med 70-83% (EU) -AMS 12/15-25 mia. $ skal reduceres med 60-70% (USA + Japan(?)) -AMS 0-12/15 mia. $ skal reduceres med 37-60% (resten af i-landene) Grønne boks -Igen enighed på dette punkt

7 Hvad blev der nået ? Markedsadgang Niveaudelt tilgang –Inddelt i 4 kategorier – højeste satser reduceres mest –Langt fra enighed om kategorier og reduktioner –Nogle forkaster helt ideen om maximale toldsatser andre foreslår 75-100% Følsomme produkter -Forslag fra 1% til 15% af toldsatserne kan karakteriseres som særligt følsomme -Langt fra enighed Særlig og differentieret behandling -Arbejdshypotese om 4 niveauer for reduktioner for udviklingslandene -Enighed om mindre reduktioner i alle niveauer

8 Velfærdsgevinster – fuld liberalisering De globale gevinster ved at fjerne nuværende told på alle varer + landbrugsstøtte opgøres til 287 mia. dollars pr år i 2015 1 Det svarer til ca. 5 gange den årlige udviklingsbistand fra rige til fattige lande 177 mia. dollars (62%) forklares af landbrugsliberaliseringer 158 mia. dollars (55%) forklares af de rigere landes liberaliseringer 1) 350 mia. dollars, hvis reformer i perioden 2001-04 indregnes

9 Velfærdsgevinstens fordeling Af de samlede globale gevinster tilfalder 201 mia. $ de rige lande (70%) Men udviklingslandenes gevinster er relativt større I-landenes gevinst = 0,6 % af BNP U-landenes gevinst = 1,2 % af BNP Antal fattige falder med 32 mio. (der lever for 1$ eller mindre pr. dag)

10 Kilder til gevinster i udviklingslandene 62 % af udviklingslandes gevinster kan tilskrives landbrugsliberalisering Godt halvdelen heraf er et resultat af udviklingslandenes egne liberaliseringer

11 Kilder til velfærdsøkonomiske gevinster Markedsadgang er kilden til gevinsterne (de meget høje toldsatser) Øget markedsadgang forklarer 93% af de samlede gevinster Elimineringen af eksportstøtte (spiller ikke nogen større økonomisk rolle) og en mindre indenlandske støtte (som ikke er særligt forvridende) forklarer resten (7 %)

12 Hold øje med detaljerne - told Markedsadgang og told Forhandlede toldsatserFaktiske toldsatser Udviklede lande 27 14 Udviklingslande 48 21 Fattigste udviklingslande 78 13 EU20,511,8 USA 6,2 2,7 Mercosur (Brasilien, Argentina, Paraguay, Uruguay) 34,012,9 SSA-LDC62,813,1 Reduktioner i de bundne toldsatser vil således ikke altid føre til tilsvarende reduktioner i de faktiske satser og dermed til en øget markedsadgang

13 Hold øje med detaljerne – direkte støtte Blå Boks: Delvis afkoblede støtteordninger under produktionsbegrænsende foranstaltninger AMS: Mål for samlede forvridende produktionsstøtte (gule boks) – støtte der skal reduceres iflg. URAA de minimis – den den af direkte støtte som ikke indgår i AMS, hvor den produkt-specifikke støtte er mindre end 5 (10) % af produktionsværdien

14 Reduktion i den direkte støtte – 75%

15 EU15 – skal reducere AMS med 11,9 mia. € USA – skal reducere AMS med 5,3 mia. $ ….men men … hold øje med detaljerne ! For i AMS er indregnet en element af markedsprisstøtte (MPS) 15,6 mia. € for EU og 1,3 mia. $ for USA Reelle krav om reduktion i direkte støtte efter reformer: 0 for EU og ca. 4 mia. $ for USA …og med seneste reformer

16 Regneeksempel på Doha resultat Indenlandsk støtte StøtteloftFaktisk støtte EU -75% (AMS>20%) -16% USA -75% -28% Australien -75% -10% Norge -75% -18% Canada -60% (AMS>20%) - 0% Eksportsubsidier fases helt ud Markedsadgang for i-lande Rigere lande: t < 15% -45 % 15% < t < 90% -70 % t > 90% -75 % Udviklingslande:t < 20% -35 % 20% < t < 60% -40 % 60% 120% -50 % t > 120 % -60 % Told for ikke-landbrugsprodukter (-services) -50% / -33% / 0%

17 Hvad vi risikerer at gå glip af Landbrugsliberaliseringer… fører til globale indkomstgevinster på 75 mia. $ …hvoraf kun 9 mia. $ (12 %) tilfalder udviklingslandene …og antallet af fattige falder med 500.000 (der lever for 1$ eller mindre pr. dag) Realindkomsten i EU25 forøges med ca. 29 mia. $ om året (0,29%) Følsomme produkter: Hvis enighed om mindre reduktioner for blot 2 % af landbrugsprodukterne reduceres de globale gevinster med 75% (fra 75 mia. $ til kun 18 mia. $) …Og gevinsterne for udviklingslandene forsvinder helt fordi –mindre (eller slet ingen) reduktioner i udviklingslandene –megen ’luft’ mellem forhandlede og anvendte toldsatser i u-landene

18 Hvad vi risikerer at gå glip af …. plus øget markedsadgang for ikke-landbrugsvarer fører til at velfærdsgevinsten stiger med 21 mia. til 96 mia. $ (1/3 af fuld lib.) …hvoraf 16 mia. $ (17 %) tilfalder udviklingslandene …og antallet af fattige falder med 2,5 mio. (der lever for 1$ eller mindre pr. dag) Realindkomst i EU25 forøges med knap 200 mia. kr. om året (0,31 %) Og konsekvenser for Europæisk landbrug Værditilvæksten reduceres med 15 % Produktionen reduceres med 0,3 % Beskæftigelsen reduceres med 2,8 %

19 Analysens konklusioner Meget store økonomiske gevinster på spil i forhandlingerne U-landene kan vinde forholdsvis meget i forbindelse med en aftale –Antal fattige kan falde med 32 mio. mennesker ved fuld liberalisering (5%) Det er fortsat på landbrugsområdet, hvor der er størst behov for reformer Disciplinering af indenlandsk støtte er vigtig – øget markedsadgang er afgørende Store reduktioner i direkte støtte er nødvendig for nå reelle reduktioner –Selv med 75% reduktioner er det kun 2-4 lande, som skal reducere støtten

20 Analysens konklusioner Store reduktioner i aftalte toldsatser er nødvendige for at øge markedsadgangen –Skal den gns. faktiske toldsats på landbrugsprodukter reduceres med 33% skal de aftalte satser reduceres med mindst 45% og med 75% for de højeste toldsatser Selv med meget store reduktioner i toldsatserne vil der nås relativt lidt, hvis enighed om lempelige vilkår for de følsomme produkter –Med 2 % undtagelser (-15% fald) reduceres velfærdsgevinsten med 75%. Med den meget store forskel mellem forhandlede satser og faktisk told indebærer at udviklingslandene kun skal gennemføre få reduktioner At få liberaliseringer for industriprodukter (og services) vil forøge gevinsterne mærkbart og særligt i udviklingslandene


Download ppt "“World Trade Talks” Forhandlinger, resultater og konsekvenser Søren E. Frandsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google