Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007"— Præsentationens transcript:

1 John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007
Empatisk design John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

2 Udfordringen Hvordan designer man produkter der taler til følelserne?
Hvordan opfylder man behov der er så subtile at man ikke kan udtrykke dem? Hvor ser vi antydningerne af det, der vil blive morgendagens ”must-have” - og udvikler produktet før konkurrenterne?

3 Jordans fire fornøjelser
Physio-fornøjelser: berøring, smag, lugt.... Socio-fornøjelser: glæden i relationer til andre, inklusiv status og image. Psycho-fornøjelser: kognitive og emotionelle reaktioner, eksempelvis af at ”kunne”, ”engagement” Ideo-fornøjelser: fornøjelsen ved egne værdier og overbevisninger, eksempelvis ”økologisk bevidsthed” . Case: Flickr......

4 Empatisk design Antropologisk metode, ikke marketing research
Vil afdække: Triggere af brug Brugskonteksten Bruger-tilpasning Uhåndgribelige produktkvaliteter (e.g. lugt) U-udtalte brugerbehov

5 Eksempel: Nissan Infinity J-30
Testede 90 forskellige lædertyper Valgte 3 ud til markedet

6 Empatisk design proces
1) Observationer (hvad med nettet?) 2) Dataindsamling (interview, foto, video) 3) Reflektion og analyse 4) Brainstorm for løsninger 5) Prototyper

7 Norman´s 3 niveauer Fysisk design (Visceral)-> umiddelbar fremtrædelse, Funktionsdesign (behavioral) -> brugsglæde og duelighed, Refleksivt design (reflective) -> Selvbillede, personlig tilfredsstillelse, minder

8 Umiddelbare fysiske reaktioner
positivt: tempereret varmt, lyst, søde smage og lugte, harmonisk musik og rytmiske lyde, kærtegn, smil, ”attraktive” mennesker, symmetri, runde bløde objekter... negativt: ekstrem varme eller kulde, mørke, skarpt lys, høje lyde, menneskemasser, rådden lugt, fordærvet mad, bitter smag, skarpe objekter,tilskadekomne, slanger og edderkopper, afføring og opkast, kropsafsondringer...

9 Forførende design At skabe et følelsesmæssigt bånd til brugerne med ”overtalende” design Stimulere brugerens forestillinger 1) ”Lokke”: Fang opmærksomhed og giv et løfte 2) ”Relationsopbygning”: Opfyld nogle af løfterne og giv nye løfter 3)Tilfredsstillelse: Opfyld det endelige løfte og afslut på en mindeværdig måde Eksempel: Amazon Google in the early days Lauritz.com

10 Smukt og enkelt Hvad er smukt?
Alle vil have det ->Fra Achilles til Ipod ”Mangfoldighed i enkelhed - Ockham´s barberkniv” ”Individuelt hvad der er smukt” ”Trends”, ”moder” og ”stilarter” Warren Harding-fejltagelsen (og høje ledere) Det gyldne snit cr8: Cool stuf, Aled Budovsky, state, dougal Wilson

11 Æstetik-usablity kortslutningen
Pænt design opfattes som mere brugervenligt Pænt design skaber gode attituder til produktet - kælenavne Rene biler kører bedre

12 Philippe Starcks ”Juicy Salif”
My Juicer is not meant to squeeze lemons; it is meant to strat conversations”

13 Arketyper Jungs teori om det kollektivt ubevidste
Harley Davidson = outlaw arketype Nike = helte-arketypen Arketyper på computersystemer eller på IT-fabrikater

14 Apples 1984 Super Bowl reklame


Download ppt "John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google