Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus."— Præsentationens transcript:

1 Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus

2 DET STARTER MED EN SANG! Sådan hænger musikbranchen sammen i Danmark…

3

4 Artist/band/performer

5 Sangskriver – artist – band! Udøvende – ikke sangskriver Udøvende/sangskriver Ikke-udøvende – sangskriver Indtægter: Afhængig af ovenstående; royalty for pladesalg, honorar/overskud fra koncerter, TV og radio, GRAMEX, KODA, NCB, royalty for brug af sange/copyrights, andele af sponsorindtægter, merchandise, reklame, undervisning m.v. Udgifter: Instrumentkøb, undervisning, demo-produktion, udstyr, øvelokale m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN5

6

7 MANAGER: Artistens professionelle partner i alle forhold vedr. karriere og forretningsaftaler Strategisk og kunstnerisk sparringspartner Indgår alle aftaler på artistens vegne. Kan i initialfasen fungerer som booker, label & publisher! Udgift: Arbejdstimer, kontor, evt. ”retainers” (små forskud), medinvest i demo m.v. (alle udlæg er recoupable) Indtægt: Provision (eks. 20%) af alle artistens indtægter. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN7

8 Forvaltningsselskab/Peformingrights Society

9 Forvaltningsselskaber: KODA – performingrights society – opkræver penge til komponist/tekstf. – eller forlag – for brug af musik; live, radio, TV, reklame, film, digital m.v. Giver licens til streamingservices m.v. NCB – mechanical rights society (ejet af KODA) – opkræver penge for brug af copyrights på fysiske produkter; CD, vinyl, kassette, digital downloads, DVD, Blue-Ray m.v. GRAMEX – opkræver penge til udøvere/musikere/solister, og producenter (labels) for brug af indspillet musik i radio, TV, live m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN9

10 The 2 rights – grundstenen i alt!

11

12 Fordeling af digital/fysisk 1. hlv. 2014 Omsætn. 190 mill. – indspillet musik.

13 Forlag/Publishing

14 Publishing: Er for sangskrivere, hvad pladeselskaber er for bands og artister A&R – udvikling af sangskrivere, writer-camps, co-writing Formidler sange til artister, producere + labels Netværk Licenserer sange til labels, film, TV, syncs, games, ringetoner Kontrollerer copyrights – i samarbejde med collecting societies (PRO – Koda!). Exploitation – Administration – Collection – Protection – Acquisition (advances) Udgifter: Demoindspil., forskud (recoupes), kontor/adm. m.v. Indtægt: Andel af copyrightindtægter fra performing/mechanical rights, sync, TV, film, versioneringer, digital, ringetoner, streaming m.v.. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN14

15

16 Pladeselskab: A&R – talentudvikling – produktion – netværk Markedsføring – salg – distribution Promotion & international exploitation Udgifter: indspilning, produktion, markedsføring, PR, salg & distribution, kontor/adm., NCB Indtægter: Primære aktiv – udnyttelsen af masteren – fysisk, digitalt! Dækningsbidrag fra pladesalg, licensindtægter fra udlandet, compilationroyalty, streaming, split fra syncs og Gramex- indtægt – nye indtægtskilder (og udgifter) fra de såkaldte multirights/360-deals. (live, merchandise, sponsorships m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN16

17 DE RÅ TAL… CD:iTunes:Streaming: PPD95Butikspris:80Abon. 99 NCB8,5Moms16Moms 19 Rabat14,25iTunes19Stream 23 Distrib8 4,5Koda/NCB 6,8 Produk8 0Master/label Royalty*12Royalty*6 5 DB4335,7 45 *= baseret på gns. 15% af NSP Streamingtallene er ud fra "kagefordeling"! Værdi af streaming udregnes på basis af omsætning delt med antallet af streams i en given periode.!!

18 Samarbejdsmodeller – Label/artist Den traditionelle deal: Her signer artisten til selskabet, der investerer, producerer, markedsfører og udgiver albummet. Selskabet ejer masteren, og betaler artisten royalty for salg. Helt klassisk, og for mange artister nok stadig en brugbar model. Der findes jo nogle artister, der bare gerne vil være artister – og ikke forretningsmænd m/k ;-)

19 Partnerskab – eller 50/50-dealen – også en lidt gammel traver, hvor pladeselskab og artister deler i porten når man havde ramt breakeven. Forskellen er bare, at hvor selskaberne tidligere ”lagde ud” for artistens andel, er man mere ligeværdig i dag hvor artisten ofte selv kommer med masteren under armen.

20 360-dealen Det lidt forkætrede buzzword på en model, der i virkeligheden er en gammel traver, men har fået nyt liv p.b.a. den generelle krise, og dermed et ønske fra selskabernes side om indtjening på alle områder af artistens virke – altså også fra publishing, tour, merchandise m.v. Må dog ALDRIG indeholde management!

