Download præsentationen
Offentliggjort afIngelise Berg Redigeret for ca. et år siden
1
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM
2
Temaer Kompetencer Strategisk kompetenceudvikling
Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS
3
Kvalifikationer og kompetencer
At være rigtig god At være god til det rigtige
4
Hvad er kompetencer? Faglige Sociale Personlige
6
Hvor bor kompetencerne?
I medarbejderne? I institutionen? I staten?
7
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
8
Årshjul Formulering af strategiske mål
Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale
9
Hvad er en kompetencestrategi?
Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
11
Hvad er en kompetencestrategi
Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele institutionen (eller en del heraf) Indsatsområder – fx: Projektledelse Videndeling Formidling Brugerkontakt Metoder – fx: Deltagelse i projektlederuddannelse Deltagelse i projekter m. erfaren projektleder Projektorganisering af arbejdet Coaching fra erfaren formidler Udstationering/jobrotation (på sted med god brugerkontakt)
12
Systematisk kompetenceudvikling
Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?
13
Individuelle udviklingsmål
Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Afdækning af behov for kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes individuelle kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
14
Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen
Samtale udvikler
15
MUS og GRUS hænger sammen
Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS
16
GRUS
17
GRUS – Hvordan og Hvorfor?
For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.