Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet."— Præsentationens transcript:

1 1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet. At grupperne opnår forståelse for hvordan de kommunikerer bedst, og hvordan man kan forbedre dårlige kommunikationsmønstre.

2 2 Kommunikation i og fra gruppen Midler/program: Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus - Ørkenspillet Individuel læringstest - 7 former for intelligens Opgave Plenum

3 3 Den vigende “sofavælger” “Lad chefen tage beslutningerne - jeg gør som der bliver sagt.” Fordel: Hurtig beslutningsproces + konfliktfri Ulempe: Gruppen går glip af sofavælgerens indsigt og det er ikke nødvendigvis lederen der er den klogeste.

4 4 Diskussionskrigeren Den bedste debatør vinder. “Jeg mener som jeg mener og du bør lade dig overbevise” “Mor Karen kan ikke flyve, en sten kan ikke flyve ergo er mor Karen en sten” Fordel: Argumenters holdbarhed bliver afprøvet Ulempe: Debatørerne hjælper ikke selv med at finde huller i egen argumentation. Den bedste debatør har ikke nødvendigvis ret.

5 5 Den kompromissøgende Du siger rød og jeg siger gul - lad os vælge orange. Fordel: Flere interesser tilgodeses. Ulempe: Nogen gange er kompromiset ringere end hver af alternativerne.

6 6 Den dialogsøgende eller holdspilleren “Lad os betragte alle forslag som inspirationskilder og diskutere os frem til den bedste løsning” Hvorfor ? Hvordan ? Fremfor modforslag. Fordele: Gruppen tager fælles ansvar for at vurdere fordele og ulemper ved de fremsatte ideer. Ulemper: Langsommelig beslutningstagning f.eks. kan lange diskussioner om bredden på sidemargen være spild af tid.

7 7 Kommunikationsdiagrammer Tegn gruppemedlemmernes placering omkring bordet Tegn pile for hvert indlæg i diskussionen (ca. 5 min)

8 8 Bidrag til kommunikationen - forskellige typer Bidrag der fremmer diskussionen direkte  Stille forslag  Søge information gennem spørgsmål  Give information  Opsummere diskussionen  Udvikle på forslag og idéer  Teste egen og andres forståelse af det diskuterede

9 9 Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet  Rose og opmuntre andre  Støtte andre til at blive hørt  Følge og støtte idéer  Tilkendegive ændret holdning  Udvise åbenhed

10 10 Blokerende bidrag til kommunikationen Uenighed uden konstruktive alternativer Forsvar/angreb holdning Blokering af diskussionen Tale hele tiden Tale om andre emner

11 11 Ørkenspil Før vi starter spillet skal alle individuelt vurdere deres kommunikationsbidrag: Hvilke af de positive synes du du er god til? Hvilke af de blokerende bidrag bruger du somme tider? Vælg 3 bidragstyper du vil forsøge at forbedre under opgaven.

12 12 Opgave til SLP 6 Opgaven består i at identificere gruppens styrker og svagheder. Hertil skal i benytte jer af følgende: Jeres resultater af den individuelle test - 7 former for intelligens Kommunikationsdiagrammerne fra "Ørken spillet” Analyserne af jeres kommunikation under "Ørken spillet" Udarbejd på denne baggrund et forslag til forandringer i gruppens kommunikationsmønster og arbejdsmåder, som bedre udnytter de enkelte gruppemedlemmers styrker samt nedbringer ”effekten” af deres svagheder Husk at såvel tests, som analyse og forslag gemmes i jeres portfolie da de udgør et vigtigt materiale til jeres procesanalyse I skal forberede en 5 minutters fremlæggelse af jeres resultat for plenum.


Download ppt "1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google