21 D.I.Y. – Do It Yourself! Gør-det-selv – investerer selv – og ejer alle rettigheder selv! Teknologi og digitaliseringen har gjort det meget mere enkelt at ”gøre det selv”! Outsourcing af opgaver: Freelance/PR/Promotion Distribution – fysisk/digitalt – via distributør/aggregator Kan licensere til labels/publishing/synch VIGTIGT! Kræver en strategi – hvorfor og hvad vil vi med det? Stor risiko på investering, kræver struktur – men kontrol over samtlige rettigheder, og større indtægt. Kræver stærk arbejdsfordeling! JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN21

22 Musikken udgives….

23 Mekanisk copyright

24 Betaling fra medier, radio, TV m.fl.

25 Rettighedsbetaling fra koncerter!

26 Musik i reklamer - Synch

27

28 TOURBUDGET BUDGETOVERSIGT - ARTIST - TURNÉ: THE BACKSTREET STABBERS 2013 Koncert:AarhusAalborgHerningEsbjergKoldingOdenseKøbenhavnTOTAL: Honorar:10.0008.000 12.00010.0005.00015.00068.000 Provision i procent:1818001440 21601800900270012240 NETTOINDTÆGT:82006560 9840820041001230055.760 UDGIFTER: Band00000000 00000000 00000000 00000000 00000000 0 Crew1.500 10.500 Crew2.000 14.000 Crew00000000 0 EXTRA:00000000 PLAKAT/ANNON:1000500 4000 BIL 1:500 3.500 BIL 2:00000000 DIESEL/BENZIN:200 300 10002600 BRO/FÆRGE:000000500 HOTEL:000004000 8000 DIV.:500 3000 TOTAL UDGIFTER:5.7005.2005.300 9.30010.50046.100 BALANCE:25001360126045402900-520018009.660

29 Agent/Booker: Formidler/sælger artister til alle typer venues. Produktion/afvikling af turné - tourmanagement Regnskab og honorarudbetaling musikere/crew Enkelte fungerer også som management Kan repræsentere både danske og internationale artister i DK. Enkelte producerer selv koncerter/events Udgift: Kontor, adm. – evt. investering ved egen produktion af turné! Indtægt: Provision af honorar/omsætning fra koncertvirksomhed, samt afledte indtægter fra arrangementer m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN29

30 Promoter/arrangør/festival talent buyer/booker: Køber artister fra agent/booking til enten klubjobs, koncerter, festivaler m.v. Producerer show/event/koncert/festival – tager risikoen! Udgift: Garanti/honorar til artist, produktion til afvikling, personale, sikkerhed, logistik m.v. Indtægt: Overskud fra billetsalg, indtjening fra barsalg, evt. procentdel af merchandise m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN30

31 Event/festival-budget_template ARTISTTHE STANDARDS DATO01-01-01 STEDBYPARKEN BILLETTERTIL SALGÁ DKK% BELÆGNSOLGT-DKR PRISGRUPPE I2.000250,0080%1.600-400.000 PRISGRUPPE II2.000200,0070%1.400-280.000 I ALT4.0003.000680.000 MOMS25% 136.000 I ALT, EKSKL. MOMS544.000 KODA19.546 GRAMEX (pausemusik)0,20kr pr. tilhører 600 ENTRÉINDTÆGT, NETTO 523.855

32 PRODUKTIONSOMKOSTNINGER DKR LEJE AF PARK10.000 TRAFIKREGULERING10.000 SKILTE10.000 OPRYDNING OG RETABLERING10.000 INDRETNING AF ARTISTGARDEROBE 10.000 RUNNER & ARTISTSERVICERING10.000 INTERN TRANSPORT10.000 CATERING10.000 HOTEL10.000 PRODUKTIONSKONTOR 10.000 SCENE OG FOH10.000 HEGN10.000 LYD, LYS OG VIDEO10.000 AFDÆKNING, køreplader m/m10.000 KØRESTOLSPODIE 10.000

33 PORTALER, indgange10.000 AFFALDSCONTAINERE10.000 TELEFON OG INTERNET10.000 SKURVOGN, billetsalg m/m10.000 PLADSINDHEGNING 10.000 KRAN/MANITOU/TRUCK10.000 RUNNER-BILER10.000 GENERATORER10.000 ELTILSLUTNING og forbrug10.000 ELMATERIEL 10.000 RADIOER10.000 MOBILTOILETTER10.000 PRODUKTIONSLEDER10.000 RIGGERE10.000 PRODUKTIONS-CREW 10.000

34 CURITY-CREW10.000 SAMARITTER10.000 BEREDSKABSPLAN OG SIKKERHEDSVURDERING10.000 BYGGETILLADELSE, SCENE m/m10.000 BRANDVÆSEN, evt. on site beredskab SE 10.000 BRANDSLUKNINGSMATERIEL10.000 FORPLEJNING, CREW10.000 ANNONCERING10.000 PLAKATER OG FLYERS10.000 FORSIKRING10.000 DIVERSE10.000 PRODUKTIONSOMKOSTNINGERI ALT 410.000 RESULTAT I 113.855 ARTIST - HONORAR 100.000 RESULTAT II 13.855

35 Nye forretningsområder: - Music supervision: Clearer, placerer brug af musik i reklamer, film m.v. – formidling mellem publishing/artist og label/artist samt kunde/virksomhed Music branding! Freelancere: promotion Merchandise: Licenserer ret til produktion af merchandise for artist/management for territorie/periode m.v. In-between”-virksomheder der optager koncerter til salg via USB, streams m.v. JESPER MARDAHLPENGESTRØMME I MUSIKBRANCHEN35

36 The funding eco system!

37 Lidt om crowdfunding Kickstarter, Sellaband, Pledge Music, Booomerang m.fl. A. Regn med, at kun ca. 5% af dine fans; Facebook m.v., er motiveret til at donere eller investere. Dette skal ses i forhold til det beløb man ønsker at ”crowfunde”, som de anbefaler at man deler med det magiske tal, 42!!! B. Altså hvis du skal ”crowdfunde” 25.000 kr, skal du altså dele dette med 42 – hvilket giver ca. 600. Så dine 5% fans skal altså helt kunne omskrives til 600 fans – d.v.s. du skal ha’ ca. 12.000 fans…! Har du det, eller kan du skaffe dem netop via dit projekt? C. Husk skatter og provision til crowdfunding-platformen (eks. tager Sellaband 15% i provision og Booomerang tager 5%), og indregn hvor mange penge det koster at sende produkter m.v. til ”believers”.

38 Crowdfundingens 10 bud 1. Opbyg en solid fanbase. Arbejd strategisk med egen web, Facebook - og sørg for at opbygge en brugbar mailingliste! 2. Definér dit projekt eller formål med crowdfunding meget præcist og skarpt. Formålet skal kommunikeres klart og tydeligt, og det skal køre over en kort eller overskuelig tid! 3. Skab værdi. Lav en solid købsliste over de forskellige "pakker" - eller incentives - der skal gøre det attraktivt at støtte dit projekt. Derfor er det vigtigt at skabe værdi, som ellers ikke kan købes! Eks. album og t-shirt med autografer, eksklusive souvenirs, hjemmekoncerter o.s.v. Find også det rigtige prisniveau! Iflg. Sellaband bruger "believers" i gennemsnit 20,-€!

39 4. Lav en holdbart budget! Som nævnt, er det vigtigt at indregne div. omkostninger til provision, forsendelser, skat/moms m.v. D.v.s. i forhold til det beløb du skal bruge, skal du budgettere med et bruttobeløb. 5. Hold projektet indenfor relativ kort tid! Det er vigtigt, at holde projektet "varmt" - d.v.s. kort og præcist - og ikke mere end et år! 6. Lav et videopitch, der motiverer. Det er en god idé at lave en stærk video til at kommunikere projektet. 7. Promotion og marketing. Ja, man skal faktisk køre crowdfunding som var det en slags udgivelse. Sørg for at arbejde tæt på dine fans, skab engagement og medejerskab - og få dine fans til at være ambassadører for dit projekt.

40 8. Lav updates.. Det er vigtigt løbende at følge op med små videorapporter undervejs fra øvelokalet, turné m.v., eller dynamisk Facebook- aktivitet. 9. Hold ud!! Alle crowdfundingprojekter har deres egne op- og nedture - og nogle gange kan der være helt dødt m.h.t. betalingerne fra din "believers". Men hold ud - det er vigtigt,a t det lykkes for det handler også om din troværdig hos dine fans! 10. "After funding"! Når projektet er afsluttet, og I har fået beløbet udbetalt og jeres evt. indspilning færdiggjort, er det meget vigtigt, at I hurtigt at få sendt de forskellige "incentives" - altså de pakker jeres "believers" har købt - afsted!

41 De 7 bud! 1. Optimér dine aktiver 2. Styrk dine kompetencer 3. Tænk strategisk 4. Skab værdi 5. Gør dig tilgængelighed 6. Dan netværk 7. Kommunikér

42

43 Tak for opmærksomheden! Tilrettelæggelse: Jesper Mardahl – Promus Tegninger: Kasper Kruse – Vidani www.promus.dk jesper@promus.dk

44


Download ppt "Promus – Produktionscenteret for Rytmisk Musik i Aarhus."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